محب:

آمریکا افغانستان را رها کرد

مشاور پیشین امنیت ملی افغانستان گفت حکومت ‌غنی برای مبارزه تا آخرین روزها در برابر طالبان درخواست سلاح‌ کرد اما امریکا افغانستان را رها کرد.

حمدالله محب، مشاور پیشین امنیت ملی اشرف‌ غنی در واکنش به سخنان اخیر هیلاری کلینتون، وزیر پیشین خارجه‌ آمریکا گفت حکومت ‌غنی برای مبارزه تا آخرین روزها در برابر طالبان درخواست سلاح‌ کرد اما به‌گفته‌ او آمریکا افغانستان را رها کرد.

هیلاری کلینتون به‌تازگی در نشستی در اسلو، اشرف‌غنی، رییس‌جمهور پیشین افغانستان را با ولودیمیر زلنسکی مقایسه کرده و گفته است غنی با پول از افغانستان فرار کرد اما زلنسکی برای ایستادگی در برابر تهاجم روسیه درخواست سلاح‌ نمود.

محب در واکنش به این اظهارات گفت مقایسه رییس‌‌جمهور غنی و رییس‌جمهور زلنسکی درست نیست و مقایسه‌ای ناعادلانه است.

محب افزود کلینتون می‌داند که رهبر حزبش (دموکرات‌ها) افغانستان را رها کرد و از تعهدات آن‌ها دور شد.

محب گفت کلینتون با این روایت غلط بازی می‌کند که افغانستانی ها کاملا مقصر هستند؛ این‌که آنان ایستادگی نکردند و مبارزه نکردند. [این] روایتی است که برای تبرئه اداره‌ی [رییس‌جمهور امریکا] از هرگونه سرزنش طراحی شده است.

محب افزود حقیقت این است که افغانستانی ها به مدت ۲۰ سال برای یک هدف جنگیدند و فداکاری کردند. حتی زمانی که آمریکا خارج شد و توانایی نظامی و روحیه حکومت افغانستان به‌شدت کاهش یافت، به این هدف باور داشتند.

محب در ادامه افزوده است حکومت پیشین هم بارها و بارها درخواست سلاح‌ و قابلیت‌های نظامی برای ادامه‌ مبارزه تا آخرین روزها کرده بود.

محب همچنین گفته است:اظهارات کلینتون نه تنها حمایتی و ناآگاهانه است، بلکه ظالمانه و توهین‌آمیز برای زنان و مردان افغانستان است که به هدفی که شرکای ما آن را دور انداخته بودند ایمان داشتند و برای آن جنگیدند.»

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.