خبرنگاران صهیونیست از رفتار اتباع عرب شوکه شدند

خبرنگاران و کادر‌های خبری وابسته به رژیم صهیونیستی در حاشیه رقابت‌های جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر، از نفرت اعراب به خود شوکه شده اند.

خبرنگاران وابسته به رژیم صهیونیستی در چشم همه، حتی اتباع کشور‌هایی که با آنان وارد عادی سازی روابط شده اند منفور و مطرودند، ‏ این یافته اتباع اسرائیل در حاشیه حضورشان در جام جهانی قطر و در برخورد با اتباع کشور‌های عربی است.

در همین زمینه روزنامه یدیعوت آحارونوت تجربه چند خبرنگار در دوحه را منتشر کرد، یکی از این خبرنگاران به این روزنامه گفت، ‏ فهمیده ایم که اسرائیل تا چه اندازه در جهان عرب منفور است، این نفرت تنها در سطح حکومت و حاکمان نیست، چون مردم هم چنین احساسی به اسرائیل دارند.

این خبرنگاران می‌گویند، پس از ده روز حضور در دوحه بعید است ندانید اینجا چه بر ما می‌گذرد، احساس می‌کنیم نفرت آوریم و اطرافمان با دشمن محاصره شده است، کسی از ما در اینجا استقبال نمی‌کند. در خیابانها، فلسطینی ها‏، ایرانیان، قطریها، مغربی ها، اردنی ها، سوری ها‏، مصری‌ها و لبنانی‌ها با نفرت به ما نگاه می‌کنند و تنها در این میان برخی از اتباع عربستان استثناء هستند.

خبرنگاران اسرائیلی برای دور ماندن از اینگونه برخوردها، هویت واقعی خود را مخفی نگه می‌دارند، ‏ آنان می‌گویند، برای در امان ماندن از واکنش اعراب با همدیگر هماهنگ کرده ایم تا خود را خبرنگاران اکوادوری معرفی کنیم.

بنا به اظهارات این خبرنگاران، اتباع فلسطینی و قطری با آنان عکس می‌اندازند تا آن‌ها را مسخره کنند یا می‌گویند وقتی دیدیم شرایط خطرناک است و زنان ایرانی ممکن است بفهمند ما اسرائیلی هستیم، خودمان را اکوادوری معرفی کردیم تا با ما درگیر نشوند.

روزنامه یدیعوت آحارونوت می‌نویسد، برخی از این خبرنگاران می‌گویند، در قطر پی بردیم که تا چه حد در میان مردم منفوریم، چه میزان از مردم آرزویشان این است که ما در کره خاکی نباشیم و تا چه اندازه هر مسئله مرتبط به اسرائیل سبب جوشش کینه در دلهایشان می‌شود. ما سطح نفرت اعراب از خودمان را درک کرده ایم و قطر را با احساساتی به شدت بد ترک خواهیم کرد.

این خبرنگاران می‌گویند، ‏ وقتی در حال پوشش اخبار جام جهانی هستیم، درصد بالایی از تماشاگران عرب‏ وقتی به هویت اسرائیلی ما پی می‌برند‏، به گفتگو با ما تن نمی‌دهند. اوهاد حیمو خبرنگار شبکه دوازدهم تلویزیون اسرائیل به بی بی سی گفت‏، این مخالفت‌ها حتی شامل اتباع کشور‌هایی می‌شود که با ما توافقنامه عادی سازی روابط امضاء کرده اند.

یکی از تماشاگران عرب در ویدیویی که در حساب اینستاگرامش منتشر کرد می‌گوید، کادر خبری شبکه‌ای را دیدم که در برابر استادیوم لوسیل‏ در حال تصویر برداری هستند، خبرنگار میکروفونی در دست داشت که روی آن آرم (Y) دیده می‌شد که آرم روزنامه یدیعوت است، ‏ با پرچم فلسطین جلوی دوربین آنان حاضر شدم و شروع به سرو صدا کردم، گفتم از کجایید؟ گفتند ازا کوادور، من هم به زبان انگلیسی فریاد زدم ”فلسطین آزاد“. وقتی تصویر خبرنگار را در گوگل سرچ کردم فهمیدم اسم او ”راز شیشنیک“ است و خبرنگار یکی از رسانه‌های اسرائیلی است.

خبرگزاری رویترز نیز در گزارشی از خودداری تماشاگران عرب از گفتگو با خبرنگاران اسرائیلی خبر داد. ویدیو‌هایی نیز در این زمینه منتشر شده که برخی از اعراب تا به هویت خبرنگاران اسرائیلی پی می‌برند با قطع گفتگو با آنان، می‌گویند اصلا اسرائیلی وجود ندارد و آنچه که اسرائیل می‌خوانید به واقع، فلسطین است.

حتی شبکه اسرائیلی کان ویدیویی از خبرنگار خود (ایلی اوحانا) منتشر کرد که پلیس قطری گمان می‌کند او خبرنگاری از پرتغال است که برای پوشش اخبار جام جهانی به دوحه آمده است، اما وقتی خبرنگار به او می‌گوید از اسرائیل است‏، چهره پلیس کمی درهم می‌شود، اما خبرنگار دوباره می‌گوید، شوخی کردم، من از پرتغال آمده ام. پلیس به اوحانا می‌گوید، اگر اسرائیلی بودی تو را از اینجا پایین می‌آوردم (از روی پله ها).

یکی از خبرنگاران اسرائیلی با ابراز ناخرسندی از رفتار اتباع کشور‌های عربی و خودداری آن‌ها از مصاحبه با رسانه‌های اسرائیل، می‌گوید، وقتی خودمان را معرفی می‌کنیم برخی از ما تشکر می‌کنند (و دور می‌شوند) ‏، تشکر برای چی؟ برخی هم رفتار نامناسبی با ما دارند، اسرائیل با چهار کشور عربی توافقنامه‌های عادی سازی روابط امضاء کرده است، اما الان مشخص شد اتباع کشور‌های عربی به راستی حضور ما در اینجا را نمی‌پسندند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار