در مقایسه با پارسال:

میزان بارش‌ها در استان همدان ۳۶ در صد کاهش یافت

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان گفت: میزان بارش‌های امسال ۳۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش دارد به‌طوریکه در سال گذشته ۱۱۴ میلی‌متر بارش در استان رخ داده بود.

محمد ضروری با بیان اینکه اگرچه بارش خوبی را در روز‌های گذشته شاهد بودیم، اما هنوز هم از میزان بارش‌هایی که باید داشته باشیم، عقب هستیم، گفت: همچنین میزان بارش در میانگین بلندمدت ۱۳۴ میلی‌متر بوده که امسال ۴۵ درصد نسبت به بلندمدت عقب هستیم.

او از ابتدای سال آبی تاکنون ۷۳ میلی‌متر بارش در استان همدان به ثبت رسیده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با اشاره به اینکه تا کنون حجم آب سد اکباتان یک میلیون و ۳۰۰ هزار مترمکعب است، افزود: تا کنون سه درصد از حجم مخزن سد اکباتان آب دارد که عدد مناسبی نیست و بارش‌های فعلی نیز هنوز به روان‌آب تبدیل نشده و با گرم شدن هوا آب های ناشی از برف  وارد سد خواهد شد.

ضروری با بیان اینکه امسال سومین سال خشکسالی را داشتیم، گفت: کاهش میزان بارندگی اثر تشدیدکننده‌ای در کاهش رواناب‎‌ها و سطح آب‌های زیرزمینی دارد.

او  با اشاره به اینکه پاییز خشکی را پشت سرگذاشتیم، افزود: پیش‌بینی‌ها می‌گوید برای تابستان سخت باید آماده باشیم البته با توجه به انتقال بین حوضه‌ای آب از تالوار چالش جدی برای تأمین آب شرب همدان نخواهیم داشت، اما می‌طلبد شهروندان مدیریت مصرف آب را مدنظر قرار دهند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با تأکید بر کاهش سطح کشت محصولات پرآب‌بر، گفت: با توجه به کاهش سطح آب‌های زیرزمینی و سطحی کشاورزان نیز باید نسبت به کاهش سطح کشت محصولات پرآب‌بر اقدام کرده و از کشت دوم پرهیز کنند.

ضروری با بیان اینکه نصب کنتور‌های هوشمند برروی چاه‌های کشاورزی همچنان در حال پیگیری است، بر استفاده بهینه از آب در صنعت و استفاده از تصفیه پساب فاضلاب در صنایع تأکید کرد.

او با اشاره به اینکه با تمهیدات دیده شده سال آینده را بدون مشکل سپری خواهیم کرد، تاکید کرد: با وجود اینکه سد اکباتان ذخیره مناسبی ندارد، اما با انتقال آب از تالوار مشکلی در تأمین آب شهر همدان نداریم.

او تصریح کرد: تا کنون ظرفیت ایجاد شده برای انتقال آب از تالوار به همدان ۱۸۰۰ لیتر در ثانیه است در حالیکه نیاز فعلی شهر همدان ۱۶۵۰ تا ۱۷۰۰ لیتر در ثانیه است و در تابستان به ۲۰۰۰ تا ۲۲۰۰ لیتر در ثانیه می‌رسد که با تکمیل خط انتقال آب از تالوار به طور کامل به بهره‌برداری خواهد رسید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.