توصیه‌های طب ایرانی برای کاهش ایجاد خشکی در پوست

متخصص طب ایرانی گفت: رعایت طب ایرانی نقش مهمی در کاهش و بهبود بیماری‌های پوستی دارد.

راضیه نبی میبدی متخصص طب ایرانی گفت: خشکی پوست یکی از مواردی است که در زمینه مشکلات پوستی افراد را درگیر می‌کند و معمولاً به دنبال کاهش رطوبت پوست ایجاد می‌شود همچنین در افراد دارای مزاج خشک شایع‌تر است.

او تصریح کرد: برخی بیماری‌های پوستی از جمله پسوریازیس و درماتیت اتوپیک باعث خشکی پوست می‌شود که باید در زمینه علائم پوستی از قبیل خشکی و خارش پوست به آن توجه کرد.

متخصص طب ایرانی ادامه داد زمان شروع علامت خشکی پوست و عادت‌هایی که فرد در زندگی دارد از جمله رژیم غذایی، نحوه استحمام، مواد شوینده که فرد استفاده می‌کند نیز اهمیت دارد همچنین تغییرات آب و هوا بر اساس فصول و منطقه جغرافیایی نیز در ابتلا به خشکی پوست موثر است.

نبی بیان کرد: ورزش بیش از حد نیز باعث تحلیل رطوبت پوست و افزایش خشکی در بدن می‌شود همچنین بی خوابی به افراط به خصوص اگر فرد شب نخوابد یا کم بخوابد سبب ایجاد خشکی مغز می‌شود و خواب روز آن را جبران نمی‌کند پس بی خوابی باعث ایجاد افسردگی و تشکیل خشکی پوست می‌شود.

نبی با اشاره به نقش روان سالم در بیماری‌های پوستی تصریح کرد: خشم، غم و اندوه در افراد می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد این مسئله شود و باید فرد به مواردی بپردازد که مفرح باشد همچنین استحمام با آب خیلی گرم و استفاده از سونا و جکوزی خشکی پوست را افزایش می‌دهد.

او گفت: مصرف برخی مواد غذایی از جمله بادمجان، گوشت شتر، گوشت گاو و فرآورده‌های آن شامل سوسیس، کالباس، همبرگر و پیتزا همچنین استفاده از سرخ کردنی، فست فود و ادویه زیاد از جمله مصرف زنجبیل و دارچین، خرما، گردو، ترشیجات و هر ماده بامزه ترش مانند رب گوجه صنعتی و قهوه، نسکافه، کاکائو و انواع شکلات باعث تشدید خشکی پوست می‌شود.

او بیان کرد: مواد غذایی که دارای رطوبت مناسب هستند از جمله مویز، هویج و ترکیبات غذایی حاوی آن از جمله مربای هویج، خورشت هویج و هویج آب و میوه‌هایی مانند انجیر و سیب مصرف شود و ترکیبات آن شامل مربای سیب و کمپوت و خورشت سیب همچنین کدو در بین مواد غذایی گزینه مناسبی است که باید به صورت بخارپز و حلوای کدو در ترکیب خورشت استفاده شود.

او ادامه داد: استفاده از بادام نیز به صورت پوست، معمولی و جویدن برای پوست مفید است، اگر افراد آن را به صورت شیر بادام و در غذا‌ها و خورشت‌ها مصرف کنند، از خواص آن بهره مند می‌شوند.

نبی بیان کرد: برای تهیه شیر بادام، بادام را پوست کنند و با مقدار کمی آب داخل مخلوط کن بریزند که بادام‌ها پودر شوند سپس یک تا دو لیوان آب به آن اضافه و مجدد با هم مخلوط کنند و با توجه به وضعیت مزاجی و تمایل افراد به مصرف شیرینی با شکر یا عسل میل کنند همچنین مصرف خاکشیر، تخم قدومه و تخم بالنگو به صورت شربت نیز مفید است.

متخصص طب ایرانی تصریح کرد: استحمام با آب نیم گرم و شستشوی بدن با لعاب ختمی و لعاب اسفرزه باعث کاهش علائم پوست خشک می‌شود و چرب کردن بدن با روغن بادام شیرین، بنفشه و کدو بعد از حمام می‌تواند کمک کننده باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار