والدین برای ایجاد رابطه سالم بین فرزندان چه کنند؟

رئیس مرکز مشاوره پلیس کرمان درباره اهمیت نقش والدین در ایجاد رابطه سالم بین فرزندان نکاتی را ارائه کرد.

سرهنگ مهدیه کارگر گفت: دعوای بین فرزندان در صورت تکرار پیاپی برای والدین می‌تواند بسیار آزار دهنده باشد و ممکن است بین خواهر و برادر‌ها دعوا وجود داشته باشد؛ اما شاید ندانید که چه زمانی باید از آن دوری شود؟

 او افزود: برخی والدین تصور می‌کنند باید کارآگاهی دعوا را مدیریت و با نصیحت حل و فصل کنند یا یکی از طرفین یا دو طرف را تنبیه کنند تا درس عبرتی برای آن‌ها شود که دیگر با هم دعوا نکنند؛ اما این‌ها راه حل مناسبی نیستند.

رئیس مرکز مشاوره پلیس کرمان با اشاره به چند راهکار برای بهبود روابط بین فرزندان بیان کرد: والدین سعی کنید فرزندان خود را با یکدیگر مقایسه نکنید و اگر فرزندان خود را با شعار «برادرت خیلی آرام تر این کار را انجام می‌دهد» با یکدیگر مقایسه کنید، در اصل به رقابت و اختلاف بین آن ها دامن می‌زنید.

او به والدین توصیه کرد: از هیچ طرفی جانب داری نکنید؛ زیرا وظیفه شما این نیست که طرفداری کنید. به خصوص اگر همیشه از همان کودک (معمولا کوچک تر) محافظت می‌کنید که در این صورت فرزندی که از او حمایت نمی شود، احساس می‌کند که با او  ناعادلانه رفتار شده است. 

سرهنگ کارگر با اشاره به حل تعارضات به والدین گفت:  سعی نکند به نزاع‌کنندگان نشان دهید که آن‌ها را جدی می‌گیرید و تهدید و مجازات بی فایده است.

او تاکید کرد: خانواده ها بهتر است درگیر نشوند و فقط زمانی مداخله کنند که فرزندان همه چیز را گفته باشند.

 رئیس مرکز مشاوره پلیس کرمان بیان کرد:  جدایی فیزیکی از مواردی است که برای بهبود رابطه بین فرزندان توصیه می شود؛  یعنی خواهر و برادر‌هایی که با هم خوب نیستند، نباید در یک اتاق مشترک باشند و اگر فضای کافی وجود ندارد، پارتیشن‌ها (دیواری ثابت یا متحرک و نازک برای تقسیم کردن اتاقی بزرگ به بخش های کوچک تر) کمک خواهند کرد.

او به خانواده ها توصیه کرد: اگر در مورد اسباب‌بازی‌های خاصی اختلاف وجود دارد، آن‌ها را جدا نگه دارید تا مشخص شود کدام وسیله متعلق به کدام فرزند است. 

سرهنگ کارگر بیان داشت: والدین باید مراقب نیاز‌های هر کودک باشند؛ چرا که فرزندان باید احساس کنند که پدر و مادر، همه آن‌ها را به یک اندازه دوست دارند و برای آن‌ها ارزش قائل هستند. به این ترتیب آن‌ها فکر نمی‌کنند که برای جلب توجه و محبت والدین باید با یکدیگر رقابت کنند.

او گفت: پدر و مادر‌ها باید الگوی فرزندشان باشند و زمانی که شما بدون دعوا اختلافات را حل می‌کنید، کودکان متوجه این رفتار شما می‌شوند و الگوبرداری می‌کنند و اگر دوست دارید که کودکانتان با آرامش و احترام، مسائل به وجود آمده را مدیریت کنند، باید این رفتار را در شما هم ببینند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار