شاه چقدر خورد؟ چقدر برد؟

ثروت خانواده پهلوی افسانه‌ای است که حالا این روزها در مورد میزان این ثروت و آنچه از ایران خارج شده بحث های زیادی مطرح شده ولی تا کنون هیچکس جز خود محمدرضا پهلوی نمی‌داند که هنگام خروج از ایران در ۲۶ دی ۱۳۵۷دقیقا چه مقدار پول با خود خارج کرده است.

 افراد فراوانی هستند که ادعا می‌کنند از میزان دارایی محمدرضا پهلوی خبر دارند. از تخمین بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون دلار «باربارا والترز» از شبکه ABC گرفته تا بیش از یک میلیارد دلار «الکساندر کاکبرن» ستون‌نویس و همین‌طور ۵۶ میلیارد دلار که مسئولان دولت ایران در این باره گمانه‌زنی می‌کنند.

البته محمدرضا پهلوی هیچ سند مالی مشخصی شامل میزان دارایی‌های سالانه‌اش به جایی ارائه نمی‌داده است، اما آن‌طور که رابرت آرمائو (یک کارشناس روابط عمومی) تعریف می‌کند، شاه به او گفته بود که «بسیار کمتر از بسیاری از میلیونر‌های آمریکایی ثروت دارد.»

آرمائو با مخالفت با تخمین‌های میلیاردی عده‌ای می‌گوید که ثروت شاه به همان تخمین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون دلار مورد ادعای «باربارا والترز» نزدیک‌تر است. آرمائو در آپریل ۱۹۸۰ یعنی یک سال پس از پیروزی انقلاب به روزنامه «کریستین ساینس مانیتور» می‌گوید: «من خبرنگاران فراوانی را دیده‌ام که حدود یک سال برای یافتن میلیارد‌ها سرمایه‌ای که شاه باید داشته باشد، جست‌وجو و تلاش کرده‌اند. آن‌ها به این نتیجه رسیده‌اند و شما هم به این نتیجه رسیده‌اید که نمی‌توانید میلیارد‌ها دلار را مخفی کنید. اگر واقعا این مقدار پول وجود داشته باشد، یک نفر باید بداند که کجاست.»

برای اینکه بفهمیم محمدرضا واقعا چقدر سرمایه داشته باید سراسر دنیا را بگردیم. او یا پول‌هایش را سرمایه‌گذاری کرده یا آن‌ها را به شکل سپرده در بانک‌های کشور‌های مختلفی قرار داده که اسرار امور مشتریانشان را حفظ می‌کنند؛ به‌خصوص در برابر دولت‌های خارج!

یکی از افرادی که چنین جست‌وجویی انجام داده، «پاول اُدوایر» است؛ وکیلی که جمهوری اسلامی ایران به خدمت گرفت تا حقیقت را پیرامون ثروت شاه جست‌وجو کند. اُدوایر می‌گوید که اگر «قدرت احضاریه‌دادن» هم داشت، باز پنج سال طول می‌کشید تا این کار را انجام دهد.

او از طرف حکومت جدید ایران استخدام شد تا اموال از دست‌رفته را به کشور بازگرداند. در یک شکایت قانونی که در نیویورک علیه محمدرضا پهلوی صورت گرفت، ایران بازگشت چیزی حدود ۵۶ میلیارد دلار از شاه و حدود ۳ میلیارد دلار از خواهرش اشرف را درخواست کرد. آقای اُدوایر و موکلش یعنی جمهوری اسلامی با جمع‌کردن اعدادی که می‌گفتند از طریق شرکت ملی نفت ایران خارج شده و «بی‌حساب» بوده به این عدد رسیدند.

راجر بویل (عضو تیم حقوقی شاه) نیز می‌گوید که شکایت ارائه‌شده توسط آقای اُدوایر «بسیار مبهم» است. در این شکایت، آقای اُدوایر ادعا می‌کند که شاه پول را دزدیده و آن را به بنیاد پهلوی داده است و سپس آن را از بنیادی دزدیده است که آقای اُدوایر می‌گوید، توسط شاه اداره می‌شده است. او همچنین به واسطه رنج‌هایی که بنیاد پهلوی متحمل شده، درخواست خسارت کرد.

در گزارش دفتر مبارزه با جرایم سازمان ملل در خصوص دزدی‌ها و ثروت‌های دیکتاتور‌های جهان نیز دارایی پهلوی‌ها بیش از ۳۵ میلیارد دلار تخمین زده شده است.

«مانیتور» همچنین نوشته است تا زمان انتشار گزارش،  بیشتر مستندات در مورد ثروت محمدرضا پهلوی در تهران تهیه شده است. به نوشته این نشریه اینترنتی، یک منبع در حوزه بانک‌داری می‌گوید در ایران صد‌ها جست‌وجوگر مشغول جمع‌آوری اطلاعات از بانک‌ها و شرکت‌های سابق شاه هستند تا ببینند که سرمایه‌اش کجا رفته است؟ چیزی که آن‌ها یافته‌اند این بوده که وقتی محمدرضا پهلوی در قدرت بود، او و خانواده‌اش بخش قابل توجهی از بنیان‌های صنعت ایران را تحت کنترل داشتند.

خانواده شاه دارای سهم اصلی در صنایعی از اتومبیل و آلومینیوم گرفته تا املاک و هتل‌ها داشتند. شاه شخصا دارای یک بودجه شخصی بود که از خزانه برداشته می‌شد و بر اساس گزارشی از ۴۳ میلیون تا یک میلیارد دلار در یک سال متغیر بود.

با این وجود، «زمین» اساس ثروت پهلوی بود. وقتی رضا خان، پدر محمدرضا به تبعید فرستاده شد، واشنگتن‌پست نوشت که «او ادعای مالکیت ۱۰ درصد از زمین‌های کشور را می‌کند». محمدرضا، برخی از زمین‌ها را به کشاورز‌ها بازگرداند تا از نارضایتی‌ها بکاهد، ولی کسر بسیار بزرگی از آن‌ها را نیز نگه داشت. مقداری از این زمین‌ها فروخته شد تا سرمایه لازم برای سرمایه‌گذاری شاه در جایی دیگر را تأمین کند.

درصد قابل توجهی از این سرمایه‌گذاری‌ها در ایران انجام شده بود. باتوجه به اسنادی که توسط جمهوری اسلامی ایران پیدا شد، مشخص است که شاه و خانواده‌اش موارد زیر را تحت اختیار داشته‌اند:

 مقدار عظیمی از کسب‌وکار اتومبیل در ایران. شاهزاده شمس، خواهر بزرگ‌تر شاه از طریق دخترش کنترل «فیات» را داشت و غلامرضا، برادر ناتنی شاه نیز یک کارخانه مونتاژ تراکتور را تحت تملک داشت. خانواده شاه همچنین از طریق بنیاد پهلوی شرکای «جنرال موتورز»، «هوندا» و «جیپ» بودند.

صنعت ساخت و ساز؛ درگذشته به سختی می‌توانستید ساختمانی را در ایران بیابید که هیچ ارتباطی به خاندان پهلوی نداشته باشد. بنیاد پهلوی همچنین بخش اعظم استراحتگاه‌ها و املاک را در اختیار داشت.

سرمایه‌گذاری‌هایی نیز در بخش‌های چوب، منسوجات، توزیع فیلم، کشاورزی، ارتباطات، کامپیوتر، حمل‌ونقل، معدن، دارو، تجهیزات حفاری نفت و فعالیت‌های ورزشی انجام داده بودند.

بر اساس گفته‌های آرمائو، «شاه هیچ سرمایه‌گذاری در ایالات متحده انجام نداده بود». به هرحال او از فاش‌کردن نام مکان‌های خارج از آمریکا که شاه در آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده خودداری می‌کند و تنها می‌گوید: «دنیای بزرگی است!»

عده کثیری معتقدند که شاه اموالش را به بانک‌های سوییس منتقل کرده که نسبت به نگهداری اسرار مشتریان شهرت جهانی دارند. برای شکستن این نفوذناپذیری، ایران یک شرکت حقوقی در سوییس را به عنوان نماینده استخدام کرد. آن زمان دولت سوییس درخواست ایران را برای گرفتن دارایی‌های شاه و خانواده‌اش رد کرد. علاوه بر سوییس، آن‌طور که اُدوایر می‌گوید، ایران وکلایی در فرانسه و اسپانیا نیز به خدمت گرفت.

اگر به نظرتان اعداد بالا به اندازه کافی بزرگ نیستند، باید بدانید که تورم دلار از سال ۱۹۷۹ تا ۲۰۲۳ برابر است با ۴۰۹ درصد. به بیان دیگر، هر یک میلیون دلار در آن سال‌ها برابر است با ۴.۹ میلیون دلار کنونی.

خانواده سلطنتی و بنیاد، بانک خودشان را داشتند؛ بانک عمران. این بانک بنا بود که در پروژه‌های توسعه سرمایه‌گذاری کند. سرمایه‌گذاری‌هایی نیز در بخش‌های چوب، منسوجات، توزیع فیلم، کشاورزی، ارتباطات، کامپیوتر، حمل‌ونقل، معدن، دارو، تجهیزات حفاری نفت و فعالیت‌های ورزشی انجام داده بودند.

حالا امروز سخنگوی دولت رسیدگی محاکم صالح به وضعیت اموال به غارت رفته مردم ایران توسط رژیم پهلوی را خواستار شده و در واکنش به ادعا‌های فرح دیبا درباره خارج نکردن اموال و جواهات از ایران در دی ۵۷ گفت: این را به فال نیک می‌گیرم که بعد از ۴۴ سال بعضی‌ها یادشان بیفتد که باید نسبت به اقدامات و غارتگری‌های خود و این که اموالی رفته یا نرفته پاسخگو باشند.

منبع: ایسنا

برچسب ها: شاه ، خاندان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۴ ۰۳ بهمن ۱۴۰۱
فک کنم خیلی کتر از خاوری ها و زنجانی ها و ....دیگر اقازاده ها برده باشه ولی باز لعنت برش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۲ ۰۲ بهمن ۱۴۰۱
به قول حضرت آقا رژیم منحوس پهلوی
Iran (Islamic Republic of)
سیاوش
۱۹:۳۱ ۰۲ بهمن ۱۴۰۱
باعرض سلام وخسته نباشیداین یه واقیت ونمیشه ازش فرارکردشماتوی ایران دیدیدکه رژیمی یاحکومتی روی کار بیاد که موفق بشه درد این مردم بیچاره رودرمان کنه امکان نداره کشور مافقط هشتادملیون نفرجمعیت داره چین نزدیک به دومیلیارد نفرجمعیت داره یه بیکاریایه دوزدتوی این کشورنیست فقط باعث تاسف توی کشوری که پانزده کوه طلا این همه معادن نفت و گاز خیلی چیزهای دیگه وجودداره این همه فقر بدبختی وجودداره چراکسی جوابگونیست حرف میزنی ولی عمل نمیکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۹ ۰۳ بهمن ۱۴۰۱
این چرت و پرت ها رو کی بهت گفته که تو چین دزد و بی کار نیست؟! یا اینکه توی کشور 15 تا کوه طلا هست رو کی بهت گفته ؟ دقیقا کی ؟ با همین حرف های پوچ دارید کشور رو خراب می کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۵ ۰۲ بهمن ۱۴۰۱
این قدر دزدیده که تا 10 نسلش هم به خوشی زندگی خواهند داشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۰ ۰۱ بهمن ۱۴۰۱
لعنت بر زندگی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۸ ۰۱ بهمن ۱۴۰۱
از خاوری چخبر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۶ ۰۱ بهمن ۱۴۰۱
من نمی دونم چرا بعضی ها از این خاندان حمایت می کنند و دم از آزادی و انسانیت می زنند؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۹ ۰۳ بهمن ۱۴۰۱
چون حماقت حد و حدود نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۶ ۰۱ بهمن ۱۴۰۱
اختلاس و دزدی همیشه در هر حکومتی بوده و خواهد بود مگر در یک حکومتی که با نیروی غیبی اداره شود و براساس واقع حکم کند نه براساس دلایل محکمه پسند ظاهری و آن هم تنها در حکومت مصلح جهانی موعود است. تفاوت تنها در کمیت این بزهکاری ها و مجازاتی که در نظر گرفته می شود و تبعیض در اجرای مجازات مجرمان است. حتی در حکومت پیامبر خاتم و امام معصوم یعنی امام علی علیه السلام برخی از عوامل حکومتی از بیت‌المال دزدی می کردند و به آمریکای آن زنان یعنی معاویه پناهنده می شدند. پس این قدر به همدیگر نپرید هر کدام فقط یک گوشه را نگاه می کنید و از جهات دیگر غافل می شوید و نگاه و نظر دیگری را رد می کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۲ ۰۱ بهمن ۱۴۰۱
ندانسته و ندیده به کسی توهمت نزنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۳ ۰۱ بهمن ۱۴۰۱
داعش و منافقین و عناصر خائن و رسانه های لندنی و واشنگتنی معاند و... همین الان هم دارن با همین ثروت غارت شده افسانه ای کشور توسط شاه ملعون و خانواده اش تغذیه و علیه کشور تجهیز میشن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۴ ۳۰ دی ۱۴۰۱
لطفا در رابطه اختلاس فولاد هم مطلب بگذارید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۲ ۳۰ دی ۱۴۰۱
خدایا انقلاب وانقلابمون ایران را ورهبرم را محافظت بفرما آمین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۹ ۳۰ دی ۱۴۰۱
لعنت بر خائنین لعنت بر شاه ملعون که ایران را چپاول کرد و گورش را گم کرد خدا شاه و خانواده‌اش را لعنتشون کنه آمین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۵ ۰۱ بهمن ۱۴۰۱
لعنت بر دروغگو ،لعنت بر مسئول عرب عراقی
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۳:۱۲ ۳۰ دی ۱۴۰۱
الان کی چقدر میخوره؟ الان پول نفت و گاز و صادرات برق سر از سفره کدوم نامرد در میاد؟ بی پولی مردیم ی عمر حسرت بی پولی داریم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۵ ۰۱ بهمن ۱۴۰۱
دوست عزیز وهوطن گرامی من و شما و اکثریت مردم ایران هیچ سهمی و هیچ نوع حمایتی از طرف مسولان فعلی نمی‌شویم دریغ از ی سقف بالای سر بماند که کسانی هستند که ثروت اکثریت مردم رو به غارت میبرن. اون وقت واسه ی وام مستأجری باید بره آدم پیش رئیس بانک گردن کج کنه که تورو خدا بده بنا و چند سال بعد دوبرابر شو پس بگیر ..اونها هم مثل ی نوکر با آدم رفتار میکنن و ده تا سنگ جلو پات میندازه تا نتونی بگیری ...مگه خانواده ما جزو ایران نیستن ؟ چرا هیچ وقت از خودشان سوال نمیکنن که مردم با این وضعیت چطوری زندگی میکنن..کسانی که نه شغلی دارن نه بیمه هستن نه خونه دارن نه شرایط درستی..صاحب خانه ها هم به وضعیت فعلی نگاه میکنم و دو سه برابر میکنن اجاره خونه رو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۵ ۲۹ دی ۱۴۰۱
فعلا به سخنگوی, دولت بگید بره اطلاعاتشوکامل کنه تا سوتی نده باقیش پیشکش در ضمن مقامات کنونی و آقازاده هاشون تو کدوم محکمه باید پاسخگویی غارتگریشون از بیت المال باشن؟
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۱:۴۷ ۲۹ دی ۱۴۰۱
سلطان سلطان سلطان اختلاس گران شاهنشاه آریامهر :)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۴ ۳۰ دی ۱۴۰۱
اختلاس گر ندیدی همین الان دارن ثروت کشور رو چپاول میکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۵ ۰۱ بهمن ۱۴۰۱
شاه خائن غارتگر خدا تا روز قیامت لعننت کنه که این مملکت رو ۵۷ سال خودت و پدرت به فنا دادید
آخرین اخبار