سیگار:

عامل سقوط نظام جمهوریت اشرف غنی و فساد در نظام بود

بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) با انتشار گزارشی به دلایل سقوط نظام جمهوریت پرداخته و اشرف غنی و فساد در نظام را از عوامل مهم این سقوط عنوان کرده است.

بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) گفت: با وجود این که آمریکا به گونه رسمی اعلام کرد افغانستان را ترک می‌کند اما دولت پیشین افغانستان در درک این موضوع ناکام بود و آمادگی کامل برای مدیریت جنگ در برابر طالبان را نیز نداشت.

سیگار در این گزارش نقش نداشتن دولت پیشین افغانستان در روند گفت‌وگوها میان آمریکا و طالبان را نیز از علت‌های سقوط جمهوریت دانست و گفت محرومیت در این گفت‌وگوها نظام پیشین افغانستان را تضعیف کرده بود.

در بخشی از گزارش آمده است موضوع رد برگزاری گفت‌وگوی مستقیم با نظام جمهوری از سوی طالبان مانع صلح دوامدار در افغانستان شد و امریکا به هدف اینکه زمینه گفت‌وگوی میان افغانان را فراهم کند و در صورت امکان یک توافق سیاسی در افغانستان بوجود بیاورد، وارد مذاکره با طالبان شد.

براساس این گزارش، توافق امریکا و طالبان اثرگذار نبود و نیروهای طالبان آغاز به تجدید قوا در میدان جنگ در برابر نیروهای پیشین افغانستان کردند؛ نیروهایی که به علت محرومیت حکومت در روند گفت‌وگوها و از دست دادن پشتیبانی امریکا، تضعیف شده بودند.

بازرس ویژه امریکا افزود تلاش دولت افغانستان برای آوردن و ادغام طالبان در جمهوریت یکی دیگر از علت‌های سقوط بود.

در کنار این، سیگار علت چهارم را عدم تمایل طالبان برای مصالحه در آن زمان، خوانده است. بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان همچنان گفت طالبان پس از امضای قرارداد با امریکا جسور شده بودند و هیچ گونه تمایلی برای مصالحه و توافق نداشت.

محمد اشرف غنی، رییس‌جمهور پیشین افغانستان، با افراد نزدیک‌ خود یکی دیگر از علت‌های سقوط جمهوریت عنوان شده است. سیگار به این باور است که اشرف غنی به عنوان یک مدیر جزئی‌نگر عمل می‌کرد که یکی از عوامل بی‌ثبات شدن دولت بود.

در همین حال، گزارش در پایان به متمرکز بودن نظام، فساد و مبارزه برای بدست آوردن مشروعیت در درازمدت، پرداخته و آن را به عنوان آخرین علت سقوط جمهوریت عنوان کرده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.