پذیرش ۲۰ درصدی دانشجویان دکتری با روش نیاز استاد محوری

معاون وزیر علوم در ارتباط با شیوه جدید جذب دانشجویان دکتری در سال آینده توضیحاتی را بیان کرد.

قاسم عموعابدینی گفت: برای سال آینده ۲۰ درصد از دانشجویان دوره دکتری را به صورت نیاز محوری و استاد محوری پذیرش می‌کنیم. سال های گذشته به این شکل نبود.

او گفت: این طرح به آن شکل است که استاد برنامه‌ای را با صنعت یا جامعه تعریف می‌کند و این نیاز تبدیل به پروژه‌ و طرح می‌شود. پس از آن که این طرح در دفترچه کنکور قرار می‌گیرد؛ یک کد نیز برای اساتید تعریف می شود و پس از آن دانشجو آن کد را تقاضا می‌کند. از این تقاضا ۵ تا ۶ نفر به استادان معرفی می‌شوند و استاد نیز یک نفر را انتخاب می‌کند.

معاون وزیر علوم گفت: این روشی است که در تمام کشور‌های دنیا اعمال می‌شود. این طرح را برای متقاضیان کارشناسی ارشد نیز توسعه داده ایم و برنامه داریم که در سال آینده این طرح را اجرایی کنیم.

او بیان کرد: در برنامه تحولی در پژوهش دانشجویان امسال رتبه‌های زیر ۱۰۰ در رشته‌های ریاضی، تجربی و علوم انسانی و رتبه‌های زیر ۵۰ رشته‌های زبان و هنر از همان ابتدا که وارد می‌شوند، اگر رشته‌های خاص مانند رشته‌های علوم پایه و تعدادی از رشته‌های علوم انسانی در کد رشته‌های کشاورزی را انتخاب کنند از ماه اول تحصیل خود بورس هستند و حدودا ۵ تا ۶ میلیون تومان از طرف بنیاد ملی نخبگان ماهیانه دریافت می‌کنند.

او ادامه داد: سال آینده برنامه داریم که اگر بتوانیم منابع خود را تامین کنیم، این کار را توسعه دهیم و تعداد دانشجو‌ها و حتی رشته‌ها را افزایش دهیم. برنامه ما اکنون این است که این افراد منوط به آن که سطح علمی خود را حفظ کنند تا دوره دکتری بدون آزمون تحصیل کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار