برپایی نمایشگاه «کلک مشتاقان» در الیگودرز

نمایشگاه «کلک مشتاقان ۳» با حضور هنرمندان پیشکسوت و تعدادی از مسوولان و هنرمندان خوشنویسی در نگار خانه آیینه مجتمع فرهنگی هنری سیمرغ افتتاح شد.

 نمایشگاه «کلک مشتاقان ۳» با حضور هنرمندان پیشکسوت و تعدادی از مسئولان و هنرمندان خوشنویسی در نگار خانه آیینه مجتمع فرهنگی هنری سیمرغ افتتاح شد. این نمایشگاه به مناسبت روز ملی حافظ برپا شد.

محتشم رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی الیگودرز ضمن تبریک به مناسبت میلاد پیامبر اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع)، و شادباش روز ملی حافظ و آغاز هفته‌ی خوشنویسی، اظهار کرد: نمایشگاه گروهی خوشنویسی «کلک مشتاقان ۳» با هدف اشاعه و ترویج فرهنگ و هنر خوشنویسی، گسترش فعالیت‌های فرهنگی و هنری و معرفی خوشنویسان این شهرستان در نگارخانه آیینه برپا شده است.

او با اشاره به روز ملی حافظ عنوان کرد: حافظ آینه‌ی تمام نمای خصایص انسانی است و با آن که هفت قرن از حیات او می‌گذرد، اما توانسته از راه سرایش اشعاری ناب و نغز که ریشه در کمال انسانی دارد، جاودانه شود.

محتشم به مقوله فرهنگی تفأل به شعر حافظ در فرهنگ ایران زمین پرداخت و گفت: بر خلاف تصور عامه از پدیده‌ی تفال به شعر حافظ که آن را امری اتفاقی می‌پندارند، اما دقت نظر در این که چنین باوری صرفا در مورد شعر حافظ وجود داشته و دارد، بیانگر این واقعیت است که این عامل، ریشه‌ای کاملا علمی دارد که ناشی از نبوغ حافظ بوده و موجب توفیق شگرف او در شعر شده است.

او بیان کرد: عاملی که سبب باورمندی مردم به تفال به شعر حافظ شده است، این است که شعر او مجموعه‌ای شگفت‌انگیز از تناقضات روحی انسان و در واقع گونه‌ای خاص از اجتماع نقیضین است که در قالب هنر ارائه شده و از این جهت در هر شرایطی، متناسب با حالات روحی و روانی انسان‌هاست.

در ادامه ناصر شاعلی، از پیشکسوتان و حافظ پژوهان شهرستان نیز در این مراسم به ابعاد مختلف شعر حافظ پرداخت و افزود: حافظ، مطرح‌ترین و مردم‌پسندترین شاعر ایران است که نفوذش از شرق تا غرب عالم را فراگرفته و تبدیل به بی مرزترین شاعر جهان شده است.

شاعلی همچنین افزود: استعداد خارق‌العاده‌ی فطری او به وی مجال تفکر‌های طولانی، همراه با تخیل‌های بسیار باریک شاعرانه می‌داد و او جمیع این موهبت‌های ربانی را با ذوق لطیف و کلام دلپذیر استادانه‌ی خود درمی‌آمیخت و از آن میان شاهکار‌های بی‌بدیل خود را به‌صورت غزل‌های عالی به‌وجود می‌آورد.

استاد شاعلی در ادامه بیان کرد: از اختصاص‌های کلام حافظ آن است که او معنی‌های دقیق عرفانی و حکمی و حاصل تخیل‌های لطیف و تفکر‌های دقیق خود را در موجزترین کلام و روشن‌ترین و صحیح‌ترین آن‌ها بیان کرده‌است.

او با بیان اینکه شعر حافظ، شعری‌ست پر از امید و انرژی و همواره مخاطبان خود را به شکیبایی در برابر ناملایمات سفارش کرده و به گشایش گره‌ها امید و نوید داده است، ادامه داد: دیوان حافظ به همین دلیل برای روز‌های سخت بسیاری از مردم ما همچون پناه‌گاهی مطمئن بوده است بنابر این شعر حافظ شعری همه‌زمانی و همه‌مکانی است و تا همیشه بر قله‌های فرهنگ و هنر جهان خواهد درخشید.

لازم به ذکر است که نمایشگاه خوشنویسی کلک مشتاقان۳ که مشتمل بر ۳۲ اثر از دوازده هنرمند خوشنویس شهرستان با موضوع اشعار حافظ است، به مدت یک هفته در نگارخانه آیینه مجتمع فرهنگی هنری سیمرغ دایر و آماده‌ی بازدید علاقمندان است.

 

برچسب ها: نمایشگاه ، افتتاح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.