در مراسمی با حضور معاون اول رئیس‌جمهور اعلام شد؛

آغاز کشت دیم در ۵.۲ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی توسط ستاد اجرایی فرمان امام

اجرای طرح جهش تولید در دیم زار‌های کشور در سال زراعی جدید با هدف تحت پوشش قراردادن ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی آغاز شد.

در مراسمی با حضور معاون اول رئیس‌جمهور، وزیر جهادکشاورزی، سرپرست و معاونان و مدیران استانی ستاد اجرایی فرمان امام، نماینده، ولی فقیه و جمعی از مسئولین مربوطه، همایش آغازین سال زراعی جدید طرح جهش تولید در دیمزار‌های کشور در محل ساختمان وزارت جهادکشاورزی برگزار شد.

سرپرست ستاد اجرایی فرمان امام نیز دراین گردهمایی گفت: ایجاد زنجیره امنیت غذایی و دارویی از اصلی‌ترین ماموریت‌های ستاد اجرایی فرمان امام درسال‌های اخیر بوده و در بحث امنیت دارویی و داخلی‌سازی مواد اولیه حداقل ۳۵۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی برای کشور ایجاد کرده‌ایم.

عارف نوروزی افزود: دربحث امنیت غذایی نیز با اجرای طرح‌های متعددی مانند جهش تولید دیمزار‌ها و اجرای طرح‌های اشتغالزایی درحوزه تولید گوشت قرمز و سفید دستاورد‌های خوبی داشته و راهبرد ستاد اجرایی عبور از مین‌های اقتصادی و بازکردن معبر است.

سرپرست ستاد اجرایی فرمان امام گفت: برای ایجاد مهاجرت معکوس باید کشاورزی را اقتصادی کنیم، باید با همکاری دولت و وزارت جهادکشاورزی، همانند خرید تضمینی گندم، محصولات دیمزار‌ها نیز خرید تضمینی شوند تا مشوق‌های اجرای این طرح گسترش یابد.

نوروزی با اشاره به جزئیات طرح جهش تولید در دیمزار‌ها بیان داشت: با اجرای این طرح در سال اول ۶۷۰ هزار هکتار و در سال دوم ۲ میلیون و ۶۷۰ هزار هکتار و در سال سوم برنامه این است که ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی دیم را تحت پوشش کشت ببریم و ستاد اجرایی فرمان امام برای تامین بذر، کود، ماشین‌آلات و کمک گرفتن از شرکت‌های دانش‌بنیان یارانه‌های لازم را ازطریق سازمان‌های ذیربط در وزارت جهاد کشاورزی پرداخت میکند.

وی افزود: عمده اهداف این برنامه تحقق پیدا کرده و در سال دوم که پیش‌بینی می‌شد یک میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی داشته باشیم، علیرغم خشکسالی‌ها در کشور، به بیش از ۸۰۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی دست پیدا کردیم و بقیه اهداف برنامه نیز به همین ترتیب دنبال می‌شود.


نوروزی با اشاره به پیشنهادی درخصوص طرح جهش شیلات گفت: در این رابطه قرار شد متن مشترکی بین ستاد اجرایی فرمان امام و وزارت جهادکشاورزی تهیه شود و عزم دو طرف بر اجرایی شدن این طرح است.

به گفته معاون هماهنگ کننده ستاد اجرایی فرمان امام، این طرح به پیشنهاد ستاد و با حمایت قاطع رهبرانقلاب آغاز شد، سامانه بسیار ارزشمندی برای این مسئله آماده شده است که تک تک کشاورزان در اراضی با تناوب کشت مشخص شده‌اند.

سیدمصطفی سیدهاشمی گفت: در سال گذشته ۲۳۲ هزار کشاورز در این طرح مشغول به کار شدند، در سال زراعی جدید ۴۲۰هزار نفر در ۲۱ استان مشمول این طرح خواهند شد، این کشاورزان قبل از طرح ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلو بطور سالیانه برداشت می‌کردند که این راندمان امسال به ۹۸۰ کیلو رسیده و این یعنی راندمان ۳۲ درصد افزایش یافته است.

وی گفت: در این طرح چند مؤلفه تشویقی داشتیم که مهمترین آن بیمه اراضی کشاورزی هست، امسال ۵۳ درصد کشاورزان اراضی خود را تحت پوشش بیمه قرار دادند و ستاد اجرایی دو سوم این حق بیمه را پرداخت کرده است.

سیدهاشمی به تحویل کود‌های مورد نیاز کشاورزان به عنوان طرح تشویقی دیگر اشاره کرده و گفت: بحث دیگر دادن سموم آفات مختلف برای اراضی هست و بحث چهارم از طریق آموزش کشاورزان و به خدمت آوردن شرکت‌های دانش‌بنیان هست.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار