درک موسیقی بدون شنیدن، با فناوری جدید

فنآوری جدید ملودی‌ها را به ارتعاشاتی تبدیل می‌کند که باعث می‌شود ناشنوایان بتوانند موسیقی را بدون شنیدن آن احساس کنند.

کسانی که نمی‌شنوند می‌توانند از طریق لمس به موسیقی گوش دهند، زیرا محققان دانشگاه مالاگا الگوریتمی طراحی کردند که موسیقی مونوفونیک را به محرک‌های ملموس تبدیل می‌کند که از طریق دستگاهی که در اطراف مچ قرار می‌گیرد منتقل می‌شود. نمونه اولیه به رایانه متصل می‌شود و نسخه موبایل پیشرفته قابل استفاده در مهمانی‌ها موزیکال مرحله بعدی این فناوری پیشگام است.

به گزارش "دیلی میل"، این نوآوری از "توهمات لمسی" استفاده می‌کند، توهمی که بر حس لامسه تاثیر می‌گذارد و به گفته تیم تحقیقاتی به نوعی مانند "هک کردن" سیستم عصبی برای دریافت پاسخ متفاوت به محرک واقعی ارسال شده است.

پل ریماچ، محقق اصلی این مقاله، در بیانیه‌ای گفت: «آنچه می‌خواهیم در درازمدت به آن برسیم، این است که افرادی که نمی‌شنوند بتوانند به موسیقی گوش دهند».

تمرکز بر این است که چگونه موسیقی بر خلق و خو و توانایی‌های فرد به عنوان درمانگر اختلالات و درد تأثیر می‌گذارد، و مطالعه‌ای با بیش از ۵۰ شرکت کننده برای درک نحوه عملکرد الگوریتم انجام شد.

هر یک از شرکت‌کنندگان دستگاه‌ها را به دور مچ خود و هدفون‌های کاهش‌دهنده صدا می‌بستند تا صدا‌های دیگر را مسدود کنند، و نتایج نشان می‌دهد که توهمات لمسی احساسات مثبت بیشتری نسبت به احساسات منفی ایجاد می‌کند. ارتعاشات نیز نسبت به صدا دلپذیرتر و محرک‌تر دیده می‌شدند که نتیجه آن واکنش احساسی متفاوتی نسبت به موسیقی اصلی بود.

دانشمندان در این مطالعه نوشتند: «هرچند ویژگی های موسیقایی مانند ریتم، تمپو و ملودی بیشتر اوقات در تنظیمات تصور لمسی مشخص شدند، اما در مقایسه با نسخه صوتی واکنش احساسی متفاوتی در افراد ایجاد کردند. این امر مشابه نقشه بندی موسیقی است.

در حالی که این فناوری کاملاً جدید نیست، این اولین نسخه‌ای است که واکنش عاطفی به موسیقی را مشاهده می‌کند و محققان امیدوارند به افرادی که در گوش دادن به موسیقی ناشنوا هستند کمک کنند.

 

منبع: youm7

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار