تدوین طرح الگوی کشت برای ۵۶۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی لرستان

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: طرح الگوی کشت به منظور استفاده بهینه و کمتر از منابع آبی و افزایش تولید برای ۵۶۵ هزار هکتار اراضی دیم و آبی استان تدوین شده است.

مجتبی میر ضمن اعلام اینکه در اراضی دیم الگوی خوبی برای دانه‌های روغنی و غلات تعریف شده است ادامه داد: طرح الگوی کشت لرستان برای غلاتی همچون گندم، جو، ذرت دانه‌ای و شلتوک به ترتیب در سطح ۶۲ هزار هکتار زمین آبی و ۳۴۰ هزار هکتار زمین دیم اجرا می‌شود که پیش بینی تولید محصول در این سطح ۵۲۶ هزار تن است.

وی اظهار داشت: در گروه حبوباتی مانند نخود، عدس، لوبیا، ماش و لپه نیز اراضی آبی طرح الگوی کشت ۲۵ هزار و ۶۰۰ هکتار با پیش بینی برداشت ۶۳ هزار و ۷۰۰ تن و اراضی دیم نیز ۱۰۲ هزار و ۸۰۰ هکتار با برآورد تولید ۷۱ هزار و ۳۰۰ تن هدفگذاری شده است.

میر تصریح کرد: سطح زیر کشت نباتات علوفه‌ای در اراضی آبی ۲۵ هزار و ۴۰۰ و دیم ۴۰۰ هکتار تعریف شده است که پیش بینی می‌شود ۴۲۶ هزار تن از اراضی آبی و ۵۲۵ تن از اراضی دیم برداشت شود.

وی در خصوص هدفگذاری الگوی کشت برای تولید دانه‌های روغنی در لرستان افزود: پنج هزار و ۸۰۰ هکتار زمین آبی با پیش بینی تولید ۱۰ هزار تن و سه هزار هکتار زمین دیم با پیش بینی برداشت ۲ هزار و ۶۰۰ تن تحت پوشش این طرح قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: در طرح ابلاغی الگوی کشت، ممنوعیت کشت محصولاتی هچون برنج که در سال‌های گذشته مصوب شده، همچنان به قوت خود باقی است.

میر با تاکید بر اینکه اجرای طرح الگوی کشت یک اقدام فراقوه‌ای و نیازمند همکاری دستگاه‌های بسیاری است ادامه داد: این طرح با هدف ایجاد محدودیت یا مطلوبیت در برخی محصولات اجرایی خواهد شد.

وی توضیح داد: به عنوان مثال در کشت گندم آبی، از روش‌های تشویقی همچون کشاورزی قراردادی، پیش خرید محصول، تامین کود و بیمه در ابتدای کار و کسر مبالغ از قیمت نهایی محصول استفاده خواهد شد تا مطلوبیتی برای کشاورزان در راستای کشت ایجاد شود.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار