تلاش برای رفع کمبود تخت های ویژه بیمارستانی در کشور

دبیر علمی هشتمین کنگره بین المللی مراقبت‌های ویژه ایران گفت: راه اندازی بخش‌های آی سی یو، کمک شایانی به حل کمبود تخت ویژه بیمارستانی می‌کند.

 عطاء محمودپور، دبیر علمی هشتمین کنگره بین المللی مراقبت‌های ویژه ایران ، با اشاره به کمبود تخت‌های ویژه بیمارستانی نسبت به استاندار جهانی در ایران و نیاز به تجهیز بخش‌های ویژه برای رفع این معضل بخش بهداشت و درمان کشور، گفت: در حال حاضر استاندار تخت‌های ویژه بیمارستانی در دنیا چیزی بین ۴ تا ۱۰ درصد است که با توجه به افزایشی شدن نیاز به بخش‌های ویژه، در آینده این استاندارد به ۲۵ الی ۳۰ درصد افزایش خواهد یافت.

این فلوشیپ مراقبت‌های ویژه با بیان این نکته که افزودن تخت به تنهایی توجیه پذیر نخواهد بود، افزود: مسئله‌ای که حائز اهمیت است، افزایش تخت با در نظر گرفتن استاندار‌دهای بخش مراقبت‌های ویژه و پشتیبانی در کنار تجهیزات خواهد بود. قطعا بدون در نظر گرفتن موارد فوق این امکان که همکاران شاغل در بخش مراقبت‌های ویژه بتوانند از توان علمی و درمانی خود برای پیش آگهی و درمان بیماران استفاده کنند، عملا امکان پذیر نخواهد شد.

محمودپور ادامه داد: با توجه به مشکلات موجود در سطح جامعه و تحریم‌ها و نیاز مبرم به ارز برای تجهیز تخت‌های ویژه بیمارستانی، بهترین راهکار استفاده و راه اندازی بخش‌های پست آی سی یو خواهد بود که کمک شایانی به حل این معضل بخش درمان خواهد داشت و قدم بزرگی به حساب خواهد آمد.

وی ادامه داد: در واقع بسیاری از بیماران پس از ورود به بخش مراقبت‌های ویژه، به صورت طولانی مدت بستری می‌شوند که تعدادی از آن‌ها که در فاز انتهایی درمان هستند و نیازمند مراقبت بیشتر از بخش‌های عادی دارند، باعث ادامه اشغال تخت‌ها شده و طبیعتا از بابت مسائل مالی و درمانی بار زیادی را تحمیل جامعه بهداشتی و درمانی می‌کنند. به همین سبب ایجاد بخش‌های پست آی سی یو و حمایت بیمه‌ای از این تخت‌ها بسیار حائز اهمیت بوده و بسیار کمک کننده به رفع نیاز بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستانی است.

دبیر علمی هشتمین کنگره بین المللی مراقبت‌های ویژه ایران افزود: باید اذعان داشت مسئله‌ای که از بابت آینده این علم و این بخش درمانی در حقیقت بسیار مهم است، نگاه وزارت بهداشت به مراقبت‌های ویژه و همراهی با راه اندازی رشته دانشگاهی خواهد بود که با ایجاد دپارتمان مراقبت‌های ویژه و ایجاد یک رشته مستقل بالینی در دانشگاه‌ها امکان این که فارغ التحصیلان در رشته‌های مرتبط وارد این حوزه شده، فراهم می‌شود و با ادامه تحصیل آن‌ها، جذب نیرو‌های با انگیزه و متعهد را شاهد خواهیم بود.

وی با اشاره به نقش شرکت‌های دانش بنیان در رفع نیاز بسیاری از کمبود‌های حوزه بهداشت و درمان، گفت: با توجه به نام گذاری امسال به نام سال دانش بنیان، انجمن مراقبت‌های ویژه ایران حمایت خود را از این شرکت‌ها اعلام می‌ کند و سعی بر آن است تا با ارتباط فی ما بین بتوان مشکلات موجود را در داخل کشور حل کرده و حتی توانمندی‌های خود را نیز به سایر کشور‌ها صادر کنیم.

محمودپور بیان کرد: در کنگره امسال که  ۲۱ الی ۲۳ دی در مرکز همایش‌های بین المللی رازی برگزار می‌شود، سعی شده تا جدای از بررسی بحث‌های به روز و پیشرفته، از حضور همکاران رشته‌های مختلف بالینی و علوم پایه که امروزه در متن پژوهش و درمان مراقبت‌های ویژه هستند استفاده شده و از علم آنان بهره‌مند شویم.

منبع:انجمن مراقبت‌های ویژه ایران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار