زنگ خطر نابودی صنعت دامداری در خراسان رضوی

خراسان رضوی با شرایطی دست‌ و پنجه نرم می‌کند که بنا به ادعای مسئولان مربوط، صدای زنگ خطر نابودی صنعت دامداری آن به گوش می رسد.

 یکی از اعضای هیئت‌مدیره اتحادیه دامداران استان گفت : افزایش ۶ برابری قیمت نهاده‌های دامی از خرداد امسال منجر به زیان صددرصدی دامداران شده به طوری که این مسئله وضعیت تولید دام را در معرض خطر نابودی قرار داده است.

این مقام مسئول در گلایه از رسیدگی مسئولان پشتیبانی امور دام به این امر می‌گوید: متأسفانه تنها چیزی که ما از پشتیبانی امور دام نمی‌بینیم، پشتیبانی است. هزینه‌های تأمین نهاده، دامداران را چنان تحت‌فشار قرار داده که یکی از دامداران ادعا می‌کند تمام داروندارش را دام‌ها خورده‌اند!

گلایه دامداران از هزینه‌های خوراک دام

یکی از عشایر دامدار استان،  درباره مشکلات تأمین هزینه‌های خوراک دام اظهار گلایه می‌کند و می‌گوید:روزانه ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان و ماهانه ۶۰۰ هزار تومان هزینه خوراک هر رأس دام می‌شود. این در حالی است که دام به‌اندازه ۳۲۰ هزار تومان بازدهی دارد، چون خوراک دام گران است طوری که فقط ۱۲ هزار تومان هر کیلو کنسانتره قیمت دارد و هر کیلو علوفه در شرکت‌ها بالای ۱۲ هزار تومان به فروش می‌رسد. چرا دامدار باید جور آن را بکشد؟ مسئولان از پشت میز برای دامدار تصمیم می‌گیرند و سیاستشان تأثیر مثبتی در مسائل دام نداشته چنان‌که بابی توجهی‌شان انگار کمر همت بسته‌اند تا ریشه مال دار را بزنند.

این دامدار ادامه می‌دهد: برای عشایر انگیزه‌ای نمانده که دام را چاق کند. دامدار ۷۵۰ میلیون تومان سرمایه گذاشته و خرج دام کرده، اما الان دامش ۵۰۰ میلیون تومان هم ارزش ندارد. درحالی‌که خودمان تولید گوشت داریم شب عید ۱۰ هزار تن گوشت وارد کردند که لطمه به دامداران وارد کرد. از طرفی، گوشت‌های وارداتی، تراریخته است و لاشه‌اش تک سایزی است و سلامت آن مورد تایید نیست.

یکی دیگر از دامداران ساکن منطقه نیشابور می‌گوید: دامداری تمامش ضرر شده است. جو کیلویی ۱۱ هزار تومان و کنسانتره کیلویی ۱۲ هزار تومان شده درحالی‌که قیمت دام زنده پایین است. تمام داروندارم را فروختم و دام‌ها خوردند. تقریباً دو تا سه ماه قبل گفتند به شما یارانه می‌دهیم تا به هر گوسفند یک کیلو جو در ماه تعلق بگیرد، درحالی‌که یک کیلو جو مصرف تنها یک روز دام است.


افزایش ۶ برابری قیمت نهاده‌های دامی از خرداد

غلامحسین پورمحمدی، عضو هیئت‌مدیره اتحادیه دامداران استان و مدیرعامل شرکت تعاونی دامداران رضویه مشهد درباره افزایش قیمت نهاده‌ها گفت:در بهمن و اسفند سال گذشته، فروردین و اردیبهشت امسال قیمت جو کیلویی هزار و ۸۰۰ تومان، ذرت دانه‌ای کیلویی هزار و ۹۰۰ تومان، کنجاله سویا کیلویی ۳ هزار و ۴۰۰ تومان و سبوس گندم هزار و ۴۰۰ تومان بوده است. از خرداد امسال با تغییر قیمت‌ها و آزادسازی ارز، جو کیلویی ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومان، ذرت دانه‌ای کیلویی ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومان، کنجاله سویا کیلویی ۱۷ هزار تومان و سبوس نیز کیلویی ۶ هزار تومان شده است. البته این‌ها قیمت‌های بندرهاست و هزینه حمل هم به آن‌ها اضافه می‌شود.

زنگ خطر دام داری در استان خراسان رضوی
گرانی‌ها به دلیل هزینه‌های کشتار است

او افزود : قیمت نهاده ۶ برابر افزایش‌یافته است درحالی‌که بیشتر تولیدکنندگان گوشت قرمز، دامداران سنتی هستند و معمولاً از جو استفاده می‌کنند. این افزایش قیمت‌ها در حالی است که قیمت دام سبک، ثابت مانده است. یعنی اندک افزایشی هم اگر در بازار مشاهده می‌شود به دلیل خدمات پس از کشتار و هزینه حمل است.

کشتار دام ماده و فروش به اسم نرینه

 این مقام مسئول با اشاره به قیمت عرضه دام ادامه داد: درحال حاضر قیمت دام‌های زنده برای بره نر بین ۷۰ تا ۷۵ هزار تومان، میش ۳۵ هزار تومان و بره ماده نیز به این دلیل که دستور صادرشده دام مولد کشتار نشود، کیلویی ۵۰ تا ۵۴ هزار تومان است. این درحالی است که بیشتر قصاب‌ها به دنبال خریداری بره ماده برای کشتار هستند، کشتار هم می‌کنند و به مصرف‌کننده به قیمت بره نر می‌فروشند، چون برای مشتری قابل‌تشخیص نیست. این هم زیان دیگری است که دامدار متحمل می‌شود.

پور محمدی بیان کرد: باید دولت بین تولیدکننده و مصرف‌کننده قرار بگیرد و خرید تضمینی انجام دهد، چون از تولیدکننده یارانه‌اش را گرفته و حالا باید به مصرف کننده بدهد تا به‌نوعی مدیریت شود. این مسئله خیلی خطرناک است، چون دام با سرعتی زیاد به سمت نابودی پیش می‌رود.


تأثیر ۵۰ درصدی خشکسالی برافزایش هزینه‌های تولید دام

او در پاسخ به چگونگی رسیدگی امور پشتیبانی دام به مشکلات موجود تصریح کرد:متأسفانه تنها چیزی که ما از پشتیبانی امور دام نمی‌بینیم، پشتیبانی است. درحالی‌که دولت تصویب کرده گوشت را با قیمت کیلویی ۲۰۰ هزار تومان از دامدار خریداری کنند. این طرح هم یک هفته است شروع‌شده منتها با روزانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ رأس که برای حل مشکلات استان ما این عدد تأثیر گذار نیست. از طرفی همین فرایند هم بسیار کند و ضعیف است. باوجود متقاضی زیاد، شرایط خرید به‌گونه‌ای است که دامدار باید کشتار و بسته‌بندی کند و گوشت بسته‌بندی‌شده را به شرکت پشتیبانی تحویل بدهد. دامدار زمانی که نامه بگیرد و به شرکت پشتیبانی برود، یک ماه دیگر برایش نوبت می‌گذارند.

عضو هیئت‌مدیره اتحادیه دامداران استان با اشاره به دیگر مشکلات تأکید کرد: خشکسالی بیش از ۵۰ درصد در افزایش هزینه‌های تولید تأثیر داشته است. دام سبک خیلی از دامداران ما وابسته به دیم بوده است. دامدار کارت، تنها اعتباری بوده که به کمک دامدار آمده است، اما به لحاظ این که قیمت نهاده‌ها چند برابر شده، قدرت خریدی ندارد. دامداران ما در این دو سال اخیر در زیان صددرصدی بوده‌اند به خصوص در بحث دام داشتی که یک دوره یک‌ساله دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار