انرژی خورشیدی منبعی رایگان و قدرتمند در زمین

انرژی خورشیدی یکی از منابع رایگان و قدرتمند در زمین است که با نصب پنل خورشیدی می توان از آن استفاده کرد.

یکی از مباحث امروز جامعه جهانی جایگزینی انرژی های فسیلی با انرژی های تجدید پذیر است و یکی از بهترین انرژی های تجدید پذیر انرژی خورشیدی است.

وسعت کشورمان و تابش نور خورشید یکی از دلایلی است که ایران را مساعد تولید و بهینه سازی انرژی‌ای می‌کند که از خورشید به دست می‌آید، انرژی‌ای که سوخت پاک هم نامیده می‌شود ،زیرا هیچ آلایندگی‌ در پی نداشته و با شرایط اقلیمی نیز مساعد است البته اشتیاق به استفاده از این انرژی رایگان که از خورشید در اختیار بشر قرار می‌گیرد مدت‌ها است که در جهان وجود دارد و روز به روز هم در حال افزایش است ، پیش بینی می‌شود در پنج سال آینده آن قدر پنل خورشیدی برای دریافت این انرژی در جهان نصب شود که ظرفیت آن به یک تریلیون وات برق برسد.

انرژی­ خورشیدی یکی از منابع رایگان و قدرتمند در زمین است که انسان­‌ها می‌توانند با استفاده از پنل خورشیدی از آن استفاده کنند.

این انرژی به راحتی در دسترس قرار دارد و برای زمین ایجاد آلودگی نمی‌کند. انرژی خورشیدی انرژی قوی است که می‌تواند نیاز افراد را از انرژی‌های فسیلی به حد قابل چشمگیری کاهش دهد، انرژی خورشیدی تحول بزرگی در راستای چگونگی از انرژی‌های طبیعی محسوب می‌شود. این تکنولوژی از فناوری نیمه‌هادی برای تبدیل انرژی خورشید به انرژی الکتریسیته یا گرما استفاده می‌­کند.

از پنل­ خورشیدی می‌توان در مکان‌های مختلف همچون ساختمان‌های صنعتی، مسکونی و تجاری استفاده کرد. استان کرمان نیز به دلیل تعداد زیاد روز‌های آفتابی‌ که در سال دارد یکی از استان‌هایی است که این امتیاز را دارد و می تواند با استفاده از انرژی خورشیدی در آن برق تولید شود و چند سالی است که در این زمینه فعال هم شده است.

1

اما این امتیاز وقتی مضاعف می‌شود که این طرح در راستای حمایت از مددجویان کمیته امداد باشد طرحی که در استان در حال اجرا است اختصاص پنل‌های خورشیدی به مدد جویان طرح ویژه حمایتی در استان است.

نصب ۱۰۰۰ پنل خورشیدی برای مددجویان کرمانی

 ناصر عسکری‌نژاد، مدیر کل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان کرمان سیاست اصلی این نهاد را فراهم کردن زمینه درآمد پایدار برای خانوار‌های تحت حمایت و توانمند کردن آن‌ها اعلام کرد و گفت: طرح پنل‌های خورشیدی یکی از طرح‌های مهمی است که توسط این نهاد و به‌منظور اشتغال و خودکفایی خانوار‌های تحت حمایت این نهاد در حال اجراست.

او با بیان اینکه هزار پنل خورشیدی تاکنون در منازل مددجویان کرمانی نصب و وارد مدار شده است، افزود: مددجویان کرمانی از محل اجرای این تعداد طرح نیروگاه خورشیدی ماهیانه بین ۲میلیون ۵۰۰تا ۴میلیون و ۵۰۰تومان در آمد کسب می‌کنند.

او بیان کرد: طرح نیروگاه‌های پنج کیلوواتی خورشیدی باهدف کمک به معیشت خانوار‌های کم‌توان دارای سرپرست زن که توان اجرای طرح‌های کارآفرینی را ندارند، در حال اجرا است.

2

عسکری نژاد ادامه داد: ۵ هزار طرح پنل خورشیدی نیز به‌زودی بر بام مددجویان نصب می‌شود.

او گفت: با اجرای طرح پنل‌های خورشیدی هر خانوار ماهیانه بین ۲میلیون تا ۴ میلیون تومان درآمدزایی دارد که بخشی از این درآمد بابت پرداخت اقساط تسهیلات اجرای طرح کم می‌شود و مابقی درآمد به‌حساب خانوار واریز می‌شود.

علی دادالهی یکی از مددجویان تحت پوشش کمیته امداد از شهرستان شهربابک است که می‌گوید: از سال ۹۴ طرح پنل خورشیدی بر روی بام منزلم وارد مدار شده است.

او گفت: درآمدم متغیر است بطوریکه سال اول حدود ۲ میلیون تومان درآمد کسب کردم و امسال نیز هر ماه مبلغی حدود ۵ تا ۷ میلیون تومان  درآمد دارم و خوشبختانه از این درآمد راضی هستم.

معصومه کمساری دیگر مددجویی کمیته امداد امام خمینی از شهرستان رابر است، می‌گوید: حدود پنج سال است پنل خورشیدی در حیاط منزلم نصب شده است.

3

او به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان کرمان گفت: فعلا ماهیانه حدود یک میلیون تومان درآمد دارم  که کفاف زندگیم را نمی‌دهد و باید در کنار آن شغل دیگری داشته باشم.

سیما ناظمی، کارشناس دفتر بازار برق استان کرمان گفت: از ۱۳۹۵ تاکنون، پیرو مصوبه وزیر نیرو درباره خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های تجدیدپذیر، عقد قرارداد خرید تضمینی برق خورشیدی از مشترکان غیردولتی آغاز شد و با توجه به روند فرهنگ‌سازی، استقبال شهروندان از این طرح رشد چشمگیری داشت؛ از سوی دیگر در راستای اجرای مصوبه هیات وزیران درخصوص تامین ۲۰ درصد برق مصرفی از انرژی‌های تجدیدپذیر مشترکین مشمول طرح باید ۲۰ درصد کل انرژی مصرفی سالیانه هر اشتراک برق خود را از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر تامین کند.

او افزود:بر این اساس سرمایه‌گذاری در این طرح به عهده مشترک متقاضی است و شرکت توزیع برق جنوب استان کرمان موظف است با کلیه مشترکان متقاضی نصب مولد خورشیدی مطابق با دستورالعمل‌های مربوطه قرارداد خرید تضمینی با مدت ۲۰ سال منعقد کند.

ناظمی تصریح کرد:۷۷۶ نیروگاه خورشیدی با مشترکین باتوان ۱۰ ونیم مگاوات در استان کرمان وارد مدار شده است.

4

ناظمی گفت:مشترکان متقاضی احداث نیروگاه خورشیدی زیر صد کیلووات در جنوب استان کرمان، برای دسترسی به سامانه مهرسان باید ب نشانی SKED.CO.IR مراجعه کنند. همچنین در زمینه‌ خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های تجدیدپذیربزرگ (بالای صد کیلووات) باید در سامانه الکترونیکی متقاضیان احداث نیروگاه تجدیدپذیربزرگ، در وب‌سایت رسمی ساتبا به آدرس الکترونیکی www.satba.gov.ir ثبت نام کنند.

نجمه نظری کارشناس منابع انسانی حفاظت محیط زیست استان کرمان با اشاره به اینکه انرژی خورشیدی هیچ گونه آلایندگی برای محیط زیست ایجاد نمی‌کند، گفت: هر جای استان که قرار باشد پروژه انرژی خورشیدی نصب شود طبق استعلامات این اداره از این طرح حمایت می‌کند.

او افزود:طرح‌هایی که زیر ۱۰مگابایت باشد هزینه‌ای دریافت نمی‌شود، اما از اجرای طرح پنل خورشیدی که بالای۱۰مگابایت باشد مبلغی دریافت می‌شود.

نصب ۷۵پنل خورشیدی بر بام منازل مددجویان بهزیستی

معاون توانبخشی اداره بهزیستی استان کرمان با اشاره به اینکه ۷۸ پنل خورشیدی از اداره برق خریداری شده، گفت: از این تعداد حدود ۳۰پنل خورشیدی وارد مدار شده است.

او با بیان اینکه این طرح با هدف اشتغال پایدار و فقرزدایی در بین مددجویان بهزیستی اجرا شده، افزود: ماهیانه مددجویان از این طریق ۳میلیون تومان درآمد کسب می‌کنند.

شفیعی با اشاره به اینکه برای دریافت این پنل‌ها حدود ۱۰۰میلیون تومان از تسهیلات قرض الحسنه استفاده می‌کنند، بیان داشت: قرارداد ۲۰ساله برای اجرای این طرح با مددجو منعقد می‌شود که طی ۷سال بازپرداخت وام انجام می‌شود و بقیه درآمدی که کسب می‌شود سود مددجو است.

 

5

او گفت: برای اجرای هرطرح پنل خورشیدی حدود ۹۰میلیون تومان هزینه می‌شود.

شفیعی تصریح کرد:خوشبختانه برای این طرح متقاضیان زیادی در بین مددجویان داریم.

انرژی‌های تجدیدپذیر شامل منابع متنوع و مختلفی بوده که از انرژی‌های طبیعی و قابل دسترس به وجود می‌آیند .

با توجه به اینکه این انرژی‌های صورتی آرمانی ندارند، اما استفاده از آن‌ها موجب کاهش مصرف فرآورده‌های نفتی و اشتغال زایی شده و میزان آلایندگی محیط زیست را نیز کاهش می‌دهد. ضرورت استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر به جای سوخت‌های فسیلی برای آینده کشور الزامی است.

گزارش از آذر عسکرپور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
M
۱۲:۴۹ ۱۸ مهر ۱۴۰۱
اینا به چه دردمون میخوره مشکلات اقتصادی و گرونی رو حلش کنید به یکی میلیاردی وام میدید یکبم برا چند میلیون وام پشیمونش میکنید از وام گرفتن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۴ ۱۷ مهر ۱۴۰۱
کشوری هستیم با آفتاب زیاد و استفاده کم عوض تا دلت بخواد مسئول بیکفایت
Iran (Islamic Republic of)
شهروند ايرانی
۱۷:۰۰ ۱۷ مهر ۱۴۰۱
لطفا باشگاه خبرنگار نسبت به معرفي شركت هاي پيمانكار و نصب كننده و اجرا كننده طرح هاي انرژي خورشيدي موثق خاصه براي شهر هاي كرمان و يزد گزارش خبري مكتوب و ليستي ارائه بده تا ساير اقشار جامعه اگاهي و انگيزه و چگونگي انجام ان اشنا بشوند.
ممنون
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۶:۱۲ ۱۷ مهر ۱۴۰۱
چرا فقط برای مدد جوها وبرای بقیه ی مردم چرا این طرح اجرا نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
Bakhtiyari
۱۴:۴۳ ۱۷ مهر ۱۴۰۱
به امید ساخت کارخانجات فراوان سلول خورشیدی و تبدیل شدن کشورمان به بزرگترین تولید کننده و مصرف کننده انرژی و موتورهای پاک در جهان
و با آرزوی تلاش همگانی همه دستگاهها و مسولان و صنایع بزرگ ملی برای رسیدن به قدرتهای برتر انرژی پاک جهان.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۴ ۱۷ مهر ۱۴۰۱
هزینه خرید پنل خورشیدی خیلی از انشعاب برق بیشتر است
وگرنه منم برای برق منزل مسکونیم میگرفتم
ولی برای بیابان که به شبکه برق متصل نیست عالیه
بعد ایران قطر ونزوالا. روسیه و سعودی نفت و گاززیاددارن و به قیمت آب میفروش
مردم این مناطق نمیان از برق خورشیدی استفاده کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۳ ۱۷ مهر ۱۴۰۱
اشتباه تو و امثال تو عزیز و نازنین همینه ما بیشترمون فکرمون شلیه شما و سطحی است اتفاقا کشورهایی همچون ایران با این آفتاب سوزان و این انرژی فراوان میبایست به برترینهای انرژی خورشیدی جهان تبدیل شود.
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۲:۲۷ ۱۷ مهر ۱۴۰۱
پنل خورشیدی برای شهرستان سمنان نیز بسیار خوب است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۴ ۱۷ مهر ۱۴۰۱
اگه بخوای صفحات خورشیدی برای مصرف یک خونه رو تهیه کنی خیلی گرون در می یاد
مثلا برای 2000 وات باید 7 صفحه ی 300 وات که هر کدام حداقل بالای 4 میلیون قیمت داره و بقیه ی لوازم که شامل اینورتر و باطری و .... که اصلا به صرفه نیست
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۲۰:۱۵ ۱۷ مهر ۱۴۰۱
اشتباهی مثبت دادم عزیز به صرفه است وقتی که بخوای به شبکه بفروشی تا بیست سال خرید تضمینی است و برای خود هم میتوان انشعابی جداگانه و پایدار کشید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۲ ۱۷ مهر ۱۴۰۱
حواستان باشد روی ساخت دانش بنیان پنل خورشیدی سرمایه گذاری کنید،
این افتخاراتی را که لیست کردید خرید از بیرون و نصب است، به محض تحریم تمام میشوند. گرچه خود این کار هم همت میخواهد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۶ ۱۷ مهر ۱۴۰۱
سرمایه اولیه اش رو هم بفرمایید چرا در اینباره هیچ صحبتی نشده است
Germany
ناشناس
۱۲:۱۶ ۱۷ مهر ۱۴۰۱
ما باید تمرکزمون رو روی ساخت مزاعر خورشیدی بذاریم وگرنه چند سال دیگه که گاز و نفت جایگاهی در دنیا نداره ما هم این فرصت بزرگ رو که مارو به یکی از بزرگ ترین مزارع خورشیدی دنیا تبدیل میکنه از دست میدیم
Iran (Islamic Republic of)
م ن ن
۱۲:۰۰ ۱۷ مهر ۱۴۰۱
سلام فقط کافی هست ما در پی بکارگیری انواع انرژی پاک از جمله انرژی خورشیدی باشیم، براحتی کشورمان لی نیاز می شود...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۶ ۱۷ مهر ۱۴۰۱
انرژی هسته ای بهتره
Iran (Islamic Republic of)
عادل
۱۱:۳۲ ۱۷ مهر ۱۴۰۱
به نظر من اگه بخواهیم انرژی های نفت و گاز خودمون رو همیشه نگه داریم باید حتما رو بیاریم به انرژی های تجدید پذیر. اینطوری هم خیالمون از بابت ثروت های طبیعی مثل نفت و گازمون راحته که هیچوقت تموم نمیشه هم از انرژی نامتناهی خورشید هرچقدر بخواهیم استفاده میکنیم. چاههای نفت و گازمونو هم میزاریم برای نسل های بعدیمون. واقعا عالیه اگه اینطوری بشه.
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۱:۱۲ ۱۷ مهر ۱۴۰۱
چه فایده ؟! وقتی که سرعت ساخت نیروگاه خورشیدی و ساخت سلول و صفحه اینقدر کند است ،ما هفت کفن پوسانده ایم تا این صنعت پاک ،با این سرعت حلزونی و لاک پشتی، رشد کند و شکوفا شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۱ ۱۷ مهر ۱۴۰۱
خداقوت بابت گزارش. لطفا کارخانه ها و تولید کنندگان تجهیزات مربوط به برق خورشیدی را معرفی کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۱ ۱۷ مهر ۱۴۰۱
استفاده از این انرژیهای رایگان و پاک احتیاج به مدیریتی دقیق و دلسوز و آگاه دارد که مسئولین ما هیچکدام این رو ندارند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۵ ۱۷ مهر ۱۴۰۱
الان این طرح اشتغال زاییش کجاست؟؟ با اینکه جای دیگه ای پنل بودپول سودش را به مددجو بدن چه فرقی میکنه؟؟خورشید به پنلی که دولت داده میتابه!! مدد جو این وسط چیکارس؟!!الان دولت کمبود پشت بام داشته از اینها استفاده می کنه؟!!
Iran (Islamic Republic of)
زاگرسیان
۲۰:۱۹ ۱۷ مهر ۱۴۰۱
مدد جو این وسط نگهبان و پاسدار اموالش و پنلهای خورشیدی و مراقبت و نگهداری و نظافت پنلها و....عزیزم به نظرت اینها کار نیستند ؟؟!!! نکنه کارکردن فقط منظورت تراکتوره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۷ ۱۷ مهر ۱۴۰۱
چقدر وضع مملکت روبه‌راهه که داریم درمورد انرژی خورشیدی و پنل خورشیدی صحبت می‌کنیم. تبریک می‌گم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۵ ۱۷ مهر ۱۴۰۱
چجوری مددجویا پنل خریدند؟!! کوچیکش 20میلیون تومنه!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۹ ۱۷ مهر ۱۴۰۱
کمکهای دولتی و خیرین و صدقه های مردمی وقف و...
آخرین اخبار