عدم تخصیص تسهیلات داد تولیدکنندگان کوچک را در آورد

تولید کنندگان خرد و کوچک در جلسه هم اندیشی تجار و فعالان اقتصادی خراسان جنوبی از عدم اختصاص تسهیلات بانکی به این واحد‌ها گلایه کردند.

امروز در جلسه هم اندیشی تجار و فعالان اقتصادی که با حضور رئیس بسیج اصناف، بازاریان و فعالان اقتصادی کشور در شهرستان بیرجند برگزار شد، صاحبان مشاغل خرد، تولیدکنندگان، صادرکنندگان و فعالان اقتصادی به بیان مشکلات و چالش‌های پیش روی خود پرداختند.

عمده خواسته این افراد اختصاص تسهیلات به واحد‌های خرد بود و می‌گویند ادارات مربوطه و بانک‌های استان همکاری لازم را باین بخش ندارند.

نگاه رقیبانه برخی ادارات به بخش خصوصی، مهیا نبودن مسیر برای فعالان اقتصادی، نظارت‌های بیش از حدی که مانع انجام کار و ریسک پذیری می‌شود و توجه و حمایت نکردن از واحد‌های تولیدی کوچک و تعطیل از جمله گلایه‌های افراد حاضر در این جلسه بود.

رمضانی رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی بیرجند در این جلسه گفت: طبق پایشی که در سال۹۷ صورت گرفته است در استان نزدیک به ۶۰۰ واحد تولیدی وجود دارد که ۵۰ درصد آن‌ها یا به طور کامل تعطیل هستند و یا بیکاری پنهان دارند.

او توجه نشدن به این واحد‌های تولیدی را از مهم‌ترین علت تعطیلی آن‌ها دانست و ادامه داد: سیستم بانکی استان در مورد اعطای تسهیلات به واحد‌های تولیدی کوچک قفل شده است و تسهیلات فقط به واحد‌های تولیدی برند و خاص داده می‌شود.

احتشام رئیس اتاق بازرگانی بیرجند در ادامه بیان کرد: نظام تولید و توزیع توزیع در استان معیوب است و تولید کنندگان از وضع موجود راضی نیستند و تقاضا داریم که در بحث تولیدکنندگان کوچک نیز نظارت‌ها صورت بگیرد تا زیر سایه عدم توجه به نابودی نرسند.

او ادامه داد: در بحث مبادله و صادرات نیز تولیدکنندگان کوچک با مشکلاتی مواجه اند که تصمیم گیری‌ها در این مورد موثر و کارا نیست در نهایت منجر به تعطیلی واحد‌های بدون حامی می‌شود.

احتشام عنوان کرد: اتاق بازرگانی استان هزار و دو عضو دارد که از این تعداد ۸۰۴ فعال اقتصادی کارت بازرگانی دارند که ۱۹۸ کارت بازرگانی از این تعداد معتبر است، زیرا بخش اعظمی به دلیل مسائل ارزی توانایی تمدید کارت خود را ندارند.

واحدهای تولیدی از فرصت حمایتی دولت بهره مند شوند

حسن پور رئیس بسیج اصناف و بازاریان و فعالان اقتصادی کشور در پایان این جلسه گفت: در مورد شهرک های صنعتی تفاهم نامه ای را بسیج صنعت با معاون اول کشور منعقد کرده است که هزار واحد تولیدی در کشور تحت حمایت دولت قرار بگیرند که به دنبال آن، شما نیز در استان تان پیگیر سهمیه خود از این هزار واحد تولیدی باشید.

او افزود: مورد دیگر اینکه اگر در مورد مصوبات ریاست جمهوری موضوعی جا مانده است یا به طور مثال کارشناس کشوری سخت گیری و اذیت های بیجا می کند، موضوع را از طریق استان اطلاع داده و پیگیری کنید.

حسن پور بیان کرد: اینکه نظام توزیع معیوب است را قبول داریم و در بحث صادرات و واردات از طریق مرز افغانستان، تمام تلاش و پیگیری خود برای تقویت روابط را انجام می دهیم.

رئیس بسیج اصناف و بازاریان و فعالان اقتصادی کشور ادامه داد : اینکه بانک ها در استان شما ادعا می کنند که ۲۰ درصد منابع را برای تولیدکنندگان اختصاص داده اند را از سمت تهران پیگیری می‌کنیم تا اجحافی در حق تولید کنندگان خرد و کوچک صورت نگیرد.

او در پایان عنوان کرد: شرکت های دانش بنیان نقش بسیار مهمی در رشد اقتصادی دارد که باید تمرکز بیشتری را روی تقویت آن ها گذاشت و ما از سمت خود نیز تمام تلاش خود را برای کمک به این شرکت ها میکنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار