واردات خودرو زمینه ساز کاهش قیمت می‌شود

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر واردات داشته باشیم هم قیمت خودرو داخلی پایین می‌آید هم کیفیت خودرو افزایش پیدا خواهد کرد و مطالبات مردم بی نتیجه نخواهد ماند.  

امروز میز اقتصاد به بررسی بحث واردات خودرو با حضور آقای توکلی مدیر کل دفتر خودرو وزارت صمت،آقای عباس پور سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس، آقای دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو و آقای جهرمی معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالا پرداخت.

سوال : تا کنون چند شرکت مجوز واردات خودرو  داشته اند؟

توکلی مدیر کل دفتر خودرو وزارت صمت: خوشبختانه با توجه به قانون ساماندهی خودرو و پس از آن مصوبه هیات دولت و در برج هشت ما اصلاحیه مصوبه را داشتیم  و وزارت صمت با همکاری بقیه به آن جنبه اجرایی بخشیدند.

تا کنون چهل و چهار هزار خودرو ثبت سفارش شده اند. ظرف یکسال ما بازار خودرو مان رقابتی خواهد شد. می خواهیم بازار خودرو کشور را به سمت رقابتی شدن پیش ببریم تا خودرو سازان ما هم در گردونه رقابت قرار بگیرند.شرکت های مختلفی ثبت سفارش انجام دادند و نمونه های خود را ارائه دادند و این به این معنا نیست که عرضه به تعویق خواهد افتاد.صد هزار دستگاه تا پایان سال عرضه خواهد شد. سازوکار عرضه هم در بورس پیش بینی شده است.

سوال: شما بازار واردات خودرو را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

عباس پور سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس: افزایش قیمت بی رویه خودرو باعث نگرانی رهبری و مردم شده است. ضرورتا باید واردات صورت بگیرد. تا شهریور امسال باید واردات صورت می‌گرفت و این در مجلس مصوب شده بود. اکنون ما در برج ۱۰ هستیم و این را تاخیر میدانیم،مجلس به دولت فشار آورد و ورود پیدا کرد و آیین نامه ها باعث شد این امر به تاخیر افتد. ما واقعا بزرگترین سرمایه اجتماعی مان مردم هستند. هر چه سریعتر باید واردات صورت بگیرد. فرایند باید سریع تر و استاندارد هم وضعیتش آن باید مشخص شود‌. ما توقع داریم که عوارض به گونه ای باشد که وارداتی ها گران به دست مردم نرسد. 

سوال :علت تاخیر تا کنون چیست؟

دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو:اشکال از وزارت صمت بوده است و مخاطب خود را افراد با سابقه در ابتدا قرار نداد و علت تاخیر در ابتدا این بود و اکنون این موضوع اصلاح شده است و اینکه وزارت صمت متولی وارد کننده در کشور نیست و نمی‌تواند باشد و به تنهایی امکان چنین چیزی را ندارد. وزارت صمت کنونی  با سال پیش کاملا متفاوت است. اکنون عوارض گمرکی و تعداد خودرو های اقساطی مشخص نیست. سود ما به عنوان واردکننده ۱۵ درصد است بر اساس کارفرما به علاوه هزینه حمل. قیمت به وارد کننده ارتباطی ندارد. استاندارد های ما باید سوخت معادل داشته باشد‌. وزارت صمت خیلی تلاش میکند اما تنها وزارت صمت مشکل گشا نخواهد بود.

سوال: شما میتوانید برای خودرو ها قیمت پایه در نظر گیرید؟

جهرمی معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالا: بعضی فرایند ها مانده است که وقتی تکمیل شود ما این موضوع را اعلام خواهیم کرد. ما از لحاظ زیر ساختی مشکلی نداریم و باید بحث های مکانیزم،استاندارد و... را بررسی کنیم‌. ما در جلسات جزئیات را بررسی می‌کنیم و به مردم اعلام می کنیم‌. با توجه به هماهنگی ها دریافت مابه‌التفاوت ما اجازه دریافت آن را نداریم و دستگاه های دیگر باید این کار را انجام دهند و این به تمام واردکنندگان ابلاغ خواهد شد.

سوال: سازوکار واردات چگونه است؟

توکلی: ما از بهمن سال گذشته سازوکار واردات را ایجاد کردیم. انجمن باید نقش پیشران را بازی کند. فرآیند ممکن است در ابتدا موجب رانت زیادی شود برای اینکه از این موضوع جلوگیری کنیم،خودرو ها در بورس عرضه می شوند و واردکنندگان انگیزه ای برای بازار سازی نخواهند داشت و سازوکار به صورتی است که میتواند عرضه اتفاق بیوفتد و تعرفه ها تغییر نخواهد کرد. خوشبختانه با همکاری ارگان های مختلف پیش بینی لازم برای تامین ارز انجام شده است و مشکلی ندارد‌. از هر طیفی در واردکنندگان وجود دارند و ۲۹ شرکت مجوز قطعی دارند. ده شرکت دیگر هم به زودی ثبت سفارش شان آغاز خواهد شد.

سوال: نظر شما چیست ؟

عباس پور: تنظیم بازار در واردات در نظر گرفته شده و قانون گذار همه موارد را در نظر گرفته و به اشتغال سازندگان خودرو هم فکر کرده است‌. اگر واردات داشته باشیم هم قیمت خودرو داخلی پایین می آید هم کیفیت خودرو ارتقاء پیدا خواهد کرد و مطالبات مردم بی نتیجه نخواهد ماند‌. 

سوال :انجمن واردکنندگان خودرو آمادگی کامل را دارند؟

دادفر: تمام همکاران من آمادگی همکاری به هر شکل ممکن را دارند اما گفتند که سود زیادی به ما خواهد رسید اما اگر این خودرو ها فروش نروند دولت در زیان با همکاران ما شریک خواهند شد؟ باید در زیان به ما کمک شود.

توکلی: شرکت ها سود و زیان خود را می‌سنجند و وارد یک رقابتی میشوند. ما عرضه خوبی را از واردکنندگان داخلی خواهیم داشت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
خداترس
۱۵:۴۶ ۱۹ دی ۱۴۰۱
قیمت بورس را هم خودتان بطور غیر مستقیم مشخص می نمائید و قیمت را انجنان بالا میبرید که می شود نزدیک به قیمت بازار آزاد ، بازاری که خودتان مسبب گرانی آن بوده اید . حنای شما دیگر رنگی ندارد .
Iran (Islamic Republic of)
فلفل
۲۱:۴۸ ۱۸ دی ۱۴۰۱
واردات خودرو در حالی که مکانیسم تعیین قیمت خودروهای وارداتی ،نه براساس قیمت واقعی خودرو بر حسب دلار ،که بر اساس شانتاژ بورس تعیین خواهد شد ،نه تنها نقشی در کاهش قیمت‌ها ندارد بلکه افزایش هم خواهد داد. ضمنا قیمت یک کیا سراتو که دو ماه قبل یک میلیارد بود امروز در جدول همین باشگاه خبرنگاران یک میلیارد و هفتصد میلیون !!!!بوده.
به نظر می‌رسد همان کسانی که دست اندر کار واردات خودرو هستند مقدمتا قیمت‌ها را پنجاه الی هفتاد درصد بالا بردند تا احیانا بعد از واردات ۱۰ درصدی کاهش دهند و در بوق و کرنا کنند که خودرو ارزان شد !!!!
Iran (Islamic Republic of)
فلفل
۲۱:۳۹ ۱۸ دی ۱۴۰۱
مجلس و دولت مسبب این وضعیت هستند.
آخرین اخبار