در گزارش باشگاه خبرنگاران جوان بخوانید؛

چرا حفظ نظام جمهوری اسلامی ایران مهم‌ است؟

یک کارشناس مذهبی، درمورد چرایی اهمیت حفظ نظام جمهوری اسلامی ایران توضیحاتی داد.

چندی پیش، یکی از نماینده‌های مجلس شورای اسلامی، در بخشی از صحبت‌های خود بیان کرد که حفظ نظام از اوجب واجبات است و حتی از حفظ جان امام زمان (عج) هم مقدم‌تر است که همین موضوع با واکنش هایی همراه بود. از اینرو، حجت الاسلام والمسلمین مرتضی ادیب یزدی، سخنران و کارشناس مذهبی، درمورد اهمیت حفظ نظام جمهوری اسلامی ایران و حفظ جان امام زمان(عج) و مقایسه این دو با یکدیگر، بیان کرد: وجود مبارک صاحب الزمان (عج)، یک مفهوم تعیینی و جمهوری اسلامی، مفهومی تکلیفی است و این دو مفهوم به جهت این که ذاتاً در کیفیت انعقاد با یکدیگر مشارکتی ندارند و هرکدام به‌طور جداگانه مفهوم خاص خود را دارند، اصولاً قابل مقایسه نیستند و به همین دلیل، برای جا انداختن جایگاه نظام و جمهوری اسلامی از موقعیت، محبوبیت و مقام نصب حضرت امام زمان (عج) استفاده شده است تا جایگاه نظام اسلامی، به خوبی برای مخاطب جا بیفتد.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: حضرت مهدی (عج)، امام معصوم و وارث تمامی انبیاء هستند. یعنی در حال حاضر، حقیقت ولایت روی وجود ارجمند امام زمان (عج) متمرکز است و مشروعیت نظام ما در دوران غیبت برگرفته از غیبت حضرت حجت (عج) است. یعنی ما باید بتوانیم انعقاد این نظام را به حضرت بقیة‌الله (عج) ربط بدهیم تا نظام مشروعیت پیدا کند.

پرچم جمهوری اسلامی

حجت الاسلام ادیب یزدی گفت: ولایت، حقیقتی است که خداوند به رسول خدا (ص) با فرمان «اَطِیعُوا الله وَ اَطِیعُوا الرَسُول» منتقل و حضرت (ص) به امیر مومنان (ع) منتقل کرده اند و وجود مبارک حضرت امیر (ع)، این مهم را به امام حسن عسکری (ع) و بعد از ایشان به حضرت بقیة‌الله الاعظم (عج) منتقل کرده اند.

به گفته این کارشناس مذهبی، اگر در حال حاضر نظامی برقرار است به نیابت، وکالت، با اذن و تأیید از طرف امام زمان (عج) است؛ همان دستی که در طول این قرون، بالای دست پیامبران و امامان بوده و همین عنایت بوده است که جریان مرجعیت و جریان ولایت ابلاغ را حفظ کرده است و ما توانسته‌ایم دین خدا را بر مبنای ولایت امیرالمؤمنین ادامه دهیم. یعنی هرچه هست و نیست از وجود مبارک حضرت حجت ارواحنا فداه است.

حجت الاسلام ادیب یزدی با اشاره به جایگاه ارزشمند امام زمان (عج) ادامه داد: اگرچه جایگاه امام زمان (عج)، خصوصاً در دوران غیبت ایشان، فوق‌العاده است. اما از طرفی، این نظام اسلامی نتیجه چند صد سال مبارزه عمیق و جانانه ائمه، علما و شهدای عظیم‌الشأن ما در طول تاریخ است. یعنی پس از هزار و چند صد سال، وصیت پیامبر اکرم (ص)، خواسته امیر مؤمنان (ع) و معصومین (ع) محقق شد و درواقع، همان هدفی که ائمه (ع) به دنبال آن بودند و آن، برقراری نظام و حکومت اسلامی بوده است.

او افزود: در زمان امام خمینی (ره)، تحولی در میان امت و آحاد مسلمان به وجود آمد؛ به طوری که امام (ره) با آن سوابق و نظریات عمیق و با اقبالی که از طرف امت روبرو شد، توانست موفق شود و نظام اسلامی که هدف قرآن، پیغمبر اکرم (ص) و ائمه (ع) بوده است را برقرار کند.

این کارشناس مذهبی بیان کرد؛ این نظام اسلامی برقرار شد تا زمینه تشریف‌فرمایی حضرت بقیة‌الله (عج) برقرار شود. چون در بعضی از روایات دیده شده همان گونه که ما غیبت صغری و غیبت کبری داریم، ظهور صغری و ظهور کبری نیز داریم. یعنی قبل از ظهور امام زمان (عج)، توجه خاصی در عالم به ایشان می‌شود و بعید نیست که پیروزی انقلاب اسلامی، همان ظهور صغری باشد که مقدمه‌ای برای ظهور کبری می‌شود و امام زمان (عج) تشریف‌فرما می‌شوند و زمام امر را به دست می‌گیرند و بشریت را از این بدبختی و بیچارگی نجات می‌دهند.

این کارشناس مذهبی گفت: اگر ما بتوانیم این نشانه‌ها را بپذیریم، فرج صغری پیش از فرج کبری محقق می‌شود و این دو در درون یکدیگر معنا پیدا می‌کنند. یعنی ابتدا نظام اسلامی و بعد وجود حضرت مهدی (عج) و این مباحث، قابل تفکیک نیستند و به همین دلیل، برای تقریب ذهن، این دو مقوله به هم تشبیه شده اند. زیرا در حال حاضر، امام زمان (عج) در دسترس نیست و اصلاً هیچ کسی نمی‌تواند به ایشان لطمه‌ای وارد کند و وجود ایشان به اذن خداوند تبارک و تعالی محفوظ است تا روزی که خدا اراده کرده و ایشان ظهور کنند.

حجت الاسلام ادیب یزدی

حجت الاسلام ادیب یزدی تصریح کرد: جمهوری اسلامی کاملاً ظهور کرده است و پیدا و هویداست و در این میان، با توطئه‌های گوناگونی در معرض لطمه قرار دارد. بنابراین، عقل اقتضا می‌کند، وجودی که ظهور یافته است، مورد حفاظت باشد تا ضربه و لطمه‌ای به آن وارد نشود. لذا، با توجه به این که خداوند متعال، امام زمان(عج) را نگه می‌دارند، ما باید همت کرده و جمهوری اسلامی را حفظ کنیم. از اینرو، باید وقت‌شناس، بصیر و آگاه باشیم و همین نظامی که در دسترس ماست را محفوظ نگه داریم. بنابراین، خدا نگهدار حضرت (عج) هستند و هیچ کس نمی‌تواند به ایشان لطمه‌ای وارد کند، ولی ممکن است جمهوری اسلامی که مظهر ظهور حضرت مهدی (عج) است، لطمه بخورد.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: اگر امام زمان (عج) ظهور کنند و یک نظام قادرِ قاهرِ قدرتمند با جمعیت فهیم منتظر ایشان باشند بهتر است یا امام زمان (عج) تشریف بیاورند و هیچ کس منتظر ایشان نباشد و هیچ اقتداری در بین نباشد و حضرت (عج)، مظلومانه دست به تشکیل نظام اسلامی بزنند؟ قطعاً اگر یک جمعیت قوی و منسجم و با بصیرت و آگاه منتظر ظهور حضرت مهدی (عج) باشند، کار ایشان عالی‌تر پیش خواهد رفت و از این جهت، حفظ نظام اسلامی نسبت به حفظ جان امام زمان (ع) اولویت دارد.

حجت الاسلام ادیب یزدی افزود: این نظام باید پایدار بماند و روز به روز مقتدرتر شود و امام خمینی (ره) فرموده‌اند: «انتظار فرج، انتظار قدرت اسلام است.». از اینرو، اسلام باید مقتدر باشد تا امام زمان (عج) تشریف‌فرما شوند و بر مبنای این اقتدار، حرکت جهانی خود را شروع کنند و ما هم بتوانیم در رکاب آن بزرگوار، جانفشانی کنیم.

او تصریح کرد: اگر به طور قطع بخواهیم بین وجود حضرت حجت (عج) و وجود نظام اسلامی، یکی را انتخاب کنیم، آن چه مسلم است، وجود مبارک حضرت حجت (عج) است. چون حضرت (عج) می‌توانند محل بروز و ظهور حاکمیت الهی باشند. اما در شرایط فعلی که نظام اسلامی برقرار شده و اتفاقاً یک نظام مقتدر است، حفظ نظام نسبت به حفظ جان حضرت مهدی (عج) اولویت دارد.

این کارشناس مذهبی گفت: انعقاد نظام اسلامی مبتنی بر آل‌الله است و در حال حاضر هم، در همین شرایط به سر می‌بریم. یعنی نظام اسلامی برقرار شده است که نتیجه خون صد‌ها هزار شهید است. از اینرو، فعلاً باید با تمام وجود، این نظام را حفظ کرد چراکه خداوند متعال، نگهدار حضرت ولیعصر (عج) هستند و بدنبال آن، وقتی شرایط ظهور فراهم شود حضرت مهدی (عج) زودتر ظهور خواهند کرد و ما می‌توانیم انقلاب اکبر که تمام کره خاکی را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد را  متعجب کنیم تا به برکت حضور ایشان، ریشه ظلم و فقر و فساد برطرف شود.

حجت الاسلام ادیب یزدی افزود: ما باید یک نظام اسلامی منسجم، متحد و مقتدر داشته باشیم و تا جایی که می‌توانیم عدالت و انسانیت را در تمام محور‌های این نظام رعایت کنیم؛ لذا، اگر در این نظام، ظلمی بشود یا اتفاقی برای مردم بیفتد، گناه آن هزاران برابر است به جهت این که مردم در این صورت از حقانیت و نورانیت نظام ناامید می‌شوند و ناامید کردن مردم جرمی است که در طول تاریخ بخشیده نخواهد شد و در مقابل، امیدوار کردن مردم، یک خصلت بزرگوارانه است و مزیتی دارد که چیزی با آن تطابق ندارد. چون پای حضرت حجت (عج) در میان است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
گمنام
۰۰:۰۱ ۰۷ آذر ۱۴۰۱
امام عصر (ع) بنده برگزیده ازجانب پروردگار برای برقراری عدالت ورفع تبعیض واین اقدام زمانی صورت خواهد گرفت هر گاه پروردگار اذن واجازه دهد ولاغیر..
آخرین اخبار