چرای دام در مراتع از ۱۵ آبان ماه به بعد ممنوع است

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهاباد گفت: چرای دیررس پاییزه دام‌ها باعث لگدکوب شدن خاک و کاهش نفوذپذیری آب در زمین شده و زیان‌های جبران ناپذیری به مراتع وارد می‌کند.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهاباد گفت: هر سال چرای دام‌ها در مراتع از ۱۵ آبان ماه به بعد ممنوع است، اما برخی دامداران به دلیل گرانی علوفه و هزینه‌های نگهداری دام در به چرای دام در مراتع تا آخر پاییز ادامه می‌دهند. چرای دام در مراتع از ۱۵ آبان ماه به بعد ممنوع است

وی افزود: چرای دام در مراتع در این فصل بویژه بعد از بارش‌های پاییزی، باعث لگدکوب شدن مراتع و از بین رفتن پوشش‌های گیداماهی و تخریب بیشتر منابع ملی و مراتع شده و در نهایت امر، بهره برداران و مراتعداران را متضرر می‌سازد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهاباد گفت: لگدکوب شدن مراتع علاوه بر اینکه میزان فرسایش خاک را افزایش می‌دهد باعث از بین رفتن و کاهش رشد گیاهان خوش خوراک و خوش هضم در مراتع نیز می‌شود.

وی گفت: دامداران از اردیبهشت تا آبان ماه و به مدت هفت ماه از مراتع استفاده می‌کنند و مراتع در این فصل که پوشش کیاهی بسیار کمی هم دارد، برای احیای دوباره خود نیاز به استراحت دارد و چرای دام در این فصل می‌تواند آسیب‌های زیادی هم به خاک، آب، بذر گیاهان و حتی جوانه‌های تازه رشد کرده نیز وارد کند.

خضری در خصوص میزان بهره برداران از مراتع مهاباد هم گفت: هم اکنون بیش از هفت هزار بهره‌بردار با بیش از ۱۷۶ واحد دامی مجوز فعالیت در مراتع این شهرستان را دارند، اما در عمل تعداد واحد‌های دامی بیشتر از این تعداد است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.