رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس:

مسئولان آلودگی هوا را جدی نمی‌گیرند

سمیه رفیعی گفت:آلودگی هوا، بین ۷ تا ۱۱ میلیارد دلار به کشور ضرر اقتصادی وارد می‌کند، اما مسئولان آن را جدی نمی‌گیرند.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس، با حضور در برنامه زنده کشیک سلامت و با اشاره به قانون هوای پاک گفت: گرچه این قانون بسیار مترقی است، اما دستورالعمل‌های اجرایی آن، به‌گونه‌ای تنظیم شده است، که گویی قرار نیست هرگز اجرا شود.

سمیه رفیعی افزود: در بحث آلودگی هوا بسیار جدی عمل می‌کنیم و تمام مدیران و معاونان ۲۳ سازمانی که مشمول قانون هوای پاک می‌شدند و ترک فعل داشتند را، اعمال قانون کرده ایم، در حال حاضر پرونده‌های این سازمان ها، در شعبه یک دادسرای کارکنان دولت باز است.

وی در پاسخ به سؤال مجری برنامه، درخصوص اجرایی شدن آیین‌نامه هوای پاک گفت: در جلسه‌ای که به تازگی برگزار شد، شخصا از وزارت صمت سؤال کردم: مگر می‌شود در بحث آلودگی هوا یک بام و دو هوا عمل کرد؟!

وی تاکید کرد: قانون هوای پاک ۳۴ ماده دارد، که قسمت عمده آن، به حمل‌ونقل مربوط می‌شود، که مسئول آن وزرات صمت است، اما این وزراتخانه، چند هفته پیش آیین‌نامه‌ای ارائه داد: که برای واردات خوردو، استاندارد یورو۶، نادیده گرفته شود، که به صراحت با آن مخالفت شد.

این نماینده مجلس، با اشاره به اینکه: خودرو در کشورما، کالای سرمایه‌ای است، ادامه داد: چرا ما باید خودرو‌هایی را وارد کشور کنیم، که در کشور‌های دیگر مجاز به تردد نیستند و سال‌ها در پارکینگ‌ها متوقف بوده اند.

سمیه رفیعی ادامه داد: آلودگی هوا، بین ۷ تا ۱۱ میلیارد دلار به کشور ضرر اقتصادی وارد می‌کند، اما، چون این خسارت غیرمستقیم است، مسئولان آن را جدی نمی‌گیرند.

وی با اشاره به تعطیلی مدارس، به علت آلودگی هوا، گفت: چگونگی اجرای این قانون بسیار مهم است و باید برای مادران شاغل تمهیداتی در قانون لحاظ شود، خود من در روز‌های آلودگی هوا، به‌عنوان یک مادر، گاهی مجبور می‌شوم که فرزندم از خانه خارج کنم و او را به‌جای ببرم که از مدرسه‌اش دورتر است.

این نماینده مجلس گفت: به نظر می‌رسد، آلودگی هوا تنها به مانند، کلید واژه‌ای همیشگی، به شهر‌های بزرگ متصل شده است، وی همچنین گفت: پژوهشگران، دلیل اصلی عدم اجرای راهکار‌های پیشگیری و مبارزه با آلودگی هوا را، نبودن بودجه و عدم تخصیص منابع اعتباری کافی ذکر می‌کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
شهروند
۱۳:۰۴ ۲۳ آذر ۱۴۰۱
مسئولین هرچی به نفع مردم باشد را جدی نمیگیرند چون سودی براشون ندارد
آخرین اخبار