آغاز به کار طرح مدارس سبز در ۵۷۰ مدرسه شهر شیراز

طی مراسمی با حضور مسئولان شهری، اجرای طرح مدارس سبز به صورت نمادین در یکی از مدارس شیراز که محل تحصیلی یکی از شهدای تروریستی شهدای حرم بود، آغاز شد.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شیراز در آیین آغاز به کار طرح مدارس سبز که در راستای یادواره شهدای دانش آموز حادثه تروریستی حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) در دستور اجرا قرار گرفته است، گفت: این برنامه پیرو پویش بهار نارنج که کاشت یکصد هزار اصله درخت نارنج در آن مد نظر است، آغاز شد تا کاشت درختان به صورت هدفمند دنبال شود.

روح‌الله مظفری با بیان اینکه این پویش در چند بخش همچون محلات سبز اجرا می‌شود، گفت: این مراسم با عنوان یادواره شهدای دانش آموز حادثه تروریستی حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) در مدرسه‌ای که یکی از شهیدان دانش آموز در آن تحصیل می‌کرد شروع شد تا به عنوان کاری ماندگار و پایدار در شهر باشد.

او همچنین با بیان اینکه طرح مدارس سبز با هماهنگی سازمان آموزش و پرورش و سازمان دانش آموزی اجرایی می‌شود، گفت: باتوجه به تفاهم نامه منعقد شده میان سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری با سازمان دانش آموزی این طرح در ۵۷۰ مدرسه سطح شهر شیراز اجرا خواهد شد.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری شیراز به اهداف اجرای این طرح اشاره کرد و گفت: این طرح ابتدا با هدف ترویج کاشت درخت، حفظ و نگهداری و توسعه سرانه فضای سبز اجرا می‌شود. از سوی دیگر براساس پایش انجام شده در مدارس باتوجه به اینکه درصد زیادی از این مراکز آموزشی دارای فقر فضای سبز هستند و این اقدام کمک کننده می‌تواند موجب توجه بیشتر به این بخش شود.

مظفری یادآور شد: از تعداد یکصد هزار کاشت درخت مد نظر، تاکنون بالغ بر ۲۰ هزار درخت کاشت شده است.

او همچنین گفت: با توجه به تعاریف مختلفی که از سرانه فضای سبز وجود دارد، سرانه فضای سبز شهر شیراز با احتساب پادگان‌ها، ارتفاعات، باغ‌ها و بخش خصوصی عددی بالغ بر ۲۵ متر است و با توجه به اینکه کاشت درختان به صورت پراکنده انجام می‌شود می‌توان گفت که این سرانه افزایش بسیاری خواهد یافت.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری شیراز همچنین به برند بهار نارنج ویژه شهر شیراز و اقدامات لازم در این خصوص طی سال‌های آینده اشاره کرد و گفت: یکی از اهداف مهم این برند سازی معرفی بیشتر آن بود و باتوجه به اینکه این شاخص ویژه شهر شیراز است که با اقلیم خاص آن، بهار نارنج آن با سایر مناطق متفاوت است لذا برند سازی آن با این هدف ویژه انجام شده است.

مدارس سطح شهر شیراز با کاشت نهال نارنج، سبز می‌شوند

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری شیراز نیز گفت: پویش کاشت ۱۰۰ هزار اصله نهال نارنج به طرح مدارس سبز رسیده است که با ابتکار شهرداری شروع این طرح در مدرسه شاهد سید احمد خمینی (ره) محل تحصیل محمدرضا کشاورز یکی از شهدای دانش آموز حادثه تروریستی شاهچراغ آغاز شد.

غلامرضا غلامی گفت: بنا داریم در طرح مدارس سبز، همه مدارس سطح شهر شیراز با کاشت نهال نارنج سبز شوند.

او گفت: در راستای حفظ ارزش‌های ایثار و شهادت، شهرداری شیراز از درب حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) تا خانه شهداء حادثه توریستی شاهچراغ (ع) را با کاشت درخت سبز می‌کند و آن را مسیر سبز شهادت نامگذاری کند.

کاشت نهال در مدارس به فرهنگ عمومی تبدیل شود

عضو ناظر شورا در سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری شیراز نیز گفت: یکی از فاز‌های اجرایی طرح کاشت یکصد هزار نهال نارنج است که از سال گذشته در شهرداری شیراز رقم خورد.

افسانه خواست خدایی با بیان اینکه فاز اول در حوزه معابر و خیابان‌ها، فاز دوم در باغ‌های سطح شهر شیراز و فاز سوم در محلات و پادگان‌ها با هدف احیاء کاشت نهال نارنج، بعنوان یکی از میراث‌های شهر شیراز انجام شد، گفت: این طرح با هدف گسترش سرانه فضای سبز با استفاده از نارنج بعنوان یکی از درخت‌های اصیل این شهر رقم خورد.

به گفته خواست خدایی، کاشت نهال نارنج و درخت در سطح مدارس می‌تواند به ایجاد یک فرهنگ عمومی در خصوص کاشت درختان تبدیل شود.

او همچنین با بیان اینکه فاز چهارم طرح تحویل کاشت نهال نارنج توسط یاوران شورا به شهروندان و کاشت آن درب منازل است، گفت: این طرح به دنبال نهادینه کردن حوزه گسترش فضای سبز و احیاء درخت نارنج در سطح شهر شیراز است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار