چرا عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگ‌های اهمیت دارد؟

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم با اشاره به دلایل اهمیت عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگ‌های به تشریح این دلایل پرداخت.

ابوالفضل حسن‌بیگی نماینده مردم دامغان در مجلس دهم درباره اهمیت حضور ایران در سازمان همکاری‌های شانگ‌های اظهار داشت: سیاست جمهوری اسلامی ایران بیش از یک دهه این بود که با کشور‌های بلوک شرق ارتباط عمیق و حسنه داشته باشد.

وی با بیان اینکه متاسفانه دولت‌های گذشته در رابطه با پیوستن به شانگ‌های و ارتباط با همسایگان کوتاهی کردند، افزود: این مسئله باعث شد یک سلسله مشکلات و گرفتاری‌هایی برای کشور و به ویژه در بحث معیشت مردم ایجاد شود؛ اما با حضور آقای رئیسی در دولت و به عنوان رئیس جمهور ملت ایران این استراتژی تحقق پیدا کرد.

نماینده مردم دامغان در مجلس دهم با اشاره به تاثیرگذاری ایران در دنیا و منطقه بیان داشت: در روند عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای، کشور‌های شرقی عضو این سازمان به ویژه روسیه و چین با آغوش باز از عضویت جمهوری اسلامی ایران برای عضویت در این سازمان استقبال کردند.

* سازمان همکاری‌های شانگ‌های مسیری برای اتمام جهان تک‌قطبی است

حسن‌بیگی تشکیل سازمان همکاری‌های شانگ‌های را ابزاری برای فرو ریختن کاخ کدخدایی آمریکا و اتمام جهان تک‌قطبی دانست و تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران و سایر کشور‌های عضو شانگ‌های علاقمند هستند تا جهان چندقطبی شکل بگیرد؛ با حضور ایران قدرت این سازمان افزایش پیدا کرده و در ابعاد مختلف به درجه بالایی نائل آمد.

* شانگ‌های مسیری برای خنثی‌سازی تحریم‌ها

وی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران می‌تواند مهره تاثیرگذار این سازمان باشد، گفت: ایران به عنوان عضو مهم شانگ‌های در کنار سایر کشور‌های عضو می‌تواند در مسیر دور زدن تحریم‌ها، مقابله با زیاده‌خواهی‌های آمریکا و همچنین چندقطبی شدن جهان گام‌های موثری بردارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم ادامه داد: از زمانی که جمهوری اسلامی ایران جهت عضویت در شانگ‌های اعلام آمادگی کرده، در‌های فراوانی به روی ایران گشوده شد و از سویی هم مشاهده می‌کنیم کشور‌های زیادی در دنیا مثل کشور‌هایی که عضو مقاومت هستند از افزوده شدن ایران به سازمان همکاری‌های شانگ‌های خوشحال شدند.

* حضور ایران در شانگ‌های شمشیر آمریکا را کند می‌کند

حسن‌بیگی بیان داشت: حضور جمهوری اسلامی ایران در کنار کشور‌های عضو شانگهای، شمشیر آمریکا را کند کرد که این مسئله موجب افول زودرس آن‌ها شده و از سویی هم قدرت تک قطبی غرب را از بین خواهد برد.

وی با بیان اینکه یک چهارم قدرت جهان در سازمان همکاری‌های شانگ‌های عضو هستند، گفت: عضویت ایران در این سازمان، استراتژی و ایدئولوژی اتمام جهان تک‌قطبی و ایجاد دنیای چندقطبی را با همکاری کشور‌های دیگر فراهم می‌کند.

* کاربرد امنیتی شانگ‌های در مقابله با اقدامات تروریستی آمریکا

حسن‌بیگی با بیان اینکه این سازمان می‌تواند در ابعاد مختلفی، چون اقتصادی، سیاسی، نظامی و امنیتی کمک شایانی به کشور‌های عضو این سازمان کند، بیان داشت: حضور جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگ‌های در کنار کشورهایی، چون روسیه، چین و هند می‌تواند در ابعاد امنیتی بالاخص در مقابله با اقدامات تروریستی آمریکایی‌ها کارساز باشد.

* سازمان همکاری‌های شانگ‌های می‌تواند تعیین‌کننده قیمت انرژی در جهان باشد

نماینده مردم دامغان در مجلس دهم در پایان گفت: یک چهارم انرژی دنیا در اختیار کشور‌های عضو سازمان همکاری‌های شانگ‌های است و با توجه به اینکه آمریکایی‌ها می‌خواستند قیمت نفت را به ۵۰ هزار دلار برسانند این سازمان می‌تواند تعیین کننده قیمت انرژی در دنیا باشد.

منبع: فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار