در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

اهمیت موسیقی فیلم؛ روایت فراز و فرود‌ها

یک کارشناس موسیقی گفت: در موسیقی فیلم، فضاسازی بسیار مهم است و برای انتخاب ساز و ارکستر ابتدا باید به فضا سازی فکر کرد.

مسعود حسینی، کارشناس موسیقی گفت: موسیقی فیلم موسیقی است که برای فیلم ساخته می‌شود. قطعا تم اصلی و بن مایه موسیقی باید نو باشد چرا که هر داستان جدیدی یک موسیقی جدید می‌خواهد، این موضوع جزو ویژگی‌های اصلی است که هر آهنگساز باید رعایت کند.

به گفته حسینی، آهنگساز برای ساخت موسیقی فیلم باید درنظر بگیرد که چه شور و هیجانی را قرار است با توجه به پلان‌ها و سکانس‌های فیلم به موسیقی بدهد، و با توجه به تمامی این موارد برای یک فیلم اقدام به ساخت موسیقی کند.

این کارشناس موسیقی گفت: اوج و فرود‌ها، غم و شادی ها، روایت مهربانانه کارگردان در فیلم، مفهوم وطن دوستی، ژانر وحشت و ماورالطبیعه در ساخت موسیقی نکات مربوط به خود را را می‌طلبد که تمام این‌ موارد باید توسط آهنگساز رعایت شود تا بتواند حق مطلب آن بخش از داستان فیلم را ادا کند.

حسینی گفت: اینکه در سکانس یک فیلم چه چیزی پر رنگ‌تر است قطعا آن موضوع در موسیقی پررنگ خواهد بود و با درجه اولویت های متفاوت از زیاد تا کم در موسیقی نیز باید رعایت شود.

او می‌گوید: در موسیقی فیلم، فضاسازی بسیار مهم است، اینکه ما چه سازی را می‌خواهیم انتخاب و ارکستر را چگونه تنظیم کنیم ابتدا باید به فضا سازی فکر کنیم، چون امکان دارد این فضا سازی با کوچک‌ترین و کمترین ارکستر و صدا هم امکان انجام آن به بهترین وجه انجام بشود که معنی آن بخش از فیلم را خیلی خوب به بیننده برساند، همچنین یک آهنگساز می‌تواند بخواهد با یک ارکستر مفصل و تعداد ساز‌های بسیار زیاد و حجیم یک فیلم را همراهی کند.

وی افزود: در ساخت موسیقی فیلم اینکه کارگردان و آهنگساز حرف یکدیگر را به خوبی بفهمند مسئله  مهمی است که به ساخت یک موسیقی فاخر کمک می‌کند، در این راستا تیم‌های بسیاری‌های هستند که سال‌های زیادی با یکدیگر کار کرده اند.

این کارشناس موسیقی گفت: از میان تیم‌هایی که کارگردان‌ها و آهنگسازان بسیاری برای ساخت موسیقی همکاری می‌کنند می‌توان به مهم‌ترین آن‌ها جان ویلیامز آهنگساز اشاره کرد که با اسپیلربرگ سال‌ها کار می‌کند و یا دنی الفمن در جایگاه آهنگساز که با تیم برتون کارگردان سال‌ها یک گروه هستند و ظاهرا حرف هم را خوب می‌فهمند، گر چه این کارگردان‌ها در رزومه‌ی کاری خود فیلم‌هایی دارند که با آهنگساز‌های ساخته شده که در حوزه تخصص آن آهنگساز بوده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار