مدیرعامل شرکت پخش گاز مایع ایرانیان:

چابهار برای رسیدن به وضع مطلوب نیازمند ۲۲۰۰ تن سهمیه گازمایع است

مدیرعامل شرکت پخش گاز مایع ایرانیان مستقر در منطقه آزادچابهار گفت: چابهار برای رسیدن به وضع مطلوب در خصوص توزیع عادلانه گاز و کاهش صف‌ها نیازمند ۲ هزار و ۲۰۰ تن سهمیه گازمایع است.

معظم خانزهی  اظهارداشت: این شهرستان هم‌اینک با چهار تاسیسات گاز ماهانه ۷۵۰ تن سهمیه گازمایع دارد که برای رسیدن به وضع مطلوب در خصوص توزیع عادلانه گاز و کاهش صف‌ها نیازمند ۲ هزار و ۲۰۰ تن سهمیه گازمایع است.

چنانچه کسری یک‌هزار و ۴۰۰ تنی گاز مایع جبران و تخصیص پیدا کند تمامی مشکلات پیش رو و بحران گازمایع و کاهش قیمت که بعضا تا ۱۵۰ و ۲۰۰ هزار تومان توزیع می‌شود حل خواهد شد و دیگر نگرانی وجود نخواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه تلفن و اینترنت در پیکره صنعتی منطقه آزاد و تاسیسات گاز از ضرورت‌های اصلی است برای همین از مسوولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات درخواست داریم مشکلات را حل کنند، تصریح کرد: شرکت پخش گاز مایع ایرانیان مستقر در منطقه آزادچابهار ۱۵ تاسیسات گازمایع در ۱۲ شهرستان جنوب سیستان و بلوچستان را مدیریت و گاز آنها را تامین می‌کند.

مدیرعامل شرکت پخش گاز مایع ایرانیان مستقر در منطقه آزادچابهار ادامه داد: هر سیلندرگاز مایع در جایگاه تاسیسات گازمایع ۲۲ هزار تومان بفروش می‌رسد و قیمت آن با کرایه حمل در سطح شهر باید ۳۰ هزار تومان فروخته شود اما به دلیل عدم تخصیص سهمیه مورد نیاز و نابرابری در عرضه و تقاضا سبب بحران گاز و عرضه گازمایع با قیمت حتی ۱۰ برابر به فروش می رسد.

وی با بیان اینکه سهم هر خانوار ماهانه چهار سیلندر گازمایع ۱۱ کیلویی است و براساس آمار چابهار ۲۰۰ هزار نفر جمعیت با ۴۳ هزار خانوار در مناطق شهری و روستایی دارد با این وجود فقط سهم خانوار توزیع حدود ۲ هزار تن گاز مایع است و این آمار منهای جمعیت شناور گردشگر و سرمایه گذار، سهمیه رستوران‌ها، حداقل ۲۰۰ لنج، دانشگاه ها، حوزه گردشگری و صنعتی، شرکت هایی نظیر پتروشیمی و فولاد، مناطق نظامی و انتظامی، اداره زندان، بنادر و دریانوردی، خوابگاههای دانشجویی و دانش آموزی، خبازیهای آزادپز و چندین مصرف کننده گاز که هیچ سهیمه ای برای آنها تعریف نشده، است.

خانزهی گفت: برای اینکه بتوانیم به بهترین شکل ممکن مشکلات توزیع عادلانه گاز مایع را در شهر به روال عادی تبدیل کنیم و مردم دغدغه‌ای برای تحویل گاز نداشته باشند و شاهد بازار سیاه نباشیم باید حداقل ۲۰۰ دستگاه وانت سایپا برای حمل و توزیع گاز در محلات شهر و روستاهای بصورت قیمت کارخانه و با ارائه تسهیلات به متقاضیان واگذار شود.

وی ادامه داد: تامین ناوگان حمل و نقل و توزیع سیلندرگاز در شهر و روستاهای چابهار از دیگر ضرورتهای مهم است بنابراین برای اینکه بتوانیم رضایتمندی ایجاد و کاهش صف داشته باشیم باید اقدامات لازم را انجام دهیم.

مدیرعامل شرکت پخش گاز مایع ایرانیان مستقر در منطقه آزادچابهار گفت: ۲۰ دستگاه وانت سایپا فعلی که در شهر چابهار در پنج نقطه سیلندرگاز مایع توزیع می کنند به دلیل حجم بالای درخواست ها و نیاز بالای مردم و کمبود شدید سهمیه گاز جوابگو نیست و حداقل در شهر چابهار باید ۵۰ دستگاه وانت جدید افزوده شود و در روستاها و سایر مناطق هم ناوگان توزیع باید براساس نیاز و ۲۰۰ وانت سایپا مخصوص حمل و توزیع گاز باشد.

وی افزود: ۱۰ کشنده کامیون برای حمل گاز از استان هرمزگان به چابهار فعال هستند که اکثر فرسوده و برخی مواقع در تعمیرگاه هستند و نیاز است حداقل ۱۰ کشنده جدید با استفاده از تسهیلات کم بهره به متقاضیان واگذار شود تا با وجود ۲۰ کامیون حمل گاز مشکلات دیر رسیدن گاز مایع در چابهار برطرف شود.

خانزهی ادامه داد: در شهرستان چابهار چهار تاسیسات گاز مایع با نام های پرسی ایران گاز منطقه آزاد با ظرفیت ذخیره ۲۱۰ تن، ساحل گاز در نزدیکی پلیس راه با ۶۰ تن، ادیب گاز در روستای صدیق زهی پلان با ۴۰ تن، رادو دج پیرسهراب با ۴۰ تن مخزن ذخیره وجود دارد که در مجموع هر پنج روز می توان ۳۵۰ تن گاز مایع را ذخیره کرد و اگر سهمیه گاز از ۷۵۰ تن به صورت ماهانه فعلی به ۲۲۰۰ تن برسد این ظرفیت ذخیره موجود هست و باید از آن استفاده و با یک حرکت مثبت کل مشکل گاز شهرستان چابهار را حل کرد.

وی تصریح کرد: اگر مسوولان حمایت کنند و سهمیه ماهانه گاز چابهار را افزایش و مشکلات عنوان شده را حل کنند در کمتر از یک ماه کل مشکلات حل می‌شود و دیگر نه بازار سیاه گاز وجود خواهد داشت و نه افزایش قیمت گاز که برخی مواقع از ۲۲ هزار تومان به ۲۰۰ هزار تومان می رسد.

مدیرعامل شرکت پخش گاز مایع ایرانیان مستقر در منطقه آزادچابهار افزود: هر کشنده برای حمل یک سرویس گاز مایع از هرمزگان به چابهار ۱۸ میلیون تومان کرایه حمل می‌گیرد و همین یک بار گاز را اگر از هرمزگان به مرز ریمدان برای صادرات به پاکستان ببرد به آن ۷۰ میلیون تومان کرایه حمل می دهند که ما نمی توانیم با این قیمت رقابت کنیم تنها راه ارائه تسهیلات کم بهره و خرید حداقل ۲۰ کشنده کامیون ویژه حمل گاز برای تاسیسات گاز در جنوب سیستان و بلوچستان است تا بتوانند رقابت کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار