لهستان: استفاده از ماده ۴ ناتو ضروری نیست

نخست وزیر لهستان پس از حادثه اصابت موشک به خاک کشورش اعلام کرده که هنوز نتایج تحقیقات مشخص نیست و ممکن است نیاز به استفاده از ماده ۴ ناتو نباشد.

ماتئوش موراویچکی، نخست وزیر لهستان امروز (چهارشنبه) یک روز پس از اصابت موشک به جنوب شرقی لهستان گفت: «لهستان هنوز در حال تجزیه و تحلیل امکان استفاده از ماده ۴ ناتو است، اما به نظر می‌رسد استفاده از این اقدام ضروری نباشد.»

به گزارش رویترز، آندژی دودا، رئیس جمهور لهستان نیز در همان کنفرانس مطبوعاتی گفت هیچ نشانه‌ای از حمله عمدی به لهستان وجود ندارد و احتمالاً دفاع هوایی اوکراین از این موشک استفاده کرده است.

ماده ۴ ائتلاف نظامی ناتو بیان می‌کند که «هر زمان که به نظر هر یک از اعضای ناتو، تمامیت ارضی، استقلال سیاسی یا امنیت هر یک از اعضا مورد تهدید قرار بگیرد، طرف‌ها پیش از اقدام به کاری با یکدیگر مشورت خواهند کرد.»

شب گذشته، در پی اصابت موشکی به روستایی در لهستان که در مرز اوکراین واقع شده، دو تن از شهروندان این کشور جان خود را از دست دادند. از ساعات اولیه، گزارش‌های ضد و نقیضی در خصوص علت و منشا این حادثه منتشر شد.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو امروز در کنفرانسی خبری در بروکسل گفت: «نمی‌توان تایید کرد که شلیک موشک به لهستان عمدی بوده است». او همچنین گفت: «هم پیمانان توافق کردند که هوشیار و آرام بمانیم و هماهنگی بیشتری داشته باشیم».

پیش از این مقامات آمریکایی اعلام کردند نتایج تحقیقات اولیه نشان می‌دهد موشکی که به لهستان اصابت کرد احتمالا از طرف نیرو‌های اوکراینی برای رهگیری یک موشک روسیه شلیک شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار