عصارخانه مجموعه قره کلیسا آماده بازدید گردشگران است

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: عصارخانه قره کلیسا و بخش روغن کشی به همراه مقبره ثبت جهانی ساندوخت چالدران آماده بازدید گردشگران است.

جلیل جباری با اشاره به تقویت زیرساخت‌های گردشگری در مجموعه جهانی قره‌کلیسا چالدران گفت: ایین افتتاح این دو بخش از مجموعه جهانی قره کلیسا همزمان با آغاز آیین باداراک در مرداد ماه خواهد بود.

او می گوید: مرمت فضای عصارخانه قره کلیسا که دستگاه روغن کشی ۶۰۰ تا ۷۰۰ قبل در آن نگهداری می‌شود، از دو سال قبل آغاز شده بود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت:حدود ۱۸ میلیارد ریال برای حفاظت و ۲۰ میلیارد ریال برای تقویت و ایجاد زیر ساخت‌های گردشگری این مجموعه تاریخی هزینه شده است.

او گفت: ساماندهی محوطه، مرمت سکوها و دیوارهای تخریب شده در زمستان و مرمت سنگ‌فرش‌های فرسوده از جمله این اقدامات هستند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: ساماندهی فضای سبز مجموعه، ساماندهی و آماده‌سازی و سیم‌کشی در سرویس‌های بهداشتی، تعویض شیرآلات و لوله‌کشی‌های فرسوده، تعویض آبگرمکن‌های قدیمی و آماده‌سازی فضای عصارخانه و دستگاه روغن‌کشی برای افتتاح در حاشیه مراسم باداراک از دیگر اقدامات انجام شده برای تقویت زیرساخت‌های گردشگری قره‌کلیسا چالدران هستند.

جباری طراحی و نصب تابلوهای معرفی، بندکشی، سیم کشی و نورپردازی آن، طراحی، ساخت و نصب تابلوهای اطلاع‌رسانی در مسیر ورودی مجموعه و فضاهای داخلی، ساماندهی بوفه قره کلیسا، نصب دکل‌های عظیم برق برای نورپردازی محوطه در شب، ساخت و نصب غرفه‌های پرتابل چوبی برای ارائه و فروش محصولات صنایع‌دستی در طول برگزاری مراسم باداراک را از سایر اقدامات این بخش برای آماده سازی آن جهت مراسم بارداک اعلام کرد.

او می گوید: خرید و نصب دو عدد چادر بزرگ در محوطه برای برگزاری مراسم، سمپاشی محوطه اسکان چادرها و تسطیح زمین توسط گریدر در محل استقرار چادرها از جمله اقدامات انجام شده برای میزبانی شایسته قره‌کلیسا چالدران در طول برگزاری شصت و هشتمین مراسم سالانه باداراک است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.