توپ‌بازی سوئد و ترکیه پشت در‌های بسته ناتو

وزیر خارجه سوئد ادعا کرد استکهلم اقدامات لازم برای پیوستن به ناتو را انجام داده و اکنون توپ در زمین ترکیه است.

وزیر خارجه سوئد با انتقاد از مانع تراشی‌های ترکیه در راه عضویت این کشور در ناتو اعلام کرد کشورش شروط تفاهمنامه امضا شده با آنکارا در سال گذشته را برآورده کرده و اکنون توپ در زمین ترکیه است.

«توبیاس بیلستروم» وزیر خارجه سوئد در حاشیه اجلاس داووس در گفتگویی با شبکه تلویزیونی الجزیره گفت: ترکیه باید هرچه زودتر با عضویت سوئد در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ناتو موافقت کند.

او گفت: من می‌خواهم اشاره کنم که عضویت ما و فنلاند در سازمان ناتو منوط به تفاهمنامه‌ای است که سال گذشته در نشست ناتو با ترکیه امضا کردیم. در این تفاهمنامه به نکاتی و مطالبی اشاره شده بود که ما باید آن‌ها را برآورده می‌کردیم. ما طی ماه‌های گذشته آن‌ها را انجام داده ایم. ما ایمان داریم هر کاری لازم بوده است، انجام داده ایم و اکنون توپ در زمین ترکیه است تا اقدامات و مقدمات عضویت ما را در سریعترین زمان ممکن فراهم کند.

پیش از این آنکارا از استکهلم خواست برای عضویت در ناتو، اقدامات لازم را علیه گروه‌های تروریستی انجام دهد. با این حال، یک دادستان سوئدی با این استدلال که تظاهرکنندگان از حق خود برای آزادی بیان استفاده کرده‌اند، از آغاز تحقیقات خودداری کرد.

امتناع از پیگرد قانونی به این معنی است که یک گروه تروریستی می‌تواند هر اقدامی را که بخواهد در سوئد انجام دهد. «عمر چلیک» سخنگوی حزب عدالت و توسعه  روز دوشنبه به خبرنگاران گفته است: «این می‌تواند سران کشور‌های دوست را تهدید کند.»

این در حالی است که در ادامه مخالفت ترکیه با پیوستن سوئد و فنلاند به ائتلاف نظامی ناتو به دلیل عدم همکاری با آنکارا در زمینه تروریست‌های پ‌ک‌ک، اردوغان اعلام کرد اگر سوئد نتواند اقدامی علیه پ‌ک‌ک انجام دهد، ممکن است تنش در روابط دو کشور تشدید شود. اردوغان گفته است سوئد و فنلاند باید ۱۳۰ تروریست را به ترکیه تحویل بدهند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار