افزایش روند ابتلا به تب مالت در مهریز

سرپرست شبکه بهداشت و درمان مهریز گفت: روند ابتلای سالانه به بیماری تب مالت رو به افزایش است و باید از مصرف لبنیات غیر بهداشتی پرهیز شود.

احمد مختاری سرپرست شبکه بهداشت و درمان مهریز گفت: تب مالت (بروسلوزیس) نوعی باکتری عفونی است که از حیوان به انسان و بیشتر از طریق شیر، پنیر و سایر لبنیات غیر پاستوریزه انتقال پیدا می‌کند.

او با اشاره به اینکه تب مالت جزو بیماری‌های باکتریایی و مشترک بین انسان و حیوان است، تصریح کرد: عامل بروز این بیماری، میکروبی به نام بروسلا است که مقاومت زیادی دارد و تنها در دمای بالا از بین می‌رود.

سرپرست شبکه بهداشت ودرمان مهریز اشاره کرد:مصرف فرآورده‌های لبنی به صورت سنتی و غیر پاستوریزه و عدم همکاری برخی دامداران جهت اتلاف دام‌های آلوده و عدم واکسیناسیون دام‌ها از مهمترین دلائیل ابتلا به این بیماری می‌باشد.

مختاری افزود: موارد مثبت تب مالت در سال گذشته در شهرستان مهریز نوزده مورد بوده، اما از ابتدای سال جاری تاکنون بیست وچهار مورد است که روند افزایشی به خود گرفته و با افزایش چهل و پنج درصدی مواجه است.

او با بیان اینکه علائم ابتلا به تب مالت در حیوانات با انسان متفاوت است، گفت: این بیماری در حیوانات به صورت سقط جنین به ویژه در دام‌های سبک و کاهش وزن، کاهش شیر و اختلال سیستم گوارشی نمود پیدا می‌کند.

سرپرست شبکه بهداشت ودرمان مهریز راه‌های انتقال بیماری تب مالت استفاده از لبنیات خام و تازه به ویژه پنیر و خامه برشمرد و گفت: نگهداری پنیر در آب نمک به مدت دو تا سه ماه توصیه می‌شود.

او ادامه داد: مصرف شیرخام غیرپاستوریزه و آلوده، مصرف بستنی‌های سنتی و تماس تنفسی مستقیم با دام نیز منجر به ابتلا به این بیماری می‌شود و مصرف شیرخام غیرپاستوریزه و آلوده، مصرف بستنی‌های سنتی و تماس تنفسی مستقیم با دام نیز منجر به ابتلا به این بیماری می‌شود.

مختاری در خصوص راهکار‌های جلوگیری از بیماری تب مالت، گفت: برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری لازم و ضروری است که از مصرف لبنیات مشکوک و شیر خام قبل از جوشاندن خودداری شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.