پناهی معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه جایگاه توسعه فناوری ایران در بین ۱۳۲ کشور جهان ۶۰ است گفت: این شاخص مولفههای ورودی و خروجی دارد که تولید مقالات کاربردی و تاثیرگذار در جامعه از مولفههای خروجی و ارتقای آن بر عهده دانشجویان، اعضای هیات علمی و نخبگان است.
او در نشست با اعضای هیات علمی و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان افزود: تضمین سلامت جامعه، تنها وظیفه دانشگاه نیست بلکه برای رسیدن به علم، تمام ظرفیتهای جامعه را باید به کار گرفت، نیازهای جامعه را دانست و متناسب با نیاز جامعه تحقیق انجام و به صورت تولید دانش به جامعه تزریق شود.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: تولید علم شاخص دارد و اولین عامل آن نیروی انسانی است که در راس این مهم دانشجویان قرار دارند و وظیفه اصلی و جدی سیاستگذاران، استفاده از ظرفیت دانشجو در تولید علم است.
این مسئول با بیان اینکه به لحاظ تعداد دانشجو در وضعیت خوبی هستیم، ولی از نظر کیفی جایگاه خوبی در دنیا نداریم، گفت: باید کیفیت آموزش و پرورش را ارتقا داد چراکه آموزش وقتی تاثیرگذار است که آوردهای برای جامعه داشته باشد.
او جایگاه پژوهش و آموزش ایران را با کشورهای منطقه مقایسه کرد و افزود: ایران به لحاظ سرعت تولید علم در منطقه رتبه اول را دارد.
پناهی به ضرورت ارزیابی تولید علم در بین دانشگاههای کشور اشاره کرد و ادامه داد: شاخص دیگری در دنیا وجود دارد برای ارزیابی عملکرد نیروی انسانی که شاخص توسعه فناوری است.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از الزامات دیگر تولید علم را زیرساختها و امکانات لازم عنوان کرد و گفت: در زمینه زیرساختها نیز سرعت تکثیر و تولید دستگاهها بالاست و باید برای خرید دستگاه نیز برنامه داشته باشیم و برای هر وسیلهای هدف تعیین کنیم.
او ارزش قائل شدن به دارایی و داشتههای ملی را مورد تأکید قرار داد و افزود: منابع محدود، ولی خواستهها نامحدود است، باید خواسته هایمان متناسب با نیاز جامعه و داراییها و داشته هایمان باشد و در حوزه سلامت نیز رسیدن به جایگاه مطلوب نیازمند هزینه است.
پناهی داشتن برنامه را سومین مقوله مهم در تولید دانش عنوان کرد و گفت: نیروی انسانی با برنامه میتواند در تولید علم موثر باشد و داشتن برنامه نیز باید برگرفته از نیازهای جامعه و متناسب با استان باشد.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت روابط بین الملل را از دیگر مولفههای تولید علم بیان کرد و ادامه داد: روابط همیشه منحصر به روابط بین الملل نیست، برای استفاده از ظرفیتها، استعدادها و توانمندیهای سایر استانها و دانشگاهها و حتی در دانشگاههای قطب نیز روابط و تعامل بین گروهی، استانی، قطب میتواند نقش مهمی ایفا کند.