رفع تصرف حدود ۳ هکتار از اراضی ملی منطقه حفاظت شده بیجار

در راستای مقابله با زمین خواری و حفظ و صیانت از انفال عمومی و اراضی ملی ۲۹ هزار و ۲۲۱ متر مربع از اراضی ملی در دو قطعه جداگانه واقع در منطقه حفاظت شده بیجار رفع تصرف شد.

سرپرست سازمان حفاظت محیط زیست بیجار گفت: دو قطعه از اراضی ملی داخل منطقه حفاظت شده که توسط متخلفین تصرف شده بود با پیگیری نیرو‌های یگان و دستور مقام قضایی شهرستان بیجار، رفع تصرف شد.

علی اصغر هدایت زاده ادامه داد: این مناطق قوانین مختص به خود را دارد و هر گونه دخل و تصرف خارج از برنامه ممنوع است، لذا بعضی از افراد به منظور سودجویی و تصرف منابع ملی و به دلیل عدم آگاهی به این مناطق، باعث تخریب و برهم زدن اکوسیستم بکر در مناطق می‌شوند.

او خاطرنشان کرد: این اداره با هر گونه دخل و تصرف در عرصه‌های طبیعی و انفال به ویژه مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان با جدیت تمام برخورد خواهد کرد و در صورت تکرار و تصرف موارد خلع ید شده علاوه بر مجازات مقرر قانونی، طبق مواد ۶۹۰ و ۶۹۳ قانون مجازات اسلامی نیز با تخریب کنندگان و زمین خواران اراضی ملی به شدت برخورد قانونی خواهد شد.

هدایت زاده از عموم مردم فهیم، متعهد و علاقمند به حفظ محیط زیست درخواست کرد در صورت مشاهده هر گونه تصرف اراضی ملی، شکار و صید، آلودگی محیط زیستف آتش سوزی در محدوده منطقه حفاظت شده بیجار موضوع را به اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اطلاع دهند.

منطقه حفاظت شده بیجار با مساحت حدود ۳۲ هزار هکتار، دارای تنوع گیاهی و جانوری بسیار با ارزشی بوده و گونه شاخص آن قوچ و میش ارمنی است؛ در این منطقه تاکنون ۱۹ گونه پستاندار، ۱۱ گونه خزنده، ۷۵ گونه پرنده، ۵ گونه ماهی و ۱۳۷ گونه گیاهی شناسایی شده است. وجود دو اثر بارز فرهنگی و باستانی قلعه قم چقای و قلعه چشمه سنگین از شاخصه‌های این منطقه می‌باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.