مواد غذایی مفید برای تسکین درد مفاصل

التهاب مفصل یکی از بیماری‌ها و مشکلات مفصلی است که اغلب تأثیر منفی بر مفاصل می‌گذارد و با نام آرتریت شناخته می‌شود.

شایع‌ترین علل التهاب مفاصل جراحات و آرتریت التهابی است. درد و التهاب ناشی از جراحات معمولا برطرف می‌شود، اما آرتریت التهابی یک بیماری مزمن است که ممکن است با گذشت زمان بدتر شود.در ادامه به چند نوع مواد غذایی برای تسکین درد  آرتریت اشاره کرده‌ایم.

زردچوبه

زردچوبه حاوی ترکیبی به نام کورکومین است که رنگ، عطر و طعم آن نیز ناشی از همین ماده است.کورکومین علاوه بر قابلیت فوق، خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی قوی دارد و در درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله آرتریت موثر است.

زنجبیل

زنجبیل باعث کاهش یک نشانگر التهابی درگیر در آتروز و آرتریت می‌شود، می‌توان این ماده غذایی را به صورت تازه یا پودر در انواع غذاها، سوپ و چای استفاده کرد.

ماهی‌های چرب

ماهی‌های چرب مانند قزل‌آلا یا ماهی تُن حاوی مقادیر بالای اسیدهای چرب امگا ۳ هستند و نقش مهمی در کاهش التهاب و درد ناشی از آرتریت دارند. مصرف ماهی به صورت بخارپز یا گریل شده حداقل دو بار در هفته، میزان درد و التهاب بیماران را به میزان چشمگیری کاهش می‌دهد. اگر به ماهی علاقه ندارید، با پزشک خود در مورد مصرف مکمل‌های امگا ۳ مشورت کنید.

روغن‌زیتون

روغن‌زیتون بخشی ضروری از رژیم مدیترانه‌ای است و می‌تواند برای افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید مفید باشد. برای پخت‌وپز، روغن‌زیتون معمولی مناسب است. اگر می‌خواهید سس سالاد سالم تهیه کنید، روغن‌زیتون فشرده سرد، سرشار از آنتی‌اکسیدان و طعمی معطر است. اگرچه روغن‌زیتون به‌عنوان یک ماده غذایی فوق‌العاده شناخته می‌شود، به خاطر داشته باشید که هنوز منبع غنی چربی و کالری است.

استفاده از روغن‌زیتون برای جایگزینی چربی‌های جامد در رژیم غذایی یک انتخاب عاقلانه است. یکی دیگر از راه‌های استفاده از مزایای روغن‌زیتون خوردن زیتون است. زیتون را به پیتزا، سالاد و پیش‌غذای خود اضافه کنید.

ویتامینC

ویتامینC با کاهش التهابات به بازسازی سلولها کمک می کند . پرتقال سرشار از ویتامین c است اما میزان این ویتامین در فلفل سبز حتی ازمیزان ویتامین C موجود در پرتقال بیشتر است. ویتامین دی ضدالتهاب است و با دریافت آن علاوه برتقویت دستگاه ایمنی، التهاب اندام های بدن ناشی از بیماری، درمان می شود.

خوراکی های مضر برای درد مفاصل

قندها

مواد غذایی فرآوری شده باعث تحریک آزادشدن پیام‌رسان‌های التهاب می‌شوند که سیتوکین نام دارند. برخی از این مواد غذایی شامل نوشابه‌های گازدار، شکلات، آب نبات و سایر شیرینی جات و تنقلات هستند. قند اضافی در بدن شما همچنین می‌تواند افزایش وزن و در نتیجه فشار به مفاصل را به دنبال داشته باشد.

نوشیدنی های شیرین

مصرف این نوشیدنی ها علاوه بر افزایش خطر ابتلا به دیابت و بیماری های قلبی، به دلیل وجود سایتوکین موجود در آنها منجر به انتشار التهاب در بدن می شود. تحقیقات اینطور نشان داده زنانی که روزانه بیش از یک قوطی نوشابه می نوشند، ۶۳ درصد بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به ورم مفاصل هستند.

گلوتن

افراد مبتلا به بیماری های خود ایمنی از جمله آرتریت روماتوئید احتمال بیشتری دارد پادتن های ضد گلوتن تولید کنند. اینها پادتن هایی مشابه با آن چه در بیماری سلیاک دیده می شوند، هستند و بر همین اساس است که بیماران مبتلا به سلیاک باید به شدت از مصرف گلوتن اجتناب کنند.
پژوهشگران همچنان نسبت به چگونگی اثرگذاری گلوتن بر آرتریت روماتوئید تردید دارند، اما می تواند با نفوذ پذیری افزایش یافته روده یا نشت روده ارتباط داشته باشد. برخی مطالعات فوایدی برای رژیم غذایی فاقد گلوتن یافته اند، در شرایطی که برخی دیگر تفاوتی مشاهده نکرده اند. به نظر می رسد افرادی که پادتن های ضد گلوتن تولید می کنند به طور مستقیم از فواید یک رژیم غذایی فاقد گلوتن بهره‌مند می شوند. برای دیگران، کاهش مصرف غذاهای کم ارزش که اغلب حاوی گلوتن هستند می تواند به صورت غیر مستقیم مفید باشد.

چربی غذا را محدود نمائید

مصرف زیاد روغن، به ویژه روغن های اشباع شده ارتباط کامل با بیماری قلبی، چاقی، برخی از سرطانها و شاید با واکنش تورمی بدن دارد . گر چه در «ورم مفصلی رماتیسمی شکل » مسئله مشکل تر از «آرتروز» است با وجود این، محدود کردن چربی غذا به کمتر از 30 درصد کل کالری، که بیش از ده درصد آن نباید از چربی اشباع شده باشد، برای مفاصل زیان آور نخواهد بود . و نیز چنین رژیم غذایی از چاقی و آرتروز جلوگیری می نماید . آرتروز در مفاصل ویژه، مخصوصا زانوها و رانها، در سالمندان، چه در مرد و چه در زن، به وجود می آید . در صورت وجود چنین عارضه ای رژیم کم چربی درد آن را کمتر می نماید.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار