معاون اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی:

خراسان رضوی بیش از ۱۹ میلیون دلار صادرات داشته است

معاون صنایع‌ دستی اداره‌ کل‌ میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی گفت: بیش از ۱۹ میلیون دلاری صنایع‌ دستی استان در امسال صادر شده است.

رضا ابراهیم‌نیا معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی، زیورآلات نقره، بافته‌های داری، صنایع دستی چرمی، نساجی سنتی، گلدوزی در ۶ ماه نخست سال امسال به صورت چمدانی صادر شده و ارزشی معادل ۵۲۹ میلیارد تومان داشته است.

او افزود: سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی و زیورآلات نقره به ترتیب با ۱۳ و ۴.۹ میلیون دلار بیشترین ارزش صادراتی محصولات چمدانی صنایع دستی خراسان رضوی را به خود اختصاص داده‌اند.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی ادامه داد: همچنین بر اساس گزارش گمرک خراسان رضوی در چهار ماه ابتدایی امسال ارزش صادراتی محصولات پوشاک و پای‌پوش سنتی، صنایع دستی چوبی، بافته‌های داری و غیر داری، سفال و سرامیک، صنایع دستی سنگی، تراش سنگ‌های قیمتی، شیشه و آبگینه، صنایع دستی فلز، آهن و مس، صنایع دستی کاغذی و نساجی سنتی بیش از هفت میلیون و ۲۰۰ هزار دلار بوده است.

ابراهیم‌نیا بیان کرد: بافته‌های داری و غیر داری و نساجی سنتی به ترتیب با ۴.۵ و ۱.۲ میلیون دلار بیشترین ارزش صادرات صنایع دستی خراسان رضوی را ثبت کرده است.

او با اشاره به مشکلات مربوط به صادرات صنایع دستی استان تصریح کرد: یکی از مشکلات ما تامین مواد اولیه برخی از رشته‌ها به دلیل تحریم‌هاست. انتقال پول و ناتوانی هنرمندان صنایع دستی به دلیل هزینه‌های گزاف جهت حضور در نمایشگاه‌های متعدد بین‌المللی از دیگر مشکلات این حوزه محسوب می‌شود.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی تاکید کرد: همچنین عدم هماهنگی گمرک و بانک مرکزی در زمینه صادرات گوهرسنگ‌ها و سنگ‌های قیمتی مشکلاتی برای صادرات این صنایع دستی به وجود آورده است. به طور دقیق‌تر بانک مرکزی یک قسمت از گوهرسنگ‌ها را ارزش‌گذاری و گمرک نیز یک قسمت دیگر آن را ارزش‌گذاری می‌کند که این فرایند کمی زمان‌بر است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.