احتمال درگیری دستگاه تنفسی فوقانی و گوارشی در زیرسویه جدید کرونا بیشتر است

دبیر ستاد دانشگاهی مقابله با کرونا در آذربایجان غربی با اشاره به اینکه هنوز موج جدید کرونا در استان آغاز نشده ولی احتمال دارد به سرعت شروع شده و گسترش یابد، گفت: درگیری دستگاه تنفسی فوقانی و گوارشی در زیرسویه جدید بیشتر است.

دکتر سیدجلیل موسوی افزود: هر چند باید توجه داشت که بیماری کووید ۱۹، یک بیماری سیستماتیک بوده و می‌تواند دستگاه‌ها و اندام‌های مختلف بدن را درگیر کند ولی بیشترین علایم این زیرسویه در این ۲ منطقه مشاهده شده است.

وی اضافه کرد: تب و لرز، گرفتگی صدا، گلودرد، سرفه، آبریزش بینی، گرفتگی بینی، سردرد درازمدت، دردهای عضلانی، اسهال، تهوع و بی اشتهایی از جمله مهمترین علایم و نشانه های زیرسویه جدید کرونا به شمار می‌رود.

متخصص بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی درخصوص ویژگی‌های زیرسویه جدید کرونا ادامه داد: سرعت انتشار و انتقال بالا، شدت نسبتا خفیف بیماری و احتمال بیشتر دورزدن سیستم ایمنی از ویژگی‌های زیرسویه جدید اعلام شده است.

دکتر موسوی ادامه داد: احتمال می‌رود که این زیرسویه در اواخر دی و ماه‌های بهمن و اسفند، موجب بروز موج جدید در آذربایجان غربی شده و با توجه به سرعت انتشار و واگیری بالا، احتمال دارد تعداد زیادی بیمار شوند.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه احتمال بستری شدن ۵ تا ۱۰ درصد بیماران وجود دارد، با افزایش حجم بیماران، تعداد بستری‌ها نیز افزایش خواهد یافت.

زیرسویه جدید کرونا از سویه اومیکرون طی هفته‌های اخیر در کشورهای مختلف دنیا به ویژه شرق و جنوب شرق آسیا شیوع پیدا کرده و روند بیماری زایی آن همچنان ادامه دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.