واکنش کره شمالی به اظهارات گوترش:

قدرت هسته‌ای ما واقعیتی ابدی و محونشدنی است

کره شمالی به اظهارات دبیرکل سازمان ملل که برنامه هسته‌ای پیونگ یانگ را "خطری آشکار و فعلی" معرفی کرده بود، واکنش نشان داد.

کره شمالی اظهارات آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد را که برنامه هسته‌ای پیونگ یانگ را "خطری آشکار و فعلی" معرفی کرده بود، محکوم کرد.

پیونگ یانگ شنبه شب با انتشار بیانیه‌ای گوترش را به اتخاذ استاندارد‌های دوگانه و از بین بردن اعتماد جامعه بین المللی به سازمان ملل متهم کرد.

کره شمالی تاکید کرد که در اختیار داشتن تسلیحات هسته‌ای "یک واقعیت تلخ است که نمی‌تواند برای همیشه پاک شود" و باقی خواهد ماند.

در بیانیه‌ای که جو چول سو، مقام وزارت خارجه کره شمالی صادر کرد، آمده است: «گوترش حجم انبوه تسلیحات هسته‌ای آمریکا و انتقال آن به شبه جزیره کره را نادیده می‌گیرد، وی اظهارنظر بسیار نادرستی مطرح کرد هنگامی که گفت کره شمالی خطری آشکار و پابرجاست و سیاست‌های مشروع و معقول ما برای تقویت توانمندی هسته‌ای را غیر قانونی توصیف کرد.»

چول گفت: «هرچقدر هم که آمریکا و قدرت‌های وابسته به آن ناامیدانه تلاش کنند، موضع بین‌المللی کره شمالی به عنوان کشوری دارای سلاح هسته‌ای، واقعیتی ابدی و غیر قابل محو باقی خواهد ماند.»

به گزارش روسیا الیوم، این مقام کره شمالی خاطرنشان کرد که ژاپن به دلیل گذشته خود هیچ گونه حق اخلاقی و قانونی برای عضویت در شورای امنیت سازمان ملل ندارد.

گوترش روز پنجشنبه در جریان نشست شورای امنیت در مورد حاکمیت قانون به ریاست یوشیماسا هایاشی، وزیر امور خارجه ژاپن، گفت: «برنامه غیرقانونی تسلیحات هسته‌ای که توسط جمهوری دموکراتیک خلق کره دنبال می‌شود، نشان‌دهنده یک خطر آشکار و فعلی است و خطرات و تنش‌های ژئوپلیتیکی را به سمت خود سوق می‌دهد. این مسئولیت پیونگ یانگ است که به تعهدات بین المللی خود عمل کند و به میز مذاکره بازگردد.»

اخیراً، کره شمالی توانایی‌های موشکی و نظامی خود را افزایش داده و در سال گذشته چندین آزمایش‌های موشکی بالستیک انجام داده است.

بسیاری از تحلیلگران پیش بینی کردند که پیونگ یانگ در سال جاری آزمایش هسته‌ای انجام خواهد داد.

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در این ماه خواستار گسترش زرادخانه هسته‌ای کشورش و توسعه موشک‌های بالستیک قاره‌پیما در پاسخ به آنچه که پیونگ یانگ دشمن آمریکا و کره جنوبی معرفی می‌شود، شد.

در همین حال، یونهاپ امروز یکشنبه به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داد، کره جنوبی به دنبال از سرگیری گفتگو با آمریکا در مورد مسائل حقوق بشر کره شمالی است. دو کشور آخرین بار در سال ۲۰۱۶ درباره بهبود وضعیت حقوق بشر کره شمالی گفتگو کردند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۳:۳۸ ۲۵ دی ۱۴۰۱
درود بر شرفتون....
آخرین اخبار