ترکیه از توافق باکو و ایروان درخصوص پیمان صلح خبر داد

وزیر خارجه ترکیه تاکید کرد بعد از سه دهه درگیری، باکو و ایروان بر سر پیمان صلح توافق کردند.

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه از توافق میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان پس از سه دهه درگیری درخصوص قفقاز خبر داد.

براساس گزارش اسپوتنیک، دو کشور که سه دهه است بر سر منطقه مورد مناقشه ناگورنو قره باغ درگیر هستند و این منطقه چندین جنگ را به دلیل این اختلاف دیده است، اکنون بر سر موافقت نامه صلح به توافق رسیده اند. 

 وزیر امور خارجه ترکیه در گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی تی وی نت از توافق دو کشور ارمنستان و آذربایجان بر سر نکات اصلی پیمان صلح خبر داد و افزود: در مورد نکات اصلی توافق حاصل شده است.

او با اشاره به اینکه نکات اصلی این پیمان پنج مسئله از جمله به رسمیت شناختن تمامیت ارضی یکدیگر، تعیین مرز‌ها است، تاکید کرد که تنها اجرای ی شدن این مسائل باقی مانده است. 

رئیس دستگاه دیپلماسی ترکیه‌ در پایان تاکید کرد مذاکرات  پیمان صلح میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان و مذاکرات عادی سازی روابط میان آنکارا و ایروان جدا از یکدیگر انجام نمی‌شوند. 

او درخصوص مذاکرات میان «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه و «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان در هفته گذشته در پراگ نیز اعلام کرد این مذاکرات مثبت بوده است.

در حال حاضر چندین دهه از درگیری میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر منطقه کوهستانی «قره باغ» می‌گذرد. مذاکرات بین دو کشور برای عادی‌سازی روابط میانشان با میانجیگری ترکیه آغاز شده، اما تاکنون به نتیجه نرسیده است. همچنین این مذاکرات به شدت مورد انتقاد مردم ارمنستان قرار گرفته است.

در هفته‌های اخیر نیز چندین بار درگیری و آتش‌بس میان دو طرف اعلام شده است. اوایل ماه جاری شورای امنیت ارمنستان تعداد کشته‌شدگان در آخرین رویارویی با جمهوری آذربایجان در اواسط سپتامبر را ۲۰۷ نفر اعلام کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
Netherlands
ناشناس
۱۶:۵۷ ۱۹ مهر ۱۴۰۱
بدون ایران توافق کردن این سه کشور ؟ جمهوری اسلامی بعد از فرو پاشی شوروی باید قره باغ و نخجوان میگرفت اشتباه تاریخی
Iran (Islamic Republic of)
Hhh
۱۵:۲۴ ۲۰ مهر ۱۴۰۱
به ایران چه مربوطه
Iran (Islamic Republic of)
Hhh
۱۵:۲۹ ۲۰ مهر ۱۴۰۱
خودتون نخواستین اونموقع حیدر الیف رئیس جمهوری وقت باکو گفت ما اماده ایم به ایران بپیوندیم ولی هاشمی قبول نکرد ولی الان مستقلن دیگه نمیتتونین ادعا داشته باشید اون زمان مردمشم مشکلی با ایران نداشتن ولی الان.....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۲ ۱۹ مهر ۱۴۰۱
اردوغان جنگ طلب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۳ ۱۹ مهر ۱۴۰۱
و ما و مسئولان بیخاصیتمان
از سال بعد گاز اروپا هم آذربایجان تامین می کنه و ما مثل مار بدون نیش خواهیم شد
حالا هی با مردم صادق نباشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۳ ۱۹ مهر ۱۴۰۱
آمریکا ساختار سیاسی ارمنستان رو غربگرا کرده تا از طریق توافق با باکو غیر مستقیم سلطه خودشو بر سیونیک و زنگزور نواحی جنوبی ارمنستان پیدا کنه.هدف حذف ایران از این دو منطقه برای ترانزیت اروپا هست.این اتفاقات با نا آرامی های ایران و جنگ اوکران و تایوان در یک سلسله مراتب قرار دارند.ملت باید هوشیار باشند که دسیسه های خطرناکی در حال شکل گیری علیه ایران هستند.
Iran (Islamic Republic of)
afshin
۱۷:۲۱ ۱۹ مهر ۱۴۰۱
برود بر این درک صحیح از اتفاقات جاری کشور ؛ مسئله اصلی کشور راه زنگزرور هست نه اغتشاشات که اسراییل با طرح ریزی این اتفاقات ذهن مردم ایران را از این مسئله اساسی دور کرده و درگیر اغتشاشات کرده تا مسئله راه ارتباطی زنگزور و تبعات اصلی و وحشتناک این موضوع از ذهن مردم کشور ما خارج بشه و مطالبه عموم مردم نشه و رژیم علیف با اتاق فکرش اسراییل منحوس به نقشه شوم تکه تکه کردن کشور عزیزمون بپردازند . دوستان خاک کشور ما خط قرمز ماست هزاران جای فدای خاک پاک کشور ؛ پاینده ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۸ ۱۹ مهر ۱۴۰۱
خدا رو شکر. به امید روزی که کل جهان در صلح و بدون جنگ زندگی کنند. تنها کسانی که قربانی جنگ سیاست مدارا هستند فقط مردم اند.
Iran (Islamic Republic of)
alireza
۱۵:۰۰ ۱۹ مهر ۱۴۰۱
به هیچ وجه نمی توان به پاشینیان اعتماد کرد، حتی به سیاست های کلی ارمنستان هم همینطور اعتمادی نیست! البته این مسئله دلایل تقریبا منطقی نیز دارد، چراکه ازنظر تاریخی ارمنستان به علت در اقلیت بودن مردمانش و کوچک بودن کشورش همواره تحت تسلط بیگانگان و زورگویی همسایگان بوده، و اینک نیز باتوجه به جنگی که با آذربایجان مورد حمایت ترکیه و اسرائیل قرار دارد بدون حامی ست و روی ایران نیز با توجه به ایدئولوژی اسلامی ایران و اسلامی بودن آذربایجان باتوجه به حمایت ایران از مسئله قره باغ به نفع آذربایجان خب طبیعی ست که در دراز مدت از حمایت ایران مطمئن نباشد!!! پس منطقی ست که به دنبال سیاست صلح ولو با ضرر نیز باشد، که البته امیدوارم سیاستمداران ایران با توجه به این مسائل به ارمنستان اطمینان خاطر داده و سیاست آن را با منافع ملی هماهنگ کنند تا دراین بین کشور ما دچار ضرر و زیان نشود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۸ ۱۹ مهر ۱۴۰۱
امیدواریم طبق معمول مسئولین در خواب نباشن و زنگزور بپا شه
آخرین اخبار