با ۱۶ حقیقت جالب سالم‌تر غذا بخورید حتی اگر نمی‌خواهید!

تغذیه صحیح می‌تواند انرژی و عملکرد ورزشی شما را افزایش دهد.

رژیم غذایی سرشار از غذا‌های کامل با محصولات غلات کامل و پروتئین بدون چربی به حفظ سلامت بدن کمک می‌کند. متخصصان تغذیه موافق هستند که غذا‌های فرآوری شده و شکر اضافه شده به طور کلی ایده‌ای بدی برای تغذیه هستند.

در ادامه دلایلی علمی برای در دستور کار قرار دادن رژیم غذایی و انتخاب غذا‌های سالم را ذکر می‌کنیم.

۱-تغذیه صحیح می‌تواند خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها را کاهش دهد

کلینیک مایو اعلام کرده که می‌توان تقریبا از ۲۵ درصد از موارد کلی ابتلا به سرطان از طریق انتخاب نوع رژیم غذایی عمدتا رژیم غذایی سرشار از میوه‌ها و سبزیجات پیشگیری کرد.

۲- یک رژیم غذایی سالم می‌تواند پوست شما را درخشان کند

به گفته آکادمی پوست آمریکا تحقیقات فزاینده‌ای نشان می‌دهند که غذا‌های غنی از کربوهیدرات با شاخص گلیسمی بالا به این معنی که به سرعت قند خون شما را افزایش می‌دهند می‌توانند باعث ایجاد آکنه پوستی شوند.

۳-باعث صرفه جویی در هزینه مالی شما می‌شود

نتیجه یک مطالعه بزرگ از دانشکده بهداشت عمومی هاروارد نشان داد که رژیم‌های غذایی ناسالم سرشار از غذا‌های فرآوری شده یک دلاری در طول روز بیش از رژیم‌های سالم پر از غذا‌های کامل هزینه به همراه دارد.

۴- تغذیه صحیح می‌تواند باروری مردان را بهبود بخشد

نتیجه مطالعه‌ای صورت گرفته در سال ۲۰۱۷ میلادی نشان می‌دهد که رژیم غذایی مدیترانه‌ای که شامل غلات کامل، میوه ها، سبزیجات، لوبیا، گیاهان، ادویه جات ترشی جات، آجیل و چربی‌های سالم مانند روغن زیتون با افزایش تعداد اسپرم مرتبط است. در همین حال، تعدادی از مطالعات نشان داده اند که مردان چاق تعداد اسپرم کم تری دارند و اسپرم غیر طبیعی در آنان بیش‌تر است.

۵- یک رژیم غذایی متعادل می‌تواند خلق و خوی شما را بهبود بخشد

بر اساس یک بررسی اپیدمیولوژیک در سال ۲۰۱۷ میلادی افرادی که میوه‌ها و سبزیجات بیش تری با پروتئین و چربی بدون چربی مصرف می‌کنند نتایج بهتری را بر روی سلامت روان خود تجربه می‌کنند.

۶- می‌تواند سطح انرژی شما را افزایش دهد

پژوهشگران دانشکده پزشکی هاروارد می‌گویند تغذیه صحیح می‌تواند انرژی شما را افزایش داده و عملکرد ورزشی شما را افزایش دهد.

۷- تغذیه سالم می‌تواند به پیشگیری از دیابت کمک کند

به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها و کلینیک مایو یک رژیم غذایی سالم می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش دهد که رژیم غذایی و ورزش می‌تواند به پیشگیری از آن کمک کند.

۸-می‌تواند طول عمر شما را افزایش دهد

مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های ایالات متحده اعلام کرده افرادی که خوب غذا می‌خورند بیش‌تر عمر می‌کنند و عوارض مرتبط با سلامتی کم تری دارند بنابراین از وقت اضافی لذت می‌برند.

۹- انتخاب غذا‌های سالم برای قلب می‌تواند به جلوگیری از بیماری‌های قلبی عروقی کمک کند

به گفته انجمن قلب آمریکا و کلینیک مایو نتایج بسیاری از مطالعات نشان می‌دهند که خوردن یک رژیم غذایی سالم می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی از جمله حملات قلبی و سکته را کاهش دهد.

۱۰- درست غذا خوردن می‌تواند از حافظه شما محافظت کند

مطالعات زوال عقل و اختلالات شناختی سالمندان نشان داده افرادی که از رژیم‌های غذایی سالم پیروی می‌کنند کمتر به زوال عقل و آلزایمر مبتلا می‌شوند.

۱۱- برخی غذا‌ها می‌توانند فشار خون بالا را کاهش دهند

نتایج مطالعات منتشر شده در مجله پزشکی نیوانگلند و JAMA نشان داده اند که یک رژیم غذایی سالم می‌تواند فشار خون شما را کاهش دهد. رژیم غذایی DASH با هدف کاهش فشار خون که سرشار از سبزیجات، میوه ها، غلات کامل و لبنیات کم چرب است اثربخشی خاصی را نشان داده است.

۱۲- رژیم غذایی سرشار از کلسیم می‌تواند از سلامت استخوان‌ها محافظت کند

موسسه ملی بهداشت می‌گوید که خوردن یک رژیم غذایی سالم به ویژه شامل کلسیم و ویتامین D می‌تواند خطر پوکی استخوان و از دست دادن استخوان را کاهش دهد.

۱۳-می تواند حس خواب خوبی را به شما بدهد

یک بررسی عمده از تحقیقات تغذیه نشان داد که یک رژیم غذایی سالم می‌تواند مدت و میزان خواب شما را بهبود بخشد.

۱۴- کاهش چربی‌های ناسالم می‌تواند کلسترول شما را کاهش دهد

به گفته دانشکده بهداشت عمومی هاروارد حذف چربی‌های بد عمدتا چربی‌های ترانس، اما برخی از چربی‌های اشباع شده از رژیم غذایی می‌تواند به کاهش کلسترول شما کمک کند.

۱۵- تغذیه سالم خطر احتمال ابتلا به سنگ کلیه را کاهش می‌دهد

بر اساس مطالعه‌ای که نتیجه آن در مجله انجمن نفرولوژی آمریکا منتشر شد شما می‌توانید خطر ابتلا به سنگ کلیه را با یک رژیم غذایی سالم کاهش دهید.

۱۶- می‌تواند به دفع بیماری کمک کند

به گفته دانشکده پزشکی هاروارد یک رژیم غذایی سالم با مقدار زیادی میوه و سبزیجات می‌تواند ایمنی شما را تقویت کرده و از بیمار شدن تان جلوگیری کند.

منبع: فرارو

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار