قطعی برق ۶۰ درصد تولیدات افغانستان را کاهش داد

مسئولان اتاق صنایع و معادن افغانستان می‌گویند افزایش قطع برق حدود ۶۰ درصد تولیدات کارخانه‌ها در پارک‌های صنعتی را کاهش داده است.

 رحیم الله سمندر رئیس اجرایی اتاق صنایع و معادن افغانستان گفت در حال حاضر ۶۰ کارخانه بزرگ در پارک‌های صنعتی کابل فعالیت دارند و پرچوی‌های برق ۶۰ درصد از تولیدات این شرکت‌ها را کاهش داده است.

سمندر هشدار داد اگر مشکل پرچوی برق از میان برداشته نشود، این رقم افزایش پیدا خواهد کرد و حتی بسیاری از کارخانه‌ها از فعالیت بازخواهند ماند.

بربنیاد گفته‌های سمندر، شرکت‌های تولیدی روزانه ۸ ساعت برای سه روز در هفته برق دارند و این مقدار برق برای آنان بسنده نمی‌باشد.

رئیس اجرایی اتاق صنایع و معادن افغانستان خاطرنشان ساخت که آنان مجبور شده‌اند در کابل و ولایات، فابریکات را به شیفت‌های کاری دو زمانه تقسیم کنند اما پرچوی‌های اخیر حتی این روند را نیز مختل ساخته است.

سمندر یادآور شد در حال حاضر مشکل کمبود برق در تمام ولایت‌ها وجود دارد و اگر به این مشکل رسیدگی نشود کارخانه‌ها از فعالیت بازخواهند ماند.

این در حالی است که روز گذشته شماری از صنعتگران، تاجران و مسئولان فابریکات در دیدار با مولوی قدرت الله جمال؛ معین وزارت صنعت و تجارت خواستار شدند که به مشکلات برق و تعرفه گمرکی تاجران و فابریکه داران رسیدگی صورت گیرد.

با این وجود شرکت برشنا اطمینان داد واردات برق را افزایش خواهد داد.

حکمت الله میوندی؛ سخنگوی ریاست برشنا گفت واردات برق از ازبکستان کاهش یافته و این شرکت می‌کوشد تا واردات برق را از ترکمنستان و سایر کشور‌های منطقه افزایش بدهد.

میوندی با بیان اینکه مشکل در شبکه تولید برق ازبکستان وجود دارد، اضافه کرد که برق کابل و ۱۱ ولایت دیگر از برق وارداتی ازبکستان تأمین می‌شد که با قطع آن، افغانستان با کمبود برق مواجه شده و ازبکستان نمی‌تواند مطابق قرارداد به افغانستان برق بدهد.

گفتنی است افغانستان ۸۰ درصد برق مورد نیاز خود را از کشور‌های منطقه به ویژه ازبکستان، ترکمنستان، تاجیکستان و ایران وارد می‌کند و این کشور‌ها هر از گاه برق وارداتی را قطع می‌کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار