مرگ کارشناسی که به دنبال سلاح هسته‌ای در عراق بود

«دیوید کی» که تلاش‌ها برای یافتن سلاح هسته‌ای در عراق را رهبری می‌کرد، مُرد.

پایگاه خبری نشریه نیویورک تایمز گزارش داد «دیوید کی» (David Kay) متخصص تسلیحات هسته‌ای که رهبری تلاش‌های بی ثمر برای یافتن تسلیحات کشتار جمعی در عراق را پس از حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ رهبری می‌کرد، در ۸۲ سالگی مُرد.

طبق گزارش نیویورک تایمز، او پس از آنکه مشخص شد که ادعا‌های دولت «جورج دبلیو بوش»، رئیس جمهور اسبق آمریکا در زمینه جلوگیری از دستیابی صدام حسین به سلاح هسته‌ای مشکل دار بوده است، از سمت خود استعفا کرد. طبق این گزارش، «دیوید کی» در تاریخ ۱۳ اوت در خانه اش در ۸۲ سالگی مرد. بنا به گفته همسر وی، علت مرگ او سرطان بوده است.

«دیوید کی» مسئولیت‌های متعددی را در عراق به عنوان یکی از مقامات آژانس بین المللی انرژی اتمی بر عهده داشت. وی پس از جنگ نخست خلیج فارس در سال ۱۹۹۱، تلاش‌های مشابهی را برای یافتن شواهد شیمیایی، بیولوژیکی یا برنامه هسته‌ای در عراق داشت.

زمانی که دولت بوش به دنبال بهانه‌ای برای حمله به عراق در سال ۲۰۰۲ بود، «دیوید کی» به یکی از مدافعان برجسته این ادعا بدل شد که با وجود نظارت‌های سازمان ملل، صدام حسین به تلاشهایش برای توسعه سلاح‌های کشتار جمعی ادامه داده است؛ اما زمانی که از عراق بازگشت، دستش از مدارک برای اثبات این ادعا خالی بود. در سال ۲۰۰۴ او از جورج بوش خواست تا اعتراف کند مدارک لازم برای حمله به عراق کاملا ناقص بوده است. او همان زمان در مصاحبه با گاردین گفت: «مسأله رویارویی و صادق بودن با مردم آمریکاست. او (جورج بوش) بایستی بگوید ما اشتباه کردیم و من مصمم هستم تا چرایی آن را پیدا کنم.»

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار