آمادگی اپراتور‌ها برای اتصال به فیبر نوری/ اتصال ۲۰ میلیون خانوار تا ۳ سال آینده

به گفته مشاور وزیر ارتباطات، طبق برنامه مصوب تا سه سال آینده ۲۰ میلیون خانوار تحت پوشش شبکه فیبر نوری قرار می‌گیرند.

صادق عباسی شاهکوه، مشاور وزیر ارتباطات و مجری طرح توسعه فیبر نوری منازل و کسب‌وکار‌ها در وزارت ارتباطات در خصوص برنامه دولت سیزدهم برای ایجاد ۲۰ میلیون پورت فیبر نوری توضیح داد.

او گفت: برنامه‌ای که مصوب شده، این است که در طول سه سال آینده ۲۰ میلیون خانوار تحت پوشش قرار گیرند؛ یعنی فیبر نوری به ۳۰۰ متری آن‌ها رسیده باشد و این که چه تعداد وصل شوند، بستگی به تقاضای مردم دارد.  اما چیزی که مهم است این است که در پایان برنامه سه ساله، به نقطه‌ای برسیم که اگر کسی درخواست داد، ظرف یک ماه اتصال برقرار شود.

عباسی شاهکوه افزود:‌ مردم با تلفن همراه خود راحت هستند و به آن عادت کرده اند. نیاز به اینترنتشان هم با تلفن همراه پوشش داده می‌شود. قیمت‌های اینترنت همراه هم نسبت به ثابت خیلی بالا نیست و با تلفن همراه کارشان راه می‌افتد؛ بنابراین کشش به سمت اینترنت ثابت کم است.

او بیان کرد: در دنیا معمولا اختلاف تعرفه اینترنت بین ثابت و همراه خیلی زیاد است؛ اما در کشور ما به این صورت نیست و بیشتر مردم در طول سالیان اخیر از اینترنت تلفن همراه استفاده می‌کنند. بنابراین تغییر فرهنگ زمان بر است. کاری که باید انجام داد این است که پوشش فیبر نوری همه جا باشد و با کیفیت بهتری ارائه شود و خدمتی که مردم از ثابت دریافت می‌کنند، باید آن قدر با کیفیت باشد که مردم به سمت ثابت کشش داشته باشند و موضوع دیگر این که باید اختلاف قیمت قابل توجه باشد که فعلا این دو فراهم نیست. امیدواریم در سه سال آینده محقق شود. البته نکته مهم دیگر هم این است که باید محتوا‌های جذاب و پرحجم مورد توجه مردم هم فراهم شوند که احساس نیاز به پهنای باند بالا ایجاد شود.

مشاور وزیر گفت:‌ کل کار را قرار است اپراتور‌ها انجام دهند و نه دولت. مشخص شده است که هر اپراتوری چه مقداری از کار را انجام دهد. تکلیف حدود ۱۴ میلیون از ۲۰ میلیون تا کنون مشخص شده است و در مرحله‌ای هستیم که تعیین کنیم هر اپراتوری کدام استان یا شهر را انجام دهد.

او گفت: این  پروژه در همه شهر‌ها اقتصادی نیست و مردم در ابتدا زیاد از این شبکه  استفاده نمی‌کنند که سرمایه‌گذاری پروژه برگردد تا اقتصادی شود؛ بنابراین دولت با مصوبه‌ای اعلام کرد که به اپراتور‌ها کمک می‌کند و بر اساس آن هشت درصد از درآمد اپراتور‌های موبایل و سه درصد از درآمد اپراتور‌های ثابت به این پروژه اختصاص داده می‌شود و با این کمک تسریع در پروژه خواهیم داشت.

عباسی شاهکوه بیان کرد:‌ هر FCP که قبول کرد این کار را انجام دهد باید یک میلیون خانوار را پوشش دهد و هفت FCP (شاتل، آسیاتک، صبانت، فناپ، مبنا، پیشگامان و های‌وب) پذیرفته اند. پنج میلیون از این تعهد را ایرانسل متقبل شد. حدود ۵۰۰ هزار را قرار شد رایتل انجام دهد و ۱.۵ میلیون را هم شرکت مخابرات و همراه اول متعهد شدند تا در قالب افزایش تعرفه‌ای که گرفتند انجام دهند. شش میلیون باقی هم اگر مخابرات توافق کند، انجام می‌دهد. برای هر کدام از اپراتو‌رها تعدادی شهر را مشخص کردیم و حدود ۵۰ شهر تعیین تکلیف شده اند. پس از آن در سطح استانی هم به تدریج مشخص می‌کنیم که کدام اپراتور در کجا پوشش را تامین کند.

منبع: سیتنا

برچسب ها: فیبر نوری ، کسب و کار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار