ارائه راهکاری برای تصفیه آب و پساب/ تولید جاذبی از ترکیب لجن و ضایعات نیشکر

محققان دانشکده شیمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق به ارائه راهکاری برای تصفیه آب و پساب با استفاده از جاذبی ساخته شده از لجن و ضایعات نیشکر شدند.

محمد ابراهیم ملول، دانش آموخته دکتری دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مجری طرح «تولید جاذب بهینه از ترکیب لجن و ضایعات نیشکر طی فرآیند کربن سازی حرارتی در محیط مایع برای حذف یون سرب» گفت: در صدد برآمدیم تا با توجه به مشکلات پیش روی کشور در راستای تامین پایدار منابع آب و همچنین مدیریت ضایعات زیست محیطی پروژه‌ای را اجرایی کنیم.

وی گفت: در این پژوهش دو ضایعات زیست محیطی لجن و باقیمانده نیشکر با بهره گیری از روش کربن سازی حرارتی در محیط آبی تبدیل به محصولی با ارزش در راستای تصفیه آب شده است.

وی با بیان اینکه از نتایج تحقیق در صنعت و فناوری می‌توان استفاده کرد، افزود: یکی از بزرگ‌ترین معضلات تصفیه خانه‌های فاضلاب مدیریت لجن مازاد است و لجن مازاد در تصفیه خانه‌های موجود در کشور ایران عملا مدیریت پایدار نمی‌شوند.

وی اضافه کرد: در این پژوهش علاوه بر آنکه راهکاری جامع و پایدار برای مدیریت لجن مازاد ارائه می‌شود محصولی با ارزش (جاذب) تولید شده است که در تصفیه آب و پساب کاربرد گسترده‌ای دارد؛ بنابراین نتایج این پژوهش برای کشور بسیار مورد اهمیت و کاربرد خواهد بود.

محقق دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: سعی داریم فرآیند تولید جاذب در مقیاس نیمه صنعتی ادامه یابد و حذف سایر آلاینده‌ها در محیط واقعی مورد بررسی قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه در سایر کشور‌ها نیز از این روش برای حذف ضایعات و تولید جاذب بهره گرفته می‌شود، گفت:، ولی استفاده از ترکیب دو زیست توده و مطالعه شرایط بهینه برای اولین بار در دنیا این پژوهش انجام شده است.

وی با اشاره به مزیت رقابتی طرح گفت: نسبت به سایر روش‌های تولید جاذب، این روش می‌تواند در دمای پایین‌تر و همچنین عدم احتیاج به پیش فرآوری ماده اولیه (خشک کردن) انجام شود و بنابراین هزینه‌های تولید جاذب پایین‌تر خواهد بود. همچنین برای فعال سازی جاذب از روش فعال سازی شیمیایی سرد بهره گرفته شده است که با محیط زیست سازگارتر است.

محقق دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به کاربرد‌های پروژه گفت: حذف و مدیریت ضایعات زیست محیطی، جداسازی طیف وسیعی از آلاینده در محیط آبی (تصفیه آب و فاضلاب در صنایع گوناگون) کاربرد‌های این پروژه به شمار می‌روند.

گفتنی است، این طرح با راهنمایی مصطفی کشاورز مروجی عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مشاروه  جلال شایگان عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف به سرانجام رسیده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.