تفسیر آیات قرآن در قابِ نگارگری

آثار نگارگری امیرحسین آقامیری با مضامینی از تفسیر آیات قرآن و با هدف انتقال مفاهیم ارزشی به نمایش گذاشته می شوند.

۳۵ تابلوی نگارگری امیرحسین آقامیری که اغلب آن‌ها تفسیری از آیات قرآن هستند با هدف انتقال مفاهیم ارزشی در گالری ابوالفضل عالی حوزه هنری به نمایش گذاشته می‌شوند.

امیرحسین آقامیری، هنرمند برجسته عرصه نگارگری و تذهیب کشور که قرار است از ۲۱ آذرماه، نمایشگاهی از آثار خود در حوزه نگارگری را در سالن  برگزار کند، بیان کرد: نمایشگاه با عنوان «توحید» برگزار خواهد شد و شامل۳۰ تا ۳۵ اثری است که طی ۲۸ سال فعالیت خلق کرده‌ام.

او گفت: آثاری که در نمایشگاه «توحید» به نمایش گذاشته می‌شوند، سفارشی نیستند، بلکه شامل آثاری می‌شوند که در بازه زمانی ۲۸ ساله تولید کرده‌ام؛ یعنی از سال ۱۳۷۳ که خلق اثر هنری با موضوع قرآن را آغاز کرده‌ام تا سال ۱۴۰۱ را شامل می‌شود.

آقامیری با بیان این که موضوع اغلب آثار نمایشگاه «توحید»، قرآنی است ادامه داد: آثار این رویداد هنری موضوعات مختلفی را در بر می‌گیرد. برای مثال؛ یکی از تابلو‌ها درباره «توحید» و دیگری به مضمون «شکر» اشاره دارد.

او که معتقد است آیه‌های قرآن به قدری واضح، شیرین و قابل فهم هستند که با خواندن آن ها، حقایق به اندازه بضاعت هر فرد روشن می‌شود، افزود:  من معتقدم اگر بتوانیم مفاهیم را از آیه‌های قرآنی اتخاذ کنیم و آن‌ها را در قالب تصویر به مخاطب نشان دهیم تأثیر بسیار خوبی در بینندگان اثر ایجاد خواهیم کرد که هیچ گاه از ذهن افراد خارج نمی‌شود.

این نگارگر بیان کرد: کار من، بیشتر محتوایی است و پرداختن به مفاهیم ارزشی که از آغاز خلقت وجود داشته و تا قیامت هم ماندگار است، برایم اهمیت دارد و هدف من از برگزاری نمایشگاه نیز بیان یکسری از همین ارزش‌هاست و این که بتوانم مفاهیم قرآنی را با تصویر نشان دهم.

او گفت:  آثار این نمایشگاه برداشت شخصی‌ام از تفسیر آیات قرآن است؛ یعنی در مواجهه با آیات به کتاب‌های مرجع مراجعه کردم و بر اساس آن چه که درک کرده‌ام به خلق هنر پرداختم.

آقا میری با تأکید بر این که توجه به جنبه‌های مهارتی هنر فقط یک بخش از کار هنری است، ادامه داد: از نظر من، محتوای هنر اهمیت بیشتری در مقایسه با دیگر موضوعات دارد و هدف من هم فقط نقاشی کشیدن نیست چراکه فکر می‌کنم هدف هنر، تعالی روح است و آثار هنری باید بتوانند در جوامع مختلف تأثیرات فکری، انسانی و اخلاقی داشته باشند.

این نگارگر درباره این که در نمایشگاه «توحید» چند اثر جدید به نمایش گذاشته می‌شود، افزود: در هر دوره از نمایشگاه‌هایم سعی می‌کنم آثار جدیدی که تا کنون به نمایش گذاشته نشده را به مخاطبان نشان دهم و به همین دلیل هم، برخی از تابلوهایم همیشه برای بازدیدکنندگان نمایشگاه جدید است. 

اودرباره این که آثار نمایشگاه «توحید» تفسیر چند آیه قرآنی است، گفت: من سعی کردم خیلی از آیات را در قالب اثر هنری نمایش دهم، اما نتوانستم همه محتوای استخراج شده‌ام را به تصویر بکشم چراکه برخی از موضوعات، قابلیت خلق هنری را دارند و برخی از مضامین بسیار سخت هستند.

گفتنی است که نمایشگاه «توحید» امیرحسین آقامیری، ۲۱ آذرماه ساعت ۱۱ در گالری ابوالفضل عالی حوزه هنری افتتاح می‌شود و تا ۵ دی ماه هر روز از ساعت ۹ تا۱۸ میزبان بازدیدکنندگان است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار