کاهش بارندگی‌ها عامل افزایش آلودگی هوا

مدیرکل هواشناسی استان قزوین گفت: در مجموع از اول مهر تاکنون ۵۱ روز هوای پایدار، ۱۲ روز نسبتا ناپایدار و ۴۴ روز ناپایدار در استان قزوین داشتیم.

شیخ الملوکی مدیرکل هواشناسی استان قزوین در نشست کارگروه اضطراری آلودگی هوا گفت: وارد سومین سال خشکسالی شده ایم و همین کاهش بارندگی‌ها باعث افزایش آلودگی هوا شده است. در مجموع از اول مهر تاکنون ۵۱ روز هوای پایدار، ۱۲ روز نسبتا ناپایدار و ۴۴ روز ناپایدار در استان قزوین داشتیم.

وی بیان کرد: هر چقدر هوا سردتر و متراکم‌تر شود، سیستم‌های بادی برای کاهش آلایندگی شکل نمی‌گیرد. از سوی دیگر به دلیل کاهش نزولات جوی و کاهش اختلافات دمایی، آلودگی بر جو استان حاکم می‌شود.

مدیر پیش بینی هواشناسی استان هم گفت: هر روز تا ارتفاع ۵ تا ۱۰ کیلومتری آسمان، وضعیت جوی استان برای ۵ روز آینده سنجیده و بر همین اساس پیش بینی‌های هواشناسی صادر می‌شود.

مهدی آخوندی افزود: با تشکیل سامانه جوی ناپایدار در استان شاهد بهبود نسبی وضعیت آلودگی هوا در استان هستیم.

وی ادامه داد: با نفوذ زبانه‌های پرفشار شاهد وزش باد در استان می‌شویم به طوری که تمامی استان قزوین حالت کارت پستالی می‌شود، اما در زمان حضور زبانه‌های کم فشار، وضعیت جوی در استان پایدار می‌شود.

مدیر پیش بینی هواشناسی استان گفت: اواخر هفته با ناپایداری جوی، بارش برف و باران کل منطقه را دربرگرفت و روز جمعه علیرغم اینکه مردم فکر می‌کردند هوای قزوین آلوده است، اما رطوبت قزوین بین ۹۰ تا ۱۰۰ بود و شاهد مه بودیم و ساعت ۱۰ شب با اشباع کامل رطوبت در استان روبه رو بودیم.

آخوندی گفت: امروز، فردا و پس فردا وضعیت جوی ناپایدار است و با جریان‌های شمالی همراه است که باعث پاکیزه شدن هوای استان قزویم می‌شود.

وی ادامه داد: با ایجاد ناپایداری در استان، شاهد وزش باد‌های جنوبی در استان می‌شویم و با توجه به خشک شدن دشت‌های الله آباد بدون نیاز به ورود ریزگرد‌ها از کشور عراق، خود دشت الله آباد به کانون ریزگرد‌ها و آلودگی هوا تبدیل می‌شود.

مدیرکل محیط زیست هم گفت: علیرغم ادعای هواشناسی مبنی بر وجود رطوبت و مه در هوای استان قزوین، مطابق با گزارش آنلاین ما با استفاده از دستگاه‌های پرتابل و سایت چهارراه ولیعصر، آلودگی هوا به ثبت رسید و از این دستگاه در سراسر دنیا استفاده می‌شود.

خضیر افزود: دستگاه‌های جدیدی که نصب می‌شود از فیلتر‌های نانو استفاده می‌کند و دقت آن‌ها بالاست.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار