کارشناس ارشد تغذیه مطرح کرد:

فرهنگ ایرانی به وعده غذایی سالم توجه ویژه‌ای دارد

کارشناس ارشد تغذیه گفت: فرهنگ ایرانی ما به وعده غذایی سالم توجه ویژه‌ای دارد و با توجه به شرایط اقتصادی، ما باید یک غذا شناس خوب باشیم.

بیست و چهارم مهر، برابر با شانزدهم اکتبر سالروز جهانی غذاست، این روز به افتخار تاسیس سازمان فائو در سال ۱۹۴۵ نامگذاری شده و در سراسر جهان گرامی داشته می‌شود.

در این روز، سازمان‌های بین المللی، به منظور برقراری روابط در زمینه کشاورزی و زمینه سازی برای جلوگیری از فقر و گرسنگی و نابودی محیط زیست، تلاش می‌کنند.

استفاده از تجربیات، نحوه تغذیه، انتقال فن آوری از کشور‌های توسعه یافته به کشور‌های در حال توسعه، موجب رونق و پیشرفت در صنعت مواد غذایی در ملل جهان سوم می‌شود.

روز جهانی غذا، تلنگری برای بیداری وجدان‌های به خواب رفته و روز همدردی با گرسنگانی است که از ابتدایی‌ترین حق زندگی، یعنی غذا محرومند.

افتخار کارشناس ارشد تغذیه گفت: وعده غذایی سالم است که یکی از شش گروه زیر باشد گروه پروتئین، غلات، روغن ها، کربوهیدارت، سبزیجات، اما اینکه چه نوع روغنی در یک وعده غذایی استفاده شود از اهمیت بالایی برخوردار است یا اینکه از چه نوع گوشتی در یک وعده غذایی استفاده شود نیز بسیار مهم است. اگر در کنار این وعده غذایی از گروه سبزیجات استفاده کنیم می‌توان گفت غذای سالم تری است.

او افزود: در فرهنگ اصیل ایرانی توصیه شده که شما می‌توانید از گروه غلات و لبنیات مثلا اشکنه که ما خراسانی‌ها استفاده میکنیم یا غذا‌های که افراد لر نشین استفاده می‌کنند و از تمدن‌های ما به ارث رسیده و نمونه‌های بارز از غذا‌های سالم است. یا غذا‌های تقویتی که برای مادران باردار و نوجوانان مثلا سمنو یا کاچی استفاده می‌کنند.

کارشناس ارشد تغذیه ادامه داد: فرهنگ ایرانی ما به وعده غذایی سالم توجه ویژه‌ای دارد اما با توجه به شرایط اقتصادی که به وجود آمده است، آیا ما می‌توانیم از یه غذا سالم با کمترین هزینه استفاده کنیم؟
بله می‌توانیم ما باید یه غذا شناس خوبی باشیم.
باید بدانیم وعده‌های غذایی سبزیجات و میوه جات مهم است، ولی نیازی نیست از نوع گران آن مثل آناناس خریداری شود.

افتخار بیان کرد: در مغزیجات می‌توانید از بادام هندی، درختی و تخمه استفاده کنید و به راحتی خواهید دید که با قیمت مناسب برخی مغزیجات می‌توان در وعده غذایی خود قرارداد و سلامت قلب عروق را به ارمغان آورد.

او تصریح کرد: مادران و بانوان جایگاه ویژه ای در وعده غذایی سالم دارند. آنها باید غذا‌های سالم را در وعده غذایی خانواده پیشنهاد بدهند مثلا غذا‌های دارای لبنیات، سبزیجات این‌ها همه مواردی است که مادر باید در سفره خانواده دقت داشته باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.