تلاش دولت عراق برای حل مشکلات و خوشبینی نسبی مردم

دولت عراق به تلاش برای حل مشکلات مردم و برقراری امنیت و ثبات ادامه می‌دهد و مردم نیز با خوشبینی نسبی عملکرد دولت را دنبال می‌کنند.

خبرنگار العالم در گزارشی درباره این روز‌های عراق اعلام کرد: بیست روز از تشکیل کابینه محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق می‌گذرد و دولت وی برای غلبه بر مشکلات و بحران‌ها و چالش‌های انباشته شده و به جای مانده از دولت‌های سابق تلاش می‌کند.

باسم انغیمش، نماینده پارلمان عراق گفت: برنامه دولت که آن را به پارلمان تقدیم کرد باید به دقت و به صورت شفاف اجرا شود. ان شاء الله عملکرد دولت و برنامه‌های آن و مدت زمان در نظر گرفته شده برای اجرای آن‌ها را پیگیری می‌کنیم.

السودانی تغییرات گسترده‌ای در پست‌های اجرایی و امنیتی انجام داد که از جمله آن‌ها لغو همه دستورات مصطفی الکاظمی نخست وزیر سابق عراق است. السودانی شخصا ریاست سازمان‌های امنیتی را بر عهده گرفت و تعداد زیادی از مسئولان و مشاوران دولت سابق را برکنار کرد. منابع اعلام کردند السودانی کمیته‌ای برای ارزیابی پست‌های عالی در کشور تشکیل داده است.

احمد الموسوی، نماینده پارلمان عراق گفت: امیدواریم حضور السودانی و کابینه وی مایه خیر و برکت باشد. وی تجارب کافی برای کسب موفقیت در این دوره را دارد و پارلمان و همه گروه‌های سیاسی نیز حمایت خود را از دولت اعلام کرده اند.

السودانی مبارزه با فساد را که از حمایت اکثریت مردم عراق برخوردار است در صدر اولویت‌های خود قرار داده است و به عنوان اولین گام، اقداماتی علیه پنج شرکت که در اختلاس دو میلیارد و پانصد میلیون دلاری دست داشته اند اتخاذ و سران این شرکت‌ها را بازداشت کرد. موضوع فساد از پیچیده‌ترین پرونده هاست و راه ورود به این مسئله چندان هموار نیست.

فیان دخیل، نماینده پارلمان عراق در این خصوص گفت: می‌دانیم وی حس ملی گرایی بالایی برای احقاق حقوق و ارائه خدمات و پاکسازی کشور از فساد دارد.

السودانی با وجود چالش‌ها و مشکلات پیش رو، ذخایر مالی زیادی در اختیار دارد که به سبب افزایش قیمت نفت به نود میلیارد دلار بوده است. وی تلاش می‌کند از این مبالغ برای ارتقای سطح زندگی و مبارزه با بیکاری و فقر و بهبود خدمات در بخش‌های آموزش، بهداشت و درمان و آب و برق استفاده کند. بر همین اساس بازدید‌های میدانی سرزده خود را برای اطلاع از رنج‌های مردم عراق آغاز کرده است که حضور در بیمارستان الکاظمیه در بغداد از آن جمله است.

مردم عراق اقدامات دولت جدید را با خوشبینی نسبی دنبال می‌کنند و منتظر نتایج عملی آن هستند. دشوارترین مأموریت السودانی، احیای اعتماد مردم است که به سبب عملکرد دولت‌های گذشته از بین رفته است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار