جزئیات آخرین سیلاب در فارس؛ انسداد برخی از محورهای شهرستان‌ها

فرماندار ویژه داراب اعلام کرد که در پی وقوع بارش شدید باران، روستای زین آباد سنگی از توابع بهش جنت و روستای کوه سفی روستای کوه سفی این شهرستان خالی از سکنه شد.

فرهاد سعدی مدیر ستاد بحران شهرستان داراب گفت: با پیگیری‌های انجام شده مدیران کل ابفا، گاز، بنیاد مسکن، راهداری و حمل نقل جاده‌ای، جهاد کشاورزی، مدیریت بحران و معاون عمرانی استانداری فارس، امروز برای بررسی مسائل و مشکلات وستا‌ها و مناطق سیل زده و برآورد خسارات وارده به این شهرستان سفر کردند.

سعدی میزان بارش‌های پنجم مرداد ماه را ۵۲ میلیمتر اعلام کرد و افزود: با توجه به میزان بالای بارش‌ها و جاری شدن سیلاب، تعدادی از اهالی روستا‌های زین آباد و رمبه که در معرض خطر قرار داشتند از روستا خارج و به مناطق امن منتقل شدند.

فرماندار ویژه داراب گفت: خوشبختانه تاکنون خسارت جانی گزارش نشده و میزان خسارات احتمالی پس از بررسی دقیق اعلام خواهد.

مهدی خوبیار معاون امداد و نجات هلال احمر فارس به تشریح آمار سیل و آبگرفتگی از ۴ مرداد ماه تا کنون در چهار شهرستان زرین دشت، گراش، داراب و نی‌ریز پرداخت و گفت: طی این بازه زمانی تا کنون به ۱۰۰ خانوار آسیب دیده امداد رسانی انجام شده است.

او همچنین با اشاره به ارائه خدمات به ۵۸۳ نفر، گفت: ۱۸ مصدوم نیز به صورت سرپایی توسط امدادگران مداوا شدند.

خوبیار با اشاره به وجود ۳۶ تیم عملیاتی با ۱۵۸ نیرو، ۱۴ خودرو عملیانی و ۷ خودرو آفرود در عملیات امداد استان طی سه روز گذشته تاکنون اشاره کرد و گفت: در این مدت ۳۰۶ نفر اسکان داده شده و غذای گرم، نایلون، پتو، چادر، بسته غذایی ۷۲ ساعته و بسته غذایی یک ماهه توزیع شده است.

محور روستایی چاه انجیر به علاالدوله مسدود شد

ستاد مدیریت بحران شهرستان سروستان اعلام کرد با توجه به بارندگی عصر امروز در روستای چاه انجیر و علاالدوله جاده روستایی چاه انجیر به علاالدوله مسدود شد.

از مردم درخواست شده از تردد در این محور خودداری کنند.

مسدود شدن جاده منتهی به منطقه بندریگ فراشبند

انصاری فرماندار فراشبند گفت: بارش باران سبب ایجاد حفره‌هایی در منطقه بندریگ شد و به دلیل نا امن بودن مسیر، جاده ورودی به این منطقه در حاضر مسدود است.

او از شهروندان خواست از عزیمت به این منطقه خودداری کنند.

آب گرفتگی برخی معابر روستایی در سیمکان بوانات

بارش رگبار شدید در دهستان سیمکان بوانات باعث جاری شدن سیل و آب گرفتگی برخی معابر در روستا‌های این دهستان از جمله روستای سیمکان، دوراه و فنجان شد.

ایزدی بخشدار بخش مرکزی شهرستان بوانات گفت: در روستا‌های سیمکان و دو راه بوانات چند خانه دچار آب گرفتگی شد و قسمت‌هایی از راه روستایی سیمکان نیز تخریب شد.

او گفت نیرو‌های امدادی اقدامات لازم برای رفع آب گرفتگی منازل را انجام داده و تجهیزات لازم در این روستا‌ها برای امداد رسانی مستقر است و تا این لحظه بیشترین بارش مربوط به روستای قلعه سنگی دهستان سیمکان به میزان ۵١ میلیمتر ثبت شده است.

تخلیه برخی منازل روستای حسین آباد فراشبند

روح اله انصاری فرماندار فراشبند گفت: تعدادی از منازل روستای حسین آباد فراشبند به دلیل قرار گرفتن در مسیر سیلاب تخلیه و ساکنان آن در مکانی امن اسکان داده شدند.

او گفت: همچنین ١٠ راس گوسفند در روستای احمدآباد بخش دهرم بر اثر برق گرفتگی حاصل از سیل و آبگرفتگی تلف شدند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس با اشاره به آخرین وضعیت استان از بارندگی‌های سامانه بارشی موسمی در روز‌های سه‌شنبه و چهارشنبه چهارم و پنجم مردادماه۱۴۰۱ گفت: در حال حاضر وضعیت استان فارس پایدار است و آبگرفتگی برخی مناطق از جمله چهار روستای داراب نیز برطرف شد.

خلیل عبدالهی گفت: شامگاه چهارشنبه پنجم مردادماه به دلیل بارندگی شدید چهار روستای شهرستان داراب (واقع در جنوب شرق استان فارس) دچار آبگرفتگی شدند که در پی آن، این روستا‌ها تخلیه شدند تا آسیبی متوجه ساکنان نباشد.

او گفت: در حال حاضر نیز آب ناشی از بارندگی در این روستا‌ها فروکش کرده است.

عبدالهی با اشاره به آبگرفتگی جاده در مسیر روستای خیرآباد فراشبند نیز گفت: روز چهارشنبه عنوان شده بود که این روستا به علت شکستن سد دچار آبگرفتگی شده است در صورتی که این روستا به دلیل پر شدن سد خاکی همجوار، دچار آبگرفتگی شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس با بیان اینکه بعدازظهر پنجشنبه ششم مردادماه بارندگی شدیدتری را پیش رو خواهیم داشت، گفت: شرق و جنوب استان بعدازظهر پنجشنبه با بارندگی شدیدتری مواجه هستند؛ امروز کازرون و نورآباد هم درگیر بارش‌های تابستانی خواهند شد.


بیشتر بخوانید:


او گفت: احتمال دارد بارندگی در شیراز از شامگاه پنجشنبه آغاز شود، اما شدت این بارندگی صبح جمعه افزایش خواهد یافت. در حال حاضر کارشناسان در حال پایش وضعیت هستند و ساعت ۱۱ پنجشنبه، پیش‌بینی شدت این بارش‌ها مشخص خواهد شد.

عبدالهی در رابطه با خسارت‌های ناشی از این بارندگی‌ها گفت: کارشناسان در حال برآورد خسارت‌ها هستند و میزان این خسارت‌ها به زودی اعلام خواهد شد.

او گفت: تمام دستگاه‌های اجرایی از جمله شهرداری، هلال احمر، برق، راهداری و منابع طبیعی در این مدت در حال آماده باش بوده و اقدامات لازم را برای کنترل وضعیت انجام داده‌اند.

فرهادی سعدی گفت: در پی جاری شدن سیل در روستای زین آباد سنگی، دستگاه‌های خدمات رسان در حال هدایت سیل به خارج از محدوده روستا هستند.

او گفت: ساکنین این روستا سریعا به حسینیه‌ها و مدارس در سطح بخش جنت و شهر داراب منتقل شده‌اند.

فرماندار ویژه داراب گفت: میزان خسارت در این روستا هنوز برآور نشده است.


بیشتر بخوانید:


سعدی همچنین گفت: روستای کوه سفید نیز که سال‌های گذشته به دلیل بارش باران شدید، دچار رانش شده بود هم در معرض سیلاب قرار گرفته و دیروز و امروز تذکر داده شده که خالی از سکنه شود.

دستور تخلیه اضطراری اهالی روستا‌های زین آباد، کوه سفید، رمبه و علی آباد آذرگون داراب

ستاد هماهنگی و فرماندهی عملیات در پاسخ به بحران شهرستان داراب ، دستور تخلیه اضطراری اهالی روستا‌های زین آباد، کوه سفید، رمبه و علی آباد آذرگون را داد.

ستاد هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران شهرستان داراب در اطلاعیه‌ای از اهالی روستا‌های زین آباد، کوه سفید، رمبه و علی آباد آذرگون خواست با توجه به شدت بارش‌ها در سطح این شهرستان و پیش بینی‌ها مبنی بر ادامه بارش در اسرع وقت نسبت به تخلیه اضطراری منازل اقدام کنند.

در این اطلاعیه آمده است: مردم می‌توانند برای اسکان موقت به مدارس، مساجد و حسینیه‌ها مراجعه کنند.

دستور تخلیه ۳ سکونتگاه قدیمی در گراش

 فرماندار شهرستان گراش با توجه به ادامه بارش‌های سنگین موسمی در این شهرستان دستور تخلیه سه سکونتگاه قدیمی را صادر کرد.

بسیاری از خانه‌های موجود این سکونتگاه‌ها ناایمن و فرسوده است.

تخریب دو بند خاکی در فراشبند

روح اله انصاری فرماندار فراشبند گفت: این بارش‌ها باعث تخریب دو بند خاکی در نزدیکی روستای حسین آباد شد.

او گفت: با تخریب این ۲ بند خاکی حجم آب ورودی افزایش پیدا کرد و باعث حرکت سیلاب به سمت جاده شده است.

فرماندار فراشبند گفت: آب مخازن در حال هدر روی است و گروه‌های مختلف برای رفع این مشکل در محل حضور دارند.

اعزام ۵ دستگاه اتوبوس برای تخلیه زین آباد سنگی 

فرماندار داراب گفت: بر اثر بارش‌های شدید باران در داراب ۵ دستگاه اتوبوس برای تخلیه ساکنین روستای زین آباد سنگی اعزام شده است.

فرهاد سعدی از وضعیت بحرانی روستای زین آباد این شهرستان خبر داد و گفت: راه ارتباطی روستای زین آباد داراب بر اثر بارش‌ها مسدود شده و برای تخلیه اضطراری ساکنان روستا دستور داده شده تا هر چه سریع‌تر ۵ دستگاه اتوبوس به این منطقه اعزام و مردم را تخلیه کنند.

او گفت: هم اکنون تمامی مسئولان قضائی، انتظامی و اداری داراب در منطقه حضور دارند و تلاش برای باز کردن مسیر ارتباطی روستا ادامه دارد.

رئیس ستاد مدیریت بحران فرمانداری داراب همچنین از قطع برق روستای زین آباد خبر داد و گفت: به دلیل آب گرفتگی شدید و سیلابی شدن‌منطقه برای جلوگیری از خطرات اتصالات و نوسانات برقی توسط اداره برق داراب، برق این روستا قطع شده است.

فرماندار ویژه داراب همچنین از تخریب بخشی از پل ارتباطی این روستا نیز خبر داد.

جاده قدیم فسا به داراب مسدود شد

به دلیل بارش‌های شدید، جاده قدیم فسا - داراب در بخش ششده و قره بلاغ حدفاصل گردنه داراکویه به علت ریزش کوه و فرو نشست زمین مسدود است و هیچ ترددی انجام نمی‌شود.

افراد و رانندگانی که قصد تردد به شهر‌های فسا و داراب دارند، می‌توانند از جاده جدید رفت و آمد کنند.

بارش باران در شهرستان فراشبند موجب جاری شدن سیلاب در رودخانه بند ریگ این شهرستان شد.

همچنین بارش باران موجب جاری شدن سیلاب در روستای حسین آباد شده است.

روح الله انصاری فرماندار و رییس ستاد بحران شهرستان فراشبند در اطلاعیه‌ای از مردم درخواست کرد از مسیل‌ها و پل‌ها فاصله گرفته و به نکات ایمنی توجه و از مکان‌های عبور آب و پل‌ها دوری کنند.

او با توجه به ورود توده بارندگی فوق به شهرستان، رعایت نکات ایمنی و دستورات ستاد بحران را ضروری اعلام کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار