مرکز پژوهش‌هلای مجلس: ۵۸.۵ درصد مردم، دریافت کالابرگ را به یارانه نقدی ترجیح می‌دهند

مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرد که ۵۸.۵ درصد از مردم ترجیح می دهند دولت هفت قلم کالای اساسی را به قیمت سال قبل و از طریق کالابرگ عرضه کند.

مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرد که تصمیم دولت برای حذف ارز تخصیصی به کالا‌های اساسی یکی از مهمترین تصمیمات اقتصادی دولت طی دهه‌های اخیر به شمار می‌آید. برای جبران پیامد‌های اقتصادی این تصمیم، مجلس در قانون بودجه ۱۴۰۱، دولت را مکلف به ارائه کالابرگ الکترونیکی کرده است.

پس از واریز چند مرحله یارانه نقدی به حساب سرپرستان خانوار دهک‌های اول تا نهم، این پرسش در مجلس مطرح شد که مردم بین دریافت یارانه نقدی و کالابرگ الکترونیکی، کدام یک را ترجیح می‌دهند؟

باتوجه به اهمیت این موضوع، مراجعه به افکارعمومی می‌تواند برخی ابهام‌ها در این خصوص را برطرف نماید. در این راستا موسسه افکارسنجی ملت وابسته به مرکز پژوهش‌های مجلس، به اجرای یک پروژه با عنوان «افکارسنجی درباره نگرش مردم به طرح اصلاح یارانه‌ها و توزیع کالابرگ» در کل کشور اقدام نموده است.

نتایج این افکارسنجی نشان می‌دهد ۶۰.۶ درصد مردم نسبت به کلیت طرح اصلاح یارانه‌ها نظر منفی دارند که مهمترین دلیل آن، افزایش قیمت کالا‌های دیگری است که قرار نبود براساس اجرای این طرح، گران شوند. با توجه به همین موضوع می‌توان فهمید که چرا ۸۸.۶ درصد مردم میزان یارانه واریزی را کافی نمی‌دانند. بالطبع خانواده‌های پرجمعیت بیشتر تحت تأثیر فشار اقتصادی ناشی از افزایش قیمت‌ها قرار می‌گیرند که نتایج این افکارسنجی نیز مؤید آن است.

 یافته‌های دیگر این نظرسنجی حاکی از آن است که قدرت خرید کالا‌های اساسی از سوی خانوارها نسبت به قبل از اجرای طرح (ابتدای سال)، کاهش یافته است؛ بنابراین نظرسنجی و مطابق نظر مردم، ۵۸.۵ درصد از مردم ترجیح می‌دهند دولت هفت قلم کالای اساسی را به قیمت سال قبل و از طریق کالابرگ عرضه کند و در مقابل ۲۸.۶ درصد ترجیح می‌دهند به ازای هر فرد ماهانه مبلغ ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزارتومان یارانه نقدی اختصاص یابد.

گفتنی است براساس نظرسنجی موسسه افکارسنجی ملت، در بین افرادی که کالابرگ را به یارانه نقدی ترجیح داده‌اند، ۵۶.۲ درصد اظهار کرده‌اند که حتی اگر کالابرگ فقط در فروشگاه‌های مشخصی قابل استفاده باشد، باز آن را به یارانه نقدی ترجیح می‌دهند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۶ ۰۳ شهريور ۱۴۰۱
اره مردم منتظر ایستادن تو صف روغن و برنج و....کوپنی هستن و شبانه روز به درگاه خدا دعا میکنند تا کی مردم را بلانسبت ...فرض میکنید مگر یادمان رفته که برای پیداکردن روغن و قند وشکر کوپنی چقدر اینور وانور سر میزدیم تا عامل فروشی این اقلام را داشته باشد و چقدر در این کوپن ها مفسده به وجود امده بود مردم که یادشان نرفته اگر. شما فراموش کارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۴۵ ۰۳ شهريور ۱۴۰۱
همه مخالف کالا برگ هستن . این آمارها را از کجا در میارن توروخدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۹ ۰۳ شهريور ۱۴۰۱
کی ، کجا و از کی نظر سنجی کردین ؟
آقایون بخاطر خدا چیزی نزنید که مجبور باشید حرفهای متوهمانانه بزنید . شما یارانه ی نقدی را به مردم برسانید ، مردم خودشون بهتر صلاح شون رو میدونند . ضمن اینکه اصلا کی به شما اجازه داده که بجای مردم تصمیم بگیرید چی خوبه چی بده ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۷ ۰۲ شهريور ۱۴۰۱
این مجلس فقط از خودش حرف در میاره ۹۵ درصد یارانه بگیران با کالابرگ مخالف هستند درهمین کانل نظرسنجی بفرمایید
Iran (Islamic Republic of)
Pouya
۲۲:۳۹ ۰۲ شهريور ۱۴۰۱
کدام نظر سنجی
باز دولت می خواد کاری که خودش دوست داره رو انجام بده رسانه های خودشو مامور کرده که یواش یواش به مردم القاء کنند که این خواسته مردمه نه دولت
دولت قرار بود سه چهار قلم کالا رو گرون کنه و پولش رو به مردموبده ولی بجای سه چهار قلم سی چهل قلم گرون شد
الان هم باز با این حجم گرونی می خواد یارانه رو حذف کنه که کالا برگ رو بهونه کرده
دولت بیاد ماوتفاوت بی ارزش شدن پول ملی رو جبران کنه یارانه دادنش پیش کش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۷ ۰۲ شهريور ۱۴۰۱
که چه فرقشه درغ نگید نظر سنجی کردید هیییچ فرقی نداره بیکاری افکار مردم رو منحرف میکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۸ ۰۲ شهريور ۱۴۰۱
کوپن = قحطی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۵ ۰۲ شهريور ۱۴۰۱
کالابرگ به مردم بدهید هم کارافرینی میکنید هم مفتخوری من ازامروز رفتم جلوی فروشگاههای زنجیره ای مکان درنظر گرفتم ازهمین الان از ملت کوپن اعلام شده اعلام نشده چاپ شده چاپ نشده را خریدیداریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۹ ۰۲ شهريور ۱۴۰۱
من و همسرم هر دو شاغلین اما خود پول رو نداریم بعد با جیب خالی بریم با قیمت شهریور 1400 خرید کنیم، اونم که گفتن شهریور 1400 خیلی ارزونه، باید بشه شهریور 1401
خانومم شاغل در یکی از کلینیکهای مشهده و خودم تو تاکسی اینترنتی کار می‌کنم،
لعنت خدا بر مسببان گرانی افسارگسیخته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۳ ۰۲ شهريور ۱۴۰۱
کی نظر سنجی کردین ؟
United Arab Emirates
ناشناس
۱۳:۴۳ ۰۲ شهريور ۱۴۰۱
پول نقد بهتر است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۳ ۰۲ شهريور ۱۴۰۱
سلام...عده‌ای از اینکه یارانه‌نقدی‌به‌دست مردم برسد‌ناراحتند‌چون‌منافعشان به خطر می افتد.
کالابرگ یعنی رانت‌،یعنی‌فساد‌یعنی کالای‌بنجل‌و بی‌کیفیت‌‌.
پول را‌به‌مردم بدهید‌تا‌خودشان هر‌چه‌دوست دارند تهیه‌کنند‌.
با سپاس
آخرین اخبار