حجت الاسلام دکتر کاظمی استاد فقه سیاسی دانشگاه امام صادق (ع) در مطلبی به مسائل مربوط به حکم اعدام محارب پرداخته است.

بعد از اعدام محسن شکاری به عنوان فردی که کشیدن سلاح و ضرب و جرح کرده بود برخی شبهه وارد کردند که حکم چنین فردی محاربه نیست در پاسخ به این مسئله استاد فقه سیاسی دانشگاه امام صادق حجت الاسلام دکتر کاظمی توضیحاتی داده است.

در بخشی از این مطلب وی به شبهه‌ای در خصوص «محارب نبودن فردی که سلاح کشیده است» این چنین پاسخ می‌دهد: اولاً: فقها در مورد لاخافه الناس در تعریف محارب بحث کرده اند که قصد در صدق عنوان محارب دخیل است یا خیر؟ مسئله اختلافی است، اما این استدلال مورد قبول است که: ملازمه عادیه بین اسلحه کشی و ترساندن دیگران سبب می‌شود به محض اسلحه کشی عنوان محارب بار شود با یا بدون قصد.


بیشتربخوانید


ثانیاً: ترساندن مردم یکی از مصادیق محارب است. صاحب جواهر معنای محاربه را به اسلحه کشی به منظور ترساندن هر فردی که ترساندنش حرام است (جواهر ج ۴۱، ص ۵۶۵) تعمیم داده است؛ بنابراین نمی‌توان ادعا کرد که: اسلحه کشی با قصد حمایت از مردم و ترساندن نیرو‌های انتظامی و بسیجی محارب نیست، زیرا ترساندن (اخافه) نیرو‌های انتظامی نیز حرام است و مطابق با تعمیم صاحب جواهر فرد اقدام به اخافه ایشان نیز محارب است.

در بخش دیگری از مطلبی که دکتر کاظمی نوشته است شبهه‌ای دیگر مطرح می‌شود که «برخی از فقها از جمله مرحوم آیت الله خوئی و برخی شاگردان ایشان حد محارب را در تناسب با جرم دانسته اند لذا محاربی که فردی را نکشته است حکمش اعدام نیست.»

کاظمی در توضیح این شبهه نیز اینگونه می‌نویسد: حد محارب محل اختلاف فقهاست. فقها در این زمینه سه نوع فتوا دارند؛ نخست: اجرای حد در تناسب با جرم، اعدام تنها برای قتل. دوم: تخییر در اجرای حدود؛ یعنی انتخاب نوع مجازات به صلاحدید حاکم است و این صلاحدید در راستای صلاح جامعه است، لذا برای محاربی که قتل نکرده نیز می‌توان حکم قتل صادر کرد. دسته سوم: گرایش به قول اول، اما عدم فتوا به آن. فتوای مطرح شده از امام خمینی (ره) در این دسته قرار دارد؛ عبارت فتوای امام این است: الاقوی فی الحد تخییر الحاکم بین القتل و الصلب و القطع مخالفاً و النفی و لا یبعد ان یکون الاولی له ان یلاحظ الجنایه و یختار ما یناسبها؛ امام در این فتوا اولاً از قول دوم (تخییر) با اقوی تعبیر فرموده اند ثاناً قول به تناسب مجازات با جرم را با عنوان «لا یبعد ان یکون الاولی» ذکر کرده اند که نشان می‌دهد به این قول فتوا نداده اند. اینکه افرادی چگونه این عبارت را برای مخالفت با حکم اعدام اخیر ذکر کرده است جای تعجب دارد.

کاظمی در پایان مطلب خود می‌نویسد:، اما سخن اصلی، بسیاری از فقها به قول دوم (تخییر) فتوا داده اند. شهید ثانی در مسالک شیخ مفید، سلار، ابن ادریس، محقق حلی و علامه حلی را از قائلین به تخییر در اجرای حکم معرفی می‌کند. (مسالک ج ۱۵، ص ۸) همچنین فاضل مقداد در کنزالعرفان از قول به عدم تخییر تعجب می‌کند و آن را خلاف ظاهر قرآن می‌داند. (کنز العرفان ج ۲ ص ۳۵۲) اعلام دیگری را می‌توان ذکر کرد.

منبع: فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۰ ۲۱ آذر ۱۴۰۱
پس رأفت اسلامی چی شد ؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۰ ۲۱ آذر ۱۴۰۱
از پلیس آمریکا و انگلیس و آلمان و فرانسه بپرس کاملا برات توضیح میدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۲ ۲۲ آذر ۱۴۰۱
رأفت اسلامی تا جایی رأفت است که ضرر به حق دیگران وارد نسازد. جامعه از این وقایع دچار آسیب شده اند، هیچ گاه اسلام راضی به رأفتی نیست که در نتیجه اش ظلم به دیگری میشود. به عبارت دیگر جای رأفت حقوق الله است نه حقوق الناس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۱ ۲۲ آذر ۱۴۰۱
بخشش برای سگان اغتشاشگر شورشی نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۷ ۲۱ آذر ۱۴۰۱
کی جوابگوی این همه خون ریخته شدس....
Iran (Islamic Republic of)
ترامپ
۲۳:۰۹ ۲۱ آذر ۱۴۰۱
من
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۱ ۲۲ آذر ۱۴۰۱
منافقان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۳ ۲۱ آذر ۱۴۰۱
بالابرید پایین بیایید ناعادلانه دار زدید شما ها هم که بوق براشون می زنیدخودتون میدونید وخدای خودتون من نه سیاسیم نه لائیک ولی هر چی بالا وپایین میکنم می بینم حکم انتخابی بود نه عادلانه
Iran (Islamic Republic of)
آریا
۲۳:۰۸ ۲۱ آذر ۱۴۰۱
میشه بگی تحصیلات تو چیه که حد و حدود عدالت رو صادر میکنی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۱ ۲۲ آذر ۱۴۰۱
پس چی؟
این ملعون رو آزاد میذاشتیم تا چند نفر دیگه رو هم قتل و عام کنه؟
Iran (Islamic Republic of)
فردوس خان
۱۱:۵۰ ۲۱ آذر ۱۴۰۱
اعدام کنید اعدام و اعدام کنید منتظر اعدام قاتلان شهید عجمیان هم هستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۲ ۲۲ آذر ۱۴۰۱
ان شاء الله به زودی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۵۱ ۲۱ آذر ۱۴۰۱
اول ی سوزن به خودتان بزنید بعد یک چوالدوز به مردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۵ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
سوال آنکه میادوسط بلوارنیایش باقمه وسلاح سرد
ازمردم اخاذی میکنه حکمش اعدام نیست؟!!!
آنکه تواهوازسرهمسرشو باقمه میبره ونشون
مردم میده حکمش اعدام نیست؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۳ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
حکمش حداقل دوسال زندان بود با حریمه نقدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۲ ۲۲ آذر ۱۴۰۱
حکمش حداقل 10 بار اعدام بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۴ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
منم قبول دارم که اعدام حکم خداست درقرآن البته قطع دست دزدان بیت المال هم حکم خدادرقرآن است چرااجرانمیشه؟؟!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۲ ۲۲ آذر ۱۴۰۱
اون فرق داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۸ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
اینایی کہ نہ بہ اعدام راہ انداختن پس اگر ارازل و اوباش اومدن سراغشون حق ندارن بہ پلیس و قوہ قضائیہ مراجعہ کنن
چون خیلی اھل سخاوت و بخشندگی ھستن پس شکایتی ھم ندارن
می بخشن دیگہ نیازی بہ مراجعہ بہ پلیسی کہ ۳ ماہ ھی دارن تو پستاشون و کامنتاشون میکوبنشون ندارن
مراجعہ میکنن جنگلھای کشورھای مورد علاقشون ھمون قانون جنگل اربابشون پیش میگیرن
در ضمن ما اسامی ھمشون یادمون میمونہ کہ در زمان اتفاق یادآوری کنیم تشریف ببرن جنگلھای مورد علاقشون
Iran (Islamic Republic of)
مرادی
۲۱:۳۱ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
فقط اعدام مرگ بر اغتشاشگر
United States of America
ناشناس
۲۳:۰۱ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
جانی که خدا داده را فقط خودش میگیرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۴ ۲۲ آذر ۱۴۰۱
پس طبق استدلال چرند خودت من هم تو و خانواده ات رو میکشم و هیچ مجازاتی نباید برای من صادر شود چون گرفتن جان من با خداست!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۰ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
یک سوال
اون فلسطینی که تو اسرائیل با چاقو به مردم حمله کرده رو باید چیکار کرد؟
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۲۱:۲۱ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
من دست همه کسانی راحکم قصاص به ارازل اوباش میدن میبوسم من خودم شب وقتی که داشتم بامتورمیودم خونه ازسرکاربچه ۶سالم باهام بود باساتورزدن توسرم متورم بردن به خدااگه چنین حکمی ندن کسی نمیتونه ازخونه بره بیرون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۱ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
من با اعدام چنین اشخاصی موافق هستم اینها ارازل و اوباش هستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۱ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
حکم اختلاسگرا و دزدان بیت المال چیه؟ بابک رنجانی که سال هاست حکم اعدامش اومده کجاست؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۵ ۲۲ آذر ۱۴۰۱
فعلاً کسانی که به جان مردم افتاده اند خطرناک تر از کسانی هستند که 4 قرون از بیت المال برداشته اند
اول نابودی تمام داعشی های ارازل و اوباش منافق بعد رسیدگی به مسائل کشور
Yjc تو هم این قدر این کامنت رو تایید نزن دیگه..
Iran (Islamic Republic of)
محمدرضا
۲۰:۵۸ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
دلار۳۸
سکه۱۸
پراید اشغال۲۵۰
۵۰ متر مسکن ۵ میلیارد
۱۲۳۴
آخرین اخبار