انجام ۱۹ عمل پیوند کلیه در استان اردبیل

معاون دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل گفت: امسال برای ۱۹ بیمار دیالیزی و دارای نارسایی جسمی، عمل پیوند کلیه انجام شده است.

دکتر رامین نسیمی‌دوست گفت: طی سال‌های گذشته حدود ۶۷۵ مورد پیوند کلیه در استان اردبیل انجام شده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل با اشاره به ابتلای حدود ۸۵۰ میلیون نفر در دنیا به بیماری‌های مزمن کلیوی و حدود ۱۰۵ هزار نفر در سطح ایران، شمار مبتلایان به نارسایی کلیوی در استان اردبیل را ۵۶۰ بیمار نفر اعلام کرد و می گوید: این افراد از خدمات بهینه و رایگان مراکز درمانی دیالیز استفاده می‌کنند.

او افزایش ۶ الی هشت درصدی سالانه بیماران دیالیزی را زنگ خطری برای سلامت جامعه عنوان و گفت: این بیماران به طور متوسط هفته‌ای سه بار در ۱۱ مرکز زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی اردبیل به صورت رایگان تحت درمان قرار می‌گیرند.

دکتر نسیمی‌دوست نقش کلیه‌ها را در سلامت جسمی انسان بسیار مهم ذکر کرد و می گوید: کلیه‌ها در دفع مواد زائد بدن و تصفیه روزانه ۲۰۰ لیتر خون نقش اصلی داشته و حدود ۲ لیتر از مایعات تصفیه شده را نیز به صورت ادرار از مجاری ادراری می‌کنند.

به گفته او، هر که فردی دارای علائمی از قبیل تهوع و استفراغ، کاهش میزان ادرار، تورم اطراف چشم و مچ پا، طعم نامطبوع در دهان، کاهش اشتها و احساس خستگی و مشاهده خون در ادرار باشد، جهت پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های کلیوی باید در سریع‌ترین زمان ممکن به پزشک مراجعه کند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل در ادامه بر لزوم گسترش فرهنگ اهدای عضو در استان تاکید کرد و گفت: این اقدام حسنه در جامعه باعث نجات بسیاری از بیماران کلیوی و نیازمند پیوند می‌شود و از عموم شهروندان درخواست می‌کنیم که در فرهنگ سازی اهدای عضو تلاش کنند.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.