۲۹ هزارتن خوراک آبزیان صادر شد

مدیرعامل اتحادیه تعاونی خوراک دام گفت: بنابر آمار تا دی ماه ۲۹ هزارتن خوراک آبزیان صادر شده است.

آقای مجید جعفری مدیرعامل اتحادیه تعاونی های خوراک دام در نشست خبری امروز گفت: علی رغم آنکه ظرفیت تولید خوراک دام آماده در کشور بالاست، اما کارخانه‌ها با ۳۰ تا ۴۰ درصد ظرفیت کار می‌کنند.

به گفته او، اخیرا تولید کارخانه‌ها به  ۷ میلیون تن کاهش یافته که بدین منظور برای استفاده دامداران از خوراک دام آماده فرهنگ‌سازی شود.

جعفری با بیان اینکه خوراک دام آماده در افزایش بهره وری و سلامتی تولیدات نقش بسزایی دارد، گفت: در سال‌های گذشته به سبب  کاهش حاشیه سود مرغداران و دامداران، آنها ترجیح می‌دهند که خودشان دستگاه‌‌‌‌های کوچکی را در محل‌های تولیدی بگذارند و خوراک دام تهیه کنند که برایشان ارزان تمام شود.اما از نظر بهداشتی این موضوع قابل بحث است.

او گفت: علی رغم ممنوعیت صادرات خوراک دام، اما بازار بسیار مناسبی در کشورهای اطراف برای ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون نفری وجود دارد.

جعفری ادامه داد: بنابر آمار ۸۵۲ کارخانه خوراک دام در کشور وجود دارد که با یک شیفت کاری، سالانه ۲۵ میلیون تن خوراک آماده تولید کنند.

به گفته او، پس از حذف ارز ترجیحی سرانه مصرف مردم در بخش مرغ و گوشت بسیار کاهش یافته است که همین امر در تقاضای خرید خوراک هم اثر گذاشته است. 

مدیرعامل اتحادیه تعاونی های خوراک دام گفت: پس از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی وزیر قول داد که صادرات خوراک انجام شود، اما طی ۸ ماه گذشته عملا هیچ خوراکی صادر نشده است.

او مشکل اصلی صادرات را بوروکراسی های اداری اعلام کرد و گفت: مشکل بروکراسی‌های اداری است، قرار است کارخانه‌ها کد IR  بگیرند، اما این پروسه علاوه بر هزینه بر بودن، یک سال طول می کشد. براین اساس تاکنون ۱۵ کارخانه کد IR گرفته‌اند.

جعفری گفت: در آخرین جلسه پیشنهاد کرده‌ایم اجازه بدهند کشورهایی که کد IR از ما نمی‌خواهند به آنها صادر کنیم اما هنوز پاسخی نشنیده‌ایم.

به گفته او، بنابر آمار تا دی ماه ۲۹ هزارتن خوراک آبزیان صادر شده است.

در ادامه مهدی مسعودی دبیر کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق ایران گفت: در هفتمین نمایشگاه جانبی خوراک دام، طیور و آبزیان با حدود ۸۰  شرکت حضور دارند که ۱۳ تا ۱۴ شرکت خارجی نمایندگی خواهند داشت. کارشناسان خارجی از جمله نیوزیلند و انگلیس در این نمایشگاه شرکت می کنند.

او گفت: وابستگی ۹۰ درصدی در تامین نهاده‌های طیور وجود دارد بنابراین استفاده از خوراک دام آماده به کاهش مصرف، بهره‌وری تولید و سلامت محصولات غذایی کمک خواهد کرد.

شعار این نمایشگاه خوراک سالم، فضای سالم، انسان سالم است و تلاش داریم که تعامل کارشناسی با کشورهای شرکت‌کننده داشته باشیم و همچنین بازاریابی را در کشورهای دیگر انجام بدهیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار