راهکار توسعه مکانیزاسیون کشاورزی چیست؟

بسیاری از کارشناسان بخش کشاورزی براین باورند که با پرداخت تسهیلات کم بهره خرید ماشین آلات و تراکتور امکان توسعه مکانیزاسیون کشاورزی وجود دارد.

بنابر آمار اعلام وزارت صمت سالانه ۲۰ هزار دستگاه تراکتور مورد نیاز است که تا پایان سال ۳۵ هزار تراکتور تولید خواهد شد؛ این رشد تولید، اختلاف قیمت بازار آزاد با نرخ مصوب بشدت کاهش می دهد.

قالیباف سخنگوی وزارت صمت گفت: در ۶ ماهه اول امسال تولید تراکتور از ۹ هزار و ۷۵۰ به ۱۴ هزار و ۶۲۵ دستگاه رسید که این امر رشد ۵۰ درصدی را نشان می دهد.

بررسی ها نشان می دهد که در فروردین قیمت تراکتور ۳۹۹، ۷۵۰ میلیون تومان بود که هم اکنون به ۶۴۰ میلیون تومان رسیده است.

بسیاری از کارشناسان و دست اندرکاران بخش کشاورزی اذعان می کنند که علی رغم کاهش ۱۰۰ میلیون تومانی قیمت تراکتور، کشاورزان قادر به خرید نیستند، این درحالی است که پرداخت تسهیلات تراکتور از مهر سال گذشته تاکنون متوقف شده است.

کاهش ۱۰۰ میلیون تومانی قیمت تراکتور در ۳ ماه اخیر

آقای حسین اصغری رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد گفت: هدف از ایجاد سامانه در مرحله اول کسب کردن اطلاعات موجود از متقاضیان در سامانه و مرحله دوم ارزیابی اولویت بندی شده است به طوریکه افرادی که طی سال های اخیر تراکتور دریافت کردند، مجوز خرید ندارند.

به گفته او، کشاورزانی که گواهی نامه دارند یا کار خدماتی انجام می دهند، در اولویت دریافت تراکتور هستند.

اصغری  می گوید: بنابر آمار قیمت تراکتور مدل های پرطرفدار در ۲ تا ۳ ماه گذشته  ۱۰۰ میلیون تومان کاهش داشته است به طوریکه هم‌اکنون قیمت اکثر تراکتورها در بازار آزاد با تراکتورسازی تفاوتی ندارد و تنها یک تا ۲ مدل پرتقاضا تفاوت دارد که با اولویت بندی در صدد مدیریت تقاضای واقعی هستیم.

معاون وزیر جهاد گفت: با توجه به دستور وزیر صمت تسهیلات برای ۳ هزار دستگاه تراکتور باید انجام شود و بانک‌کشاورزی در حال تامین منابع است که پس از تامین اعتبارات پرداخت می شود.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون گفت: توسعه مکانیزاسیون تنها شامل تراکتور نیست و تنها تراکتور نیروی محرکه ای است که به ما اجازه می دهد از ادوات استفاده کنیم.

مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی با ایجاد شرایط جدید بدنبال شفاف سازی ، هدفمندکردن تسهیلات پرداختی و توجه ویژه به مکانیزاسیون باغات و حوزه دامی است.

افزایش ضریب مکانیزاسیون مستلزم پرداخت تسهیلات

آقای قاسم‌ پیشه ور رئیس نظام‌صنفی کشاورزی گفت: کشاورزان در قالب نظام صنفی پروانه کسب خدمات کشاورزی می‌گیرند که سطح پوشش برای ارائه خدمات مشخص شود.

به گفته او، در بخش خدماتی ماشین آلات کشاورزی کمباین و تراکتور باید احیا و به روز شود و برای این نوسازی باید تسهیلات با بهره پایین و باز پرداخت ۵ تا ۱۰ ساله در اختیار بهره برداران قرار دهند تا ضریب مکانیزاسیون افزایش یابد.

پیشه ور می گوید: با توجه به آنکه فرسودگی ماشین آلات و کمباین در ریزش کلزا تاثیر بسزایی دارد، درحالیکه با جلوگیری از ریزش یک تا ۲ درصدی، نیازی به واردات محصولات کشاورزی نیست.

رئیس نظام صنفی کشاورزی گفت: دولت باید یارانه کشت در بحث مکانیزاسیون  با تسهیلات بانکی مناسب دهد تا از کشاورزی سنتی خارج شویم.

او متوسط قیمت کنونی تراکتور ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: از مجموع ۱۲۵۰ قلم ادوات کشاورزی ۲ قلم را دولت مدیریت می کند و مابقی آزاد است.

از ابتدای سال تاکنون تسهیلاتی به خرید تراکتور و ماشین آلات کشاورزی تخصیص داده نشده است که دولت هر چه سریع تر باید تمهیداتی در این خصوص بیندیشد تا کشاورزان با استفاده از تسهیلات یارانه ای بتوانند ماشین آلات مورد نیاز خریداری کنند.

نیاز سالانه کشور به تراکتور ۱۱ هزار دستگاه است

آقای حمیدرضا نامی رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان ماشین آلات کشاورزی گفت: سامانه جدید وزارت جهاد، صف خریداران تراکتور  را رصد می کند و اتفاق خاصی در نحوه توزیع قرار نیست رخ دهد و به عبارت دیگر همانند دستگاه نوبت دهی بانک است که صف را منظم می کند.

به گفته او، سال گذشته ۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبارات به مکانیزاسیون تخصیص یافت که در مهرماه این اعتبارات تمام شد و برای امسال قرار بود ۵ هزار میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده شود که تاکنون وجهی از این اعتبار در اختیار کشاورزان قرار نگرفته است.

نامی می گوید: براساس پیگیری های صورت گرفته، اعتبارات حوزه مکانیزاسیون به دامدار کارت تخصیص یافته است که به رغم گذشت ۸ ماه از سال اعتباری تخصیص داده نشده است.

رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان ماشین آلات کشاورزی گفت: نیاز واقعی سالانه انواع تراکتور ۱۱ هزار دستگاه و ۲ هزار دستگاه تراکتور جایگزینی تراکتورهای فرسوده است که با این وجود مازاد تولید است.

با وجود آنکه توسعه مکانیزاسیون و نوسازی ماشین آلات در خروج کشاورزی سنتی و توسعه کشاورزی مدرن تاثیر بسزایی دارد؛ بنابراین پرداخت تسهیلات کم بهره به منظور ارتقای درآمد کشاورزان برای خرید ماشین آلات امری ضروری است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۹ ۲۴ آبان ۱۴۰۱
تازه بعداز تعلق گرفتن وام مکانیزاسیون بانک کشاورزی اینقدر میبره میاره تا پشیمان بشی،تراکتور بی کیفیت باقطعات بنجل میدن دست روستایی ها،،،،،بعداز اون باید یه خونه برای ضامن ویه کارمندبیاری،،،،،آقای دولت اول از همه برو ضامن ها رو حل کن بانک کشاورزی مردم رو آزار میده لطفا ببرید سایر بانکها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۹ ۲۳ آبان ۱۴۰۱
بابا کی میخوان وام بدن؟ سال تمومشد!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۳ ۲۴ آبان ۱۴۰۱
هروقت دادن منم خبرکنیدبی زحمت
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۷:۱۵ ۲۳ آبان ۱۴۰۱
فکر کنم ابرقدرت شدن در کشاورزی به چند عامل و شاخص بستگی دارد
ابتدا
استفاده از دانشجویان و مهندسان و نخبگان و روشهای نوین کشاورزی
دوم
استفاده از روشهای بروز و نوین آبیاری ،گلخانه،هیدروپونیک و و تجهیزات آبیاری
سوم
ساخت ادوات کشاورزی و تولید انبوه و فراوان و گسترده تجهیزات کشاورزی
چهارم
حمایت از صنعت و کشاورزان و ایندو از هم و دولت از هردو
تنها با داشتن تجهیزات و امکانات و مکانیزاسیون و پهپاد و روشهای نوین و بروز میتوان کشاورزی پیشرفته با تولیدی چندین ده برابری داشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۱ ۲۳ آبان ۱۴۰۱
همش دروغه ما پنج ساله رفتیم ثبت نام کردیم هنوزم خبری نیس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۰ ۲۳ آبان ۱۴۰۱
#تولید انبوه تراکتور و کمباین
#پرداخت تسهیلات
#فروش لیزینگی و اقساطی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۹ ۲۳ آبان ۱۴۰۱
سلام ،

پویا کردن ظرافت ها ،

مثل ، دیسک و خویش و تیغه ها ،
در ماشین آلات کشاورزی ،


پیمان اشراقی.
آخرین اخبار